Nemrég forgalomba álltak Törökországban az első, Allison váltóval szerelt Isuzu Novociti Life autóbuszok. A Bingöl magántársaság 75 darab T2100-as automata váltóval gyártott midi buszt vásárolt. Bár a társaság autóbuszai nem kifejezetten csak városi környezetben közlekednek, mégis a “kényelmesebb megoldást” választották. A Kelet-anatóliai vállalat járművei átlagosan 30 kilométer hosszú, legalább 60 buszmegállóval rendelkező útvonalakon szállítják az utasokat. A buszok ráadásul évente átlagosan 90 ezer kilométert tesznek meg.

A társaság az alacsony belépésű, Törökországban készülő, Anadolu Grouppal közösen fejlesztett buszok mellett döntött. A nyolc méter hosszú autóbuszok hajtásáról FPT NEF 4 típusú, 186 lóerős, 680 Nm-es motor gondoskodik. Az erőforráshoz csatlakozó Allison T2100 nyomatékváltó finoman többszörözi meg az erőforrás nyomatékát és több erőt közvetít a hajtott kerekekre. Ennek köszönhetően kiemelkedő gyorsulás és nyomatékvesztés nélküli váltás valósulhat meg.

Ezért jobb az automataváltó a buszokban a manuálisnál 1

A kifejezetten városi buszokba, 172kW-os (230 LE) motorméretig tervezett T2100 típusú sebességváltó jó vezetési kényelmet, gazdaságos üzemanyag-felhasználást és alacsony üzemeltetési költségeket biztosít. Utóbbi annak köszönhető,  hogy az automataváltóknál nincs szükség javításra és alkatrészcserére, mint a manuális, vagy robotizált (AMT) változatoknál. Mindössze a periodikus olaj és szűrőcseréket kell elvégezni, ami nagyban megkönnyíti az üzemeltetők helyzetét.

Az Allison idehaza is gyárt váltókat, a szentgotthárdi gyárban jelenleg a 3000-res és a 4000-res széria nyomatékváltói készülnek. Ha kíváncsi vagy a magyar gyárra, akkor ezen a linken olvashatod el korábbi látogatásról készített beszámolónkat.