Örömteli levelet kaptunk nemrég Lakatos Zoltántól, aki arról számolt be, hogy jelen pillanatban nála van az a busztörténeti ritkaság, amelyről egy évvel ezelőtt adtunk hírt a King of the Road hasábjain. A Mátészalka környékén élő tulajdonos kiemelte, hogy éppen a cikkünk kapcsán jött rá arra, milyen különleges járművel van dolga. Amikor megvette, még nem tudta, hogy olyan Ikarusra bukkant, amiből mindössze csak egyetlen darabot készítettek.

Jó állapotban őrződött meg az utastér.
Az Ikarus 545-ösből ugyan gyártottak egy másik IFA-alvázas kivitelt is, de a gyár a ZiL fenékvázzal is tett egy kísérletet. Ezt a típust így 545.02-es jelöléssel látták el. Az orosz alapokra épített autóbuszban közvetlen befecskendezésű, V8-as, 8743 köbcentiméteres, 185 lóerős, ZiL-gyártmányú erőforrás dolgozik, mely a jelenlegi tulajdonos szerint gond nélkül viszi a 90-100-as tempót autópályán. A 9 méter hosszú, 2,44 méter széles és 3,1 méter magas Ikarus utastere rendkívül jó állapotban őrződött meg. Ez azt jelenti, hogy a korábbi üzemeltetők nagy gondot fordítottak rá. Sőt, mind a 32 utasülésen eredeti huzat van, melyek nincsenek kiszakadva, elkopva.

A 26 éves ZiL motor még most is vidáman kiviszi a 90-100 kilométer/órás sebességet.
Az 1990-es gyártású Ikarus 545-ös kalandos utat járt be, mire eljutott jelenlegi üzemeltetőjéhez. A jármű korábban a budapesti TransEuro 2003 Kft. -nél volt, majd a Nyírtranshoz került, két évvel ezelőtt pedig egy gyümölcs-termesztéssel foglalkozó cég helyezte forgalomba. Ezt követően vásárolta meg a jelenlegi tulaj, aki szintén gyümölcstermesztéssel foglalkozik. Lakatos Zoltánnak ez már a harmadik busza, ugyanis idénymunkások szállítására használ ilyen kis befogadóképességű buszokat. Elmondása szerint ezen kívül két Ikarus 211-ese is van, azonban ezt az 545-öst nem volt szíve eddig ilyesmire használni.
A férfi, miután megvette a járművet, kicseréltette az izzókat, vásárolt bele két új akkumulátort, majd leműszakiztatta. Ezt követően megcsináltatta a busz kormányművét is, mivel menet közben volt némi holtjátéka. Ez viszont nem volt egyszerű, hiszen a ZiL-gyártmányt fel kellett vinni Pestre, mivel Kelet-Magyarországon nem akadt szaki, aki meg tudta volna javítani. Mindennel együtt 400-500 ezer forintba került gatyába rázni az autóbuszt, ami nem volt kidobott pénz, hiszen kiváló állapotban van. Egyedül az első lámpatestek nem eredetiek, azt valamelyik korábbi tulajdonos kicseréltette.

Korábban gyermekszállításra is használták.
Lakatos Zoltán sajnálja ezt a buszt munkásszállításra használni – ami gyakran sok kosszal jár a földeken történő munka miatt -, ezért most úgy döntött, hogy megválik tőle. Szeretné viszont, ha olyasvalakihez kerülne, aki megőrizné ezt a ritkaságot az utókornak. Természetesen ebben mi is segítünk, így aki komolyan érdeklődik a jármű iránt, azt szívesen összekötjük a tulajdonossal.