Nem látszik rajta, de kezes jószág

Nem látszik rajta, de kezes jószág

Nem látszik rajta, de kezes jószág


A megújult Volkswagen Crafter sajtótájékoztatón szó sem esett a vezetési élményről, sportosan elegáns vonalakról, de még a személyautós belső tér kezdetű közhelyáradat is elmaradt. Hiába, haszonjármű-bemutatón vagyunk, ahol az ár, a fenntartási költségek, valamint a garancia azok a kifejezések, amire a vásárlók igazán felizgulnak. Itt más nem nagyon számít, csak a gazdaságos és megbízható üzemeltetés.

Így a Volkswagen Crafter face-liftje sem az átrajzolt lökhárítókról, új kárpitokról, és eddig nem látott mintájú alufelnikről és metálszínekről szól, hanem a kisebb fogyasztásról, nagyobb hatótávról, és a Crafter csökkent saját súlya miatti nagyobb szállítható tömegről. Pedig új színek itt is vannak, valamint a belső térben ugyanúgy történtek kisebb finomhangolások, mint amilyenek a személyautóknál is megszokottak.

LT-Crafter gyorstalpaló:

Facelift utáni LT35-ös, szögletes lámpákkal, sok műanyaggal

Facelift utáni LT35-ös, szögletes lámpákkal, sok műanyaggal

Facelift utáni LT35-ös, szögletes lámpákkal, sok műanyaggal


A VW először 1975-ben dobta piacra a Crafter ősét, még LT1 – Lasten-Transporter – néven. Az első generáció egészen 1996-ig húzta, 1986-ban a kerek lámpákat szögletesek váltották fel, majd 1993-ban egy kevés műanyag betét is került az autó orrára, fenekére.

A következő generáció – LT2 – már a Mercedesszel közösen készült, de a motorok és a váltók továbbra is a VW üzemeiből érkeztek az LT-kbe. 2006-tól már Crafter néven készült a VW haszonjárműve – a Mercedeszes közösködés úgy látszik bevált, mert továbbra is megmaradt.

Az a kis pukli a tetőn a kamera

Az a kis pukli a tetőn a kamera

Kívül VW, belül Mercedes
Egy egész ország, amely tele van IKEA-s bútorokról elnevezett településekkel :)

Egy egész ország, amely tele van IKEA-s bútorokról elnevezett településekkel :)

Egy egész ország, amely tele van IKEA-s bútorokról elnevezett településekkel :)


A Mercedes Sprinterrel közös származás kívülről nem nagyon látszik az autón. Szakértők szerint az autó első néhány centije alapján döntik el az emberek, hogy mit is látnak. Hiába készül a Crafter a Sprinter gyártósorán, ha az autó elején levesestányérnyi VW-jel díszlik, akkor az az embereknek VW.

Bent már nem ver át a kormány közepére helyezett embléma, itt egyértelműen minden Mercedesből származik. A kormány, a gombok, kapcsolók, műszerek, de még a tempomat bajuszkapcsolója is. A berendezés amúgy tisztességes, az átlagos sofőr nem tud magával annyi kacatot hurcolni, amit ne nyelne el a Crafter kabinja.

A legnagyobb kisáruszállító 5

Új, takarékos, négyhengeres motorok

Akár egy katedrális. Még az üvegek lehetnének színesek

Akár egy katedrális. Még az üvegek lehetnének színesek

Akár egy katedrális. Még az üvegek lehetnének színesek


A Crafter is áldozatul esett a dowsizing-nevű motorzsugorító divatnak. Három új, négyhengeres, kétliteres motor debütál az új Crafterben, a TDI változatok 109 és 136 lóerővel, míg az ebben a kategóriában újdonságnak számító biturbó változat 163 lóerős. Az új, takarékos motorok akár 33 százalékkal takarékosabbak a korábbi, öthengeres változatoknál, a gyári adatok szerint a legerősebb változat is beéri 7,2 liternyi gázolajjal száz kilométerenként.

Akinek ez nem elég, az a négyhengeres motorokat BlueMotion csomaggal is rendelheti, ezzel további 0,8 literrel csökkentheti a fogyasztást, olyan varázslatokkal, mint a Stop/Start rendszer, a hosszabb áttételű hátsó híd, a fékenergia-visszanyerő rendszer, a tempomat, vagy az éppen szükséges váltásra figyelmeztető műszerfali jelzés.

A fuvarozóknál igen fontos szempont a teherbírás. Mivel a megújult Crafternek kisebb és könnyebb a motorja, valamint a tiszta üzemhez már nem szükségesek a különféle adalékanyagok és az azokat tároló, elosztó berendezések, az autó 82 kilogrammal több hasznos terhet cipelhet magával. Ez egyes modelleknél akár tíz százalékos növekedést is jelent.

Úgy látszik, a haszonjárműgyártók nem bíznak csak magukban, ha fogyasztásról van szó. Így a Renault Truckhoz és az Iveco-hoz hasonlóan a VW is tervezi, hogy sofőrképző tréningeket szervez. Várhatóan 2012-ben indul majd el ez a program.

Marad az ötös is

A takarékos négyhengeresek mellett megmaradt a 2,5 literes, 136 lóerős kulturált járású öthengeres motor is, amelyhez hatfokozatú automatikus váltó csatlakozik. Bár az AdBlue technológiának köszönhetően ez is teljesíti a károsanyag-kibocsátási normát, a CO2 emissziója mégis jóval nagyobb, mint a kisebb lökettréfogatú társainak.

A háromféle teherbírással – 3, 3,5 és 5 tonna – ugyancsak háromféle tengelytávval és négyféle karosszériával, illetve többféle tetőmagassággal rendelhető megújult Crafterek első darabjai már június végén megérkeznek az első vásárlókhoz. Hazai árát a forgalmazó még nem tudta megmondani, de az biztos, hogy az itthoni extra négy év, vagy 250 ezer kilométeres garancia komoly érv lehet az új Crafter mellett.