Második helyen állsz a bajnokságban. Reális ez a pozíció?

Visszanézve a szezon első felére, nem gondoltam volna, hogy ilyen jól sikerül majd. Voltak dobogók ugyan az elején, de aztán engem is meglepett, hogy pole-t futottam a harmadik hétvégén a Nürburgringen, ami elvileg nem is fekszik nekünk annyira. Legutóbb pedig a Slovakiaring történetének első hétvégéjén dupla győzelmet szereztünk. Nagyon úgy tűnik, hogy az előzetes és általános várokozásokkal ellentétben versenyben vagyunk a bajnoki címért.

Köztudottan gyengébb motorral hajtott kamionnal mész a riválisaidnál, ezért kérdeztem előbb rá a realitásra. Ugyanakkor a járműved versenyképességét a motor nyers teljesítménye mellett sok minden más is befolyásolja. Az egész csomagot nézve mit gondolsz, a kamionod hányadik legjobb a mezőnyben?

Két FIA-szériában futnak ma nagyon eltérő versenyautók: a Forma-1-ben, és a kamion eb-n, így rendkívül nehéz erre egzakt választ adni. Ráadásul pályáról pályára változik az erősorrend, sőt, egy-egy kanyarban másként viselkednek a kamionok. Az enyém futóműve, kormányzása és alváza az egyik legjobb, és féktávon is az egyik legjobb vagyok. Az MAN-ek azonban újabb, common rail motort használnak, a Buggyrák (a csőrös kamionok – L.Cs.) motorját pedig tízenöt éve fejlesztik, így itt érdemi lemaradásunk van. Mi tavaly kezdtük a motorfejlesztést, és nagyon sokat javultunk nagyon rövid idő alatt.

Körülbelül mennyi lóerő a teljesítményhátrány?

Tavaly még olyan 100 lóerő körül lehetett, most már szerintem 40-50 lőerőre megközelítettük őket. De ez csak sejtés. Visszatérve az előző kérdésedre, őszintén remélem, hogy nem az enyém a legjobb kamion, mert akkor kínos lenne ez a második hely (nevet).

“Remélem, nem az enyém a legjobb kamion” 1

Egy éve is arról beszéltünk, hogy a motor a gyenge pont. Valamint arról, hogy klassz lenne gyári Mercedes-támogatás. Most is ugyanez okozza a hátrányt, és a Toto Wolff vezette motorsport részlegtől sem jön direkt támogatás a Tankpool24-hez. Merre az esély a kitörésre?

A szűkítő 62 mm-es átmérője komoly korlátot szab a fejlesztéseknek, de azt látom, hogy miközben a többi csapat már szinte kihozza a rendelkezésre álló levegőből a motorjában a maximális teljesítményt, mi most tartunk oda. A mi, idősebb alapokon nyugvó Mercedes-motorunkban még van potenciál. Azon pedig határozottan dolgozunk, hogy a márka motorsportrészlegétől kapjunk segítséget a fejlesztéshez.

Néhány érdekesség Norbi kamionjáról

13 000 köbcentis, soros, hathengeres motor hajtja, amelynek teljesítménye 1100 lóerő körüli, a maximális nyomatéka 5000 Nm. Gyorsulása olyan 6,5 másodperc lehet, de a versenykamionoknál ezt a mozgó rajt miatt (ami 50-70 km/órás tempót jelent) 60-tól 160-ig mérik. 160 km/órás sebességről olyan 100 méter alatt áll meg a kamion, a Good Year szállítja a speciális, szárazon és esőben egyaránt használt, enyhén bordázott abroncsokat. Száraz körülmények között a 25-30 perces futamoknál maximum 10 perccel bírnának ki többet, egy nap 6, egy versenyhétvégén 12 szett gumit lehet elhasználni.

5300 kiló a versenykamion minimumsúlya pilótával, de üresen, folyadékok nélkül, üres tankkal. Ebből minimum 3150 kilónak kell lenni az első tengelyen, és minimum 2150-nek a hátsón. Fontos, de mégis engedékenynek tűnő szabály, hogy a versenyautónak a gyártó utcai kamionjának alapjaiból kell felépülnie. Például utcai alvázgerendát és hidakat használnak, viszont eléggé átalakítva. Hasonló a helyzet a futóműnél: laprugósnak és merevhidasnak kell lenni, viszont speciális laprugókat és hidakat használhatnak a csapatok.

