Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik

Használt autó: Toyota Celica T23 és Celica TS

Használt autóként a T23-as Toyota Celica sportos és megbízható kupé. De néhány hibalehetőségéről érdemes tudnotok.

Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik

 
Használt autó: Toyota Celica T23, 1999-2005
Mi ez? 1999 őszén bemutatott, 2005 augusztusáig gyártott könnyű, életteli kupé nagyszériás technikával, igényes futóművel. A Toyota Celica hetedik, utolsó generációja 143 és 192 lóerős, benzines négyhengeressel.
Melyik motor jó bele? Elsősorban a 143 lóerős sima VVTi 1,8-as. A szelepemelést is módosító, kihegyezettebb VVTLi-vel több lehet a baj.
Mennyibe kerül?
Nagyjából 900 ezer és 2,5 millió Ft között szórnak az árak.
Mi van helyette? Dizájnalapon Mitsubishi Eclipse vagy Audi TT, BMW E46 Coupé, Honda Civic Coupé. Ezzel a motorral, de középmotoros, hátul hajtó élményautóként adja magát a Toyota MR-2.

Ha 1999 szeptemberében, a hetedik generációs Toyota Celica bemutatásakor már létezett volna a 2001 tavaszán induló Vezess, alighanem fanyalogtunk volna, amiért a modellváltással eltűnt a turbómotor, a négykerék-hajtás és a kabrió is. Cserébe a Yamahával közösen fejlesztett motorokat egy mindössze 1,1 tonnás autó kapta, az európai modellekben hatfokozatú váltóval. Amerikában viszont, ahol az autó fő piacát sejtette a Toyota, az alapmodellben ötgangos kézi váltóval és hátsó dobfékkel szúrták ki a vevők szemét, akik ezt talán észre sem vették a formaterv okozta káprázatban.

2001-ben tesztelte a Vezess az erősebb motorral szerelt Celicát:

2001, 330 000 km, motorcsere

8M6 az óceánkék micafényezés színkódja, ami telitalálat a Celicához, bár a sárga is jó lenne a sok gyáva ezüstmetál között. 4335 mm a T23-as Celica hossza, szélessége 1735, magassága csak 1315 mm, a tengelytávolság 2600 mm.

Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 2
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 3

Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik

Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 69
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 70
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 71
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 72
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 73
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 74
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 75
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 76
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 77
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 78
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 79
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 80
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 81
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 82
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 83
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 84
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 85
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 86
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 87
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 88
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 89
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 90
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 91
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 92
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 93
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 94
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 95
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 96
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 97
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 98
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 99
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 100
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 101
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 102
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 103
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 104
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 105
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 106
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 107
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 108
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 109
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 110
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 111
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 112
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 113
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 114
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 115
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 116
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 117
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 118
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 119
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 120
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 121
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 122
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 123
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 124
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 125
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 126
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 127
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 128
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 129
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 130
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 131
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 132
Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 133
Fotó megosztása:

Nagyjából akkora, mint ma egy kompakt autó, de a kupés tetőív és a lapos felépítés nyúlánkabbnak mutatja. Ehhez a cikkhez olvasónk, Attila adta kölcsön a kupéját, amivel mentünk egy olyat, amire még sokáig emlékezni fogok.

Nem a nyers menetteljesítmények a kiemelkedőek, mert a sima 1,8-as Celica 8,7 mp alatt gyorsul 100-ra és 205-öt megy a gyári adatok szerint. A TS 7,4 másodperces eredményében és 225 km/órás végsebességében is inkább a hangulat a jó, ahogy a vezérlés átáll, mélyebbre nyitnak a szívószelepek, a motortérben elszabadul egy tigris és pillanatok alatt 8000-en áll a fordulatszámmérő.

Celica 1,8 T23: nem az erejétől élmény

Inkább az autó egyensúlya, gázelvételre lelkesen megmoccanó fara, a kormányzás pontossága, a precíz váltó és a huzalos fojtószelep-mozgatással azonnali gázreakció adja ki az élményt.

Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 134

Jó mély az üléshelyzet, a sportülés rendesen tart

Ebben a lelkesen forgó, 143 lóerejét 6400-on, 172 Nm nyomatékmaximumát 4200-on leadó négyhengeresnek is megvan a szerepe. Az 1ZZ-FE lökettérfogata 1794 köbcenti, szívószelepe változó vezérlésű. A TS-ben a 2ZZ-GE kicsivel több, 1796 cm3-es, 192 lóerőt tud 7600-on, nyomatéka viszont alig több, 180 Nm és azt is csak 6800-on mérhetjük.

Sajnos a 2ZZ-GE kódjelű szívómotorral a TS fenntartása más költségszint, nagyon sok mindenből csak gyári alkatrész van hozzá márkaszervizből, a motor javítása jóval nagyobb érvágás, mint a jóval kevesebb hibalehetőséget tartogató, az MR-2-ben is bevált 143 lóerősé.

329 628 kilométert mutat a számláló, ami az utastérben az enyhén kopott ülésszéleken, az utólag beszerelt TRD-váltógombon (Toyota Racing Development) és az ablakemelő-kapcsoló keretén látszik. A legtöbb felület, burkolat, kárpit sértetlensége szokatlan a futásteljesítmény és a sportkupés használat ismeretében.

 

Mélyen ülsz és jó szögben áll a kormány, bár kihúzni sajnos nem lehet. A hatfokozatú váltó közel van a kormányhoz és a kézifékkarhoz. A Toyota áldozott arra, hogy a bal- és a jobbkormányos Celicában is a vezetőhöz közel legyen a kézifék, ami több japán autóban ott marad a jobbkormányos verziókhoz igazodva, nekünk távolabb.

Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 136

2001-es, magyarországi autó, példás dokumentációval és rengeteg szervizszámlával

Nem az eredeti motor forgott alattam lelkesen 7000 fölé, mert egy dilettáns autószerelő a 280 000 km felett szükségessé váló vezérléscserekor képes volt pasztával tömíteni a láncfeszítő patront. A hidraulikus láncfeszítőből a paszta a motorolajba jutott és blokkolta a kenést.

Emiatt nem volt elég a komplett láncos vezérlés cseréje a vezérmű-fogaskerekekkel, a vezetősínekkel, feszítőpatronnal és a lánccal, a motorból csak a főtengely maradt menthető. Végül 600 ezer forintba fájt a motorcsere, egy felújított hengerfej és egy amerikai autóból származó blokk összeházasításával. A sima lánccsere a fele lett volna gyári alkatrészekkel.

De az autó jó lett, szépen szalad. 55 literes a tank, ez elég lehet 750 és 450 kilométerre is attól függően, mennyire nyomjátok a gázt. A tulajdonos 8-13 liter közötti fogyasztást mért, a Spritmonitoron a Celica átlaga 143 lóerővel 7,7, a TS-é is csupán 8,6 l/100 km.

Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 137

5W30-as motorolajat érdemes használni

Karbantartás

Motorolajból szűrő nélkül 3,5, szűrővel együtt 3,7 litert ad meg a gépkