Néhány hete történelmi pillanatnak lehettek szemtanúi az utasok a cseh fővárosban: hivatalosan újraindult a troli közlekedés. Az 58-as viszonylat a B metró vonalon található Palmovka, valamint a C metró vonalnál lévő Letňany megállóhely között szállítja az utasokat. A hivatalos üzembe helyezést hosszú, közel egyéves tesztüzem előzte meg.

A troli üzem messzi időkbe nyúló történelmet tudhat maga mögött a cseh fővárosban. A troliközlekedés 1936. augusztus 28-án indult el Prágában, de mindössze 36 évet élt, mert 1972-ben megszüntették. Az 1990-es évek elején felmerült az újraindítása, de mivel a metrófejlesztés elsőbbséget élvezett, ezért financiális okok miatt elálltak felélesztésétől.

Jó kérdés ugyanakkor, hogy miközben több nagyvárosban megszüntetik a trolivonalakat az elektromos buszok miatt, addig Prágában miért hoznak létre egyet? Pontosan az elektromos buszok miatt. A vonalon közlekedő két Škoda-SOR 30 Tr. típusú busz ugyanis “mozgás közbeni töltési technológiát” (IMC) használ, azaz a felső vezetékből nyert áram elsősorban akkumulátoraik töltésére szolgál (a troliknál eleve induláshoz és a mozgáshoz kell az áram).  Ebben az értelemben tehát nem tekinthetők hagyományos trolibusznak, sőt, maga az 58-as vonal is csak 15 százalékban van ellátva felső vezetékkel.

A Škoda-SOR 30 Tr.  belső tere. Fotó: trolejbus.cz

A legfrissebb cseh szabályozás szerint ezeket a járműveket trolibusznak kell hívni és a DPP-t is előléptették trolibusz üzemeltetővé. A Škoda-SOR elektromos buszok csak Prosecká úton mennek felső vezetéken, pihenőidőben történő töltésükre pedig a két végállomáson van lehetőség. Az IMC-technológiáról keveset hallani manapság az elektromos buszok kapcsán, hiszen igényli a kettős felső vezetéket. Így ahol ez nem áll rendelkezésre, ott ki kell építeni. Míg a pantográffal szerelt elektromos buszoknál akár a villamos felső vezetékét is lehet használni az akkumulátorok töltésére.

A DPP szeretné tovább fejleszteni a hálózatot, már előkészítés alatt van a 140-es vonal elektromosítása is. Prágának ugyanakkor jelenleg egy rejtélyes problémával is meg kell birkóznia, nemrég ugyanis mind a hatvan, vadonatúj SOR NB 18-as csuklós buszt le kellett állítani a sorozatos defektek miatt.

Forrás: DPP