A hatalmas fülkékkel, és az alváz tartói közé tuszkolt brutális méretű motorokkal a kamionjaitok a legbizarabb megjelenésű versenyautók a FIA összes szériája közül. Mi a batárok optimális irányításának a titka?

Mivel tiltott aerodinamikai elemek használata, ezért csak mechanikus tapadásunk van, így a gumikra nekünk is vigyázni kell. Viszont 160-ban korlátozzák a végsebességünket, emiatt túl sokat nem csökkent a légellenállásunkon, ha hosszabban megyünk valaki mögött szélárnyékben. Sőt, gondot okozhat, ha az előttem haladó motorja által termelt hőt kapja a turbóm, nagyon kell figyelnem a hűtőkre. Ez az egyik legfontosabb, valamint a fékek hőmérsékletének optimális szinten tartása. Verseny közben látom mind a négy tárcsának a hőmérsékletét, és a számok alapján állítgatom is aktívan a fékerőt, valamint a hűtővíz mennyiségét.

Jó, hogy említed a 160-as tempót, elektronika gátolja, hogy e fölé gyorsítsatok. A hatályos szabályok szerint mindössze 2,8 másodpercig mehetsz egyhuzamban ennél gyorsabban, de a Slovakiaringen te egyszer 3,1 másodpercig e fölé szaladtál. Emiatt a plusz 0,3 szekundum miatt 10 másodperces időbüntetést kaptál utólag, visszaestél a 8-ik helyre, amivel sok pontot buktál. Hogyan lehetséges ilyen hiba, ami év végén akár pozícióba is kerülhet?

Igen különböző árú, és szintű rendszereket használnak a csapatok a 160-as korlátozás betartására a tachográftól a milliós GPS jelének motorvezérlésbe integrálásáig. Pénz kérdése az egész, nekem az olcsóbb, tachográfos rendszerem van. Most az a kérdés, mennyire bízom meg benne. Tavaly még ennél is kezdetlegesebb módszert használtam, piros lámpa villogott a sebességhatár túllépésénél, és akkor volt hogy fékeznem kellett.

“Remélem, nem az enyém a legjobb kamion” 2

Kívülről nézve érdekes sajátosságnak tűnik még a füstszabály, és a más szériákban szokatlanul sok koccanás.

Ha túlságosan füstölnek az időmérőn vagy a versenyen a kamionok, kizárhatnak bárkit. Versenybírók figyelik a kamionokat, nincs egzakt mérőeszközük, mentségükre legyen mondva, már a szabadedzéseken is figyelnek, és akkor még büntetés nélkül szólnak, ha valakinél túl sok füstöt látnak. Koccanás azért van más szériákban is, lásd például a WTCC-t, viszont kétség kívül a mi versenyautóink bírják a legjobban. De ettől még tilos szándékosan lökdösődni, ugyanazok a FIA-szabályok vonatkoznak ránk is, amik betartását a versenybírók figyelik.

Hogyan készülsz az egyes versenyekre?

Mivel kisebbek a sebességek, és nagyobbak a kamionok, mint a korábbi szériákban, ahol versenyeztem, így nincsenek nagyon komoly erőhatások, nem kell magam állandóan spéci gyakorlatokkal edzőteremben kínozni. Viszont szimulátorozom, és nagyon fontos: soha nem egyedül körözöm a különböző pályákon, hanem mindig másokkal versenyzem. Különösen a rajtok fontosak, amikor egyszerre kell előre és hátra figyelni, rövid idő alatt nagyon sok minden történhet körülöttem, amire reagálni kell.

Kamion Európa-bajnokság a Hungaroringen

2017. augusztus 26-27-én rendezik meg a Kamion-Európa-bajnokságot és Kamionfesztivált a Hungaroringen. A rendezvény 2015-ben tért vissza a mogyoródi versenypályára 25 évnyi kényszerszünet után. Az eseményen számtalan kísérőprogrammal, így többek között kamionkorzóval, illetve változatos gyermekprogramokkal is várják a látogatókat.

Az érdeklődök a kamionos küzdelmek mellett a Blancpain GT versenyeit is megtekinthetik, amelyeken szupersportkocsik küzdenek. A hazai kamionversenyre már kaphatóak az early bird jegyek. Idén a diákok akár 990 forintos áron is hozzájuthatnak a belépőkhöz. Norbi összetettbeli második helye miatt biztosan óriási küzdelem lesz.

További Részletek: kamionfesztival.hu.

Régóta mész az eb-n, a pályákat is kívülről fújod, viszont másfél éve baromira merészet húztál, amikor friss kétszeres bajnokként elhagytad a trónon ülő magyar csapatodat, és egy sereghajtó külföldihez szerződtél. Versenyzőként, valamint emberileg változtatott rajtad az azóta eltelt időszak?

Sokat változtatott, mindkét területen. Korábban a nyerni akaráson kívül mással nem foglalkoztam, az új időszámítással azonban meg kellett tanulnom felelősséget vállalni a támogatóim, a csapattagok és a szurkolók felé. Versenyzőként pedig a karrieremet tettem kockára a váltással, iszonyatos nyomás alatt kellett a pályán és azon kívül is építeni a dolgokat, de szerencsére néhány hónap után kezdett összeállni minden. Nagyot fordult másfél év alatt a világ.

“Remélem, nem az enyém a legjobb kamion” 3

Augusztus 26-tól Hungaroring, tömegek szurkolnak majd neked. Mi lesz a pályán?

Nem csak a fantasztikus szurkolók miatt fekszik nekem és a kamionnak is a Hungaroring, hanem a vonalvezetése is segíthet. Nincs mese, pole-t kell futnom, majd meg kell nyerni a többpontos első futamokat. A fordított rajtrácson pedig a 8.-ik helyről előzni és irány a dobogó!

Jó eséllyel csökkented majd a különbséget Adam Lackóhoz képest. Viszont utána jön még négy hétvége – hol dől el a bajnokság?

A hungaroring után két, számunkra hátrányos pálya következik, azokon eldőlhet a bajnokság bármelyikünk irányába. A legfontosabb célunk a károk minimalizálása lesz, ha sikeresek leszünk, a szezont záró – számunkra már előnyösebb vonalvezetésű – két hétvégén több pontot gyűjthetünk nála. Ez a terv, és akkor…

Norbi nem lesz fuvarozó

Levezető körként engedj meg néhány személyesebb kérdést.

Hol nyaralsz/nyaraltál idén?

Sehol. Csak a meló. Maximum majd telelünk a szezon után.

Kedvenc étel?

Somlói Galuska

Kedvenc város?

Szombathely.

Milyen autóval jársz a hétköznapokban?

Egy Mercedes C Coupéval, mivel a Pappas Auto hazai AMG-nagykövete is vagyok. Fantasztikus autó.

Melyik a kedvenc autóverseny-szériád?

A DTM! Igazi motorok, igazi hangok, igazi szórakoztató-ipar! Sajnálom, hogy a Mercedes kilép a Formula-E miatt.

“Remélem, nem az enyém a legjobb kamion” 4

Kedvenc autóversenyződ?

Lewis Hamilton. Már a Forma-1 előtt, olyan 2005-ben, vagy 2006-ban lenyűgözött GP2-es versenyzőként. Egy törökországi futamon megforgott a verseny elején, aztán szételőzött mindenkit a pályán, olyan stílusban, ami elképesztő volt. Ugyanez volt rá jellemző az első F1-es években, sajnos manapság a gumispórolás nem nagyon engedi neki, hogy úgy vezessen, ahogy tudna.

Ő nyeri a vébét, vagy Vettel?

Abszolút megjósolhatatlan.

A világ összes versenypályája közül melyik az, amelyiken még nem mentél, de a legjobban vágysz rá?

Spa.

A világ összes versenyautója közül melyikkel mennél rajta? 

(Hosszan gondolkodik…) Hamilton F1-es Mercedesével.

Azt hittem, ezt kapásból rávágod.

Hááát, a DTM a kedvencem. Viszont DTM-es versenyautóval már mentem.

Na és nyerges vontatóval mentél már? Mennyi idő alatt tolatnál be egy közel 20 méteres szerelvénnyel két másik nyerges közé?

Olyan 24 óra biztosan kellene hozzá. (nevet)

Kapcsolódó címkék: kamion-eb Kamionfesztivál Kiss Norbi