Nagyon csöndben vagytok ott hátul” – vetette oda négyünknek alkalmi sofőrünk a Rába-Heros Aquadux-x 4000 tűzoltóautóban. A csönd beszédes dolog. Amikor ezt mondta, akkor én közvetlenül a vezető mögött ültem és éppen a Rábaring egyik döntött kanyarjában haladtunk. Az ablakon kinézve nem láttam semmit, csak azt, hogy a kékesszürke aszfalt felülnézetből suhan mellettünk. Nehéz ilyenkor bemesélni az agynak, hogy 30 fokos bedőlésnél nem fog felborulni menet közben a teherautó.

És tényleg nem dőlt fel, végig szaladt a döntött kanyarban, mint pók a falon. 290 lóerős motorja pedig magabiztos teljesítményt nyújtott. Nem is is tudom mi lenne, ha a jármű nem lenne leszabályozva 116 kilométer/órás sebességre. 16 tonna guruló össztömeget nem lehet csak úgy szélnek ereszteni. A rutinos katasztrófavédők évente többször járnak Écsre Rábát tesztelni. A BM-Herosnak látnia kell, minden rendben van-e, emellett nem ülhet a Rába kormánya mögé az, aki nem veszt részt a kötelező vezetéstechnikai tréningen.

A Rába-Heros tűzoltóautó minden körülmény között stabilan fekszik az úton.

Egy következő tesztnél már a jobb egyest választottam. Hirtelen értelmet nyert minden, az utasülések köré épített kapaszkodó. Az egyenes csapatáson még csak-csak elvan az ember, de amikor a Rábaring szűk átmérőjű körforgalmában 40-47 kilométer/órás sebességgel kanyarogtunk jobbra-balra, akkor úgy éreztem, teljesen matricává válok az ajtón. A centrifugális erő szétpréselt engem, de a Rába bírta a kiképzést.

A Rábaringen dagonyázni is lehet.

A magyar gyártású tűzoltóautót úgy tervezték meg, hogy meredek emelkedőn is felkapaszkodjon. Ez annak a “teknősbéka” elektronikának köszönhető, mely anélkül biztosítja a megfelelő nyomatékot a kerekekre, hogy a sofőrnek gázt kellene adnia. Ez a rendszer ugyanis mindent elintéz magának. Lényeg, hogy egyetlenegy emelkedő se húzza keresztbe a katasztrófavédők munkáját. A Rába-Heros Aquadux-x 4000 a szinusz pályán is jól elboldogult. Ott látszódott a legjobban, hogy milyen terepjáró képességgel rendelkezik az alváza.

Kissé beborult az idő, de nem esett az eső, így lényegében száraz pályán tudtuk utasként tesztelni a tűzoltóautókat.

Nem gondoltam volna, hogy azok után, hogy tavaly személyesen is tesztelhettem a Rábaringen a tűzoltóautót, utasként is élmény lesz vele menni. Ezek a gépek nagyon egyben vannak, menet közben csak a felépítménynek van némi hangja, de semmi csörgést, vagy zörgést nem lehet hallani.

Ezek a tűzoltóautók nem pusztán tűzoltásra vannak tervezve, hanem multifunkcionális járművek, ezért katasztrófa helyzeteknél is bevethetőek. És egy percig sem kell aggódni, ha az ember lemegy vele az aszfalt útról” – jegyezte meg egy rutinos katasztrófa védő. Elköszönésképpen gondoltam megkérdezem, hány kilóval számolják az össztömeget egy tűzoltó esetében. Nagyon magabiztosan rávágta, hogy felszereléssel együtt 95 kilogrammal.

Na, hát én ennyi vagyok felszerelés nélkül. Úgy látszik, ahhoz, hogy valódi katasztrófavédő lehessek, minimum fogyni kellene egy kicsit. De hát tudják sok sajtótájékoztató, sajtókaják…Nem is sorolom a kifogásokat.