A Törökbálinti Önkormányzat anyagi és technikai támogatásával, valamint a Levegő Munkacsoport közreműködésével hat hetes próbaüzemre Magyarországra érkezett egy kínai, elektromos autóbusz. A jármű Budapesten és környékén, valamint Szegeden és Székesfehérváron július 2-tól nyilvános üzemben is közlekedni, tehát az utasok is igénybe vehetik majd a BKV és a két sz-betűs megyeszékhely különböző vonalain.

Idézet a Levegő munkacsoport közleményéből:
“A közlekedés, fűtés és egyéb emberi tevékenységek következtében a levegőbe kerülő apró részecskék Magyarországon évente mintegy 16 ezer ember idő előtti halálát okozzák, és ezek az emberek átlagosan több mint 10 évet veszítenek az életükből. A veszélyes részecskék egyik legnagyobb kibocsátói a dízelmotorok.

Számos bevált módszerrel csökkenthető e szennyezés: ilyen a dízelmotorok felszerelése részecskeszűrőkkel vagy az úgynevezett nulla emissziós járművek forgalomba állítása. Ez utóbbiak közé tartoznak a villanymeghajtású autóbuszok, amelyek – a trolibusztól eltérően – menet közben nem áramszedőn keresztül, hanem akkumulátorokból kapják az áramot. Ilyen buszokat ma sorozatban csak a kínai BYD cég gyárt.

A 9 millió lakosú Sencsen városban már 500 közlekedik belőlük, és további 1500-at rendeltek meg 2012-2013. évi szállításra. A BYD nyerte meg ez év júniusában az első, tisztán villamos hajtásra kiírt EU-s közbeszerzést, és így hamarosan hat eBUS-12 típusú járműve fog közlekedni a hollandiai Schiermonnikoog-szigeten.”

BYD K9

BYD K9

A hazánkba érkezett szóló autóbusz hagyományos városi hosszban, 12 méteres kivitelben készült, amire a neve is utal (eBUS-12). Alapja a BYD K9-es típusú járműve, melyet az elmúlt évek szakkiállításain már Európában is bemutatott a kínai mamutvállat. A gyári paraméterek szerint a plug-in busz hatótávolsága négy óra töltés után 250 kilométer, végsebessége pedig akár 70 km/h is lehet. 25 ülőhelye és 55 állóhelye a Szegeden közlekedő, szintén 12 méteres Mercedes-Benz Conecto befogadóképességénél jóval kisebb, mivel abban 27 ülő- és 75 állóhelyet sikerült elhelyeznie a gyárnak. A nagyjából 20 százalékos kapacitásvesztés minden bizonnyal a hajtási módnak köszönhető, mivel ekkora hatótávhoz nem kevés vasfoszfát katódos lítium-ion akkumulátorra van szüksége az ehhez mérten hatalmas járműnek.

A Levegő munkacsoportot idézve: “Az eBUS-12 energiahatékonysága is kiváló: az áramot előállító erőművek veszteségét is figyelembe véve, fele annyi energiát fogyaszt, mint egy hasonló méretű dízel busz.”

A mérleg nyelve tehát még erősen mozog. Javasoljuk mindenkinek, hogy ha van módja, tegyen egy próbát július 2. után a járművel! Addig pedig nézegessünk vicces gyári videót, amin 0:32-től láthatjuk a jövő magyar valóságának vízióját. Egy Budapest elővárosi közlekedéséből jól ismert King Long XMQ6121G után egy BYD K9 áll a megállóba. Kínában.