A Kielce-i kiállításon megtalálható cégek jelentős hányada a városi és városközi tömegközlekedési eszközök, továbbá turistabuszok és különleges kialakítású haszongépjárművek gyártásával foglalkozik, de a beszállítóiparhoz tartozó, elsősorban utastájékoztató berendezéseket készítő vállalatok is rendszeresen képviseltetik magukat a rangos eseményen. A Transexpo szervezői idén sem hagytak fel a korábbi évek gyakorlatával, így ezúttal is a Targi Kielce csarnokaiban mutatkozott be az IAA után először a nagyközönségnek számos új jármű, illetve több, már sorozatban gyártott autóbusz frissítésen átesett változata. Az újdonságok túlnyomó része természetesen a lengyel gyártóktól érkezett.

A 10. Transexpo újdonságai

A 10. Transexpo újdonságai

A Solaris Bus&Coach négy új típust hozott el: folytatva az elmúlt években megkezdett munkát a Bolechowo-i cég elkészítette az Urbino 12 méteres elektromos változatát, melyet a közeljövőben a csuklós változat követhet. A teljes mértékben null-emissziós jármű tölthető akkumulátorokkal készül és kifejezetten csendes üzemben dolgozik. Az alternatív meghajtású, városi autóbusz mellett látható volt egy Solaris Urbino Ü, mely egy teljesen alacsonypadlós, intercity autóbusz. Kissé semmitmondó fantázianeve a német Überland szóból ered, jelentése magyarul annyi tesz, szárazföldi, távolsági. A Solaris Bus&Coach láthatóan továbbra sem tesz le arról, hogy sikeressé tegye magaspadlós intercity kocsiját, amit jól mutat, hogy Kielcében is kiállították az InterUrbino frissített változatát. A standon helyet kapott még a városi autóbuszcsalád egyik legifjabb és egyben leghosszabb tagja, az Urbino 18,75 méteres változata is.

A hazai gyártók premierjét a SOR licenc árnyékából kilépő Solbus folytatta. Az újabban a Gazprommal együttműködő cég bemutatta szóló városi autóbuszának CNG meghajtású kivitelét, miközben az alternatív üzemű jármű mellett látható volt egy új, varsói színekben pompázó SM 12 is. A lengyel autóbuszgyártók közül az egyik legöregebbnek számító Autosan nemcsak új, hanem manapság már veterán benyomást keltő típusait is elhozta, melyeknek több változata méretarányos modellben is megtekinthető volt. A cég ugyan az elmúlt 3 évben tetemes összegeket fordított fejlesztésekre, ennek ellenére a városi szegmensben nem érték el a kívánt eredményeket.

A kelet-eutópai autóbuszos premierekből az Evobus Polska standja is kivette a részét: füst, vakufény és hoszteszek kíséretében leplezték le a megújult Setra ComfortClass 500-at. A turistabuszok kategóriájában a spanyol karosszáló, az Irizar is szolgált némi meglepetéssel: elhozta Kielcébe a frissített hátfalú, újabban Volvo alvázra épülő háromtengelyes PB-jét.

Autosanok kicsiben és nagyban, kicsiknek és nagyoknak egyaránt

Autosanok kicsiben és nagyban, kicsiknek és nagyoknak egyaránt

Ismerve a dinamikusan fejlődő lengyel autóbuszipart, könnyen lehet, hogy nem kell egy teljes évet várni a következő fejlesztésekre, ám már most célszerű feljegyezni, hogy a 2013-ban megrendező Transexpo egy hónappal korábban, szeptember 17-19. között várja majd a látogatókat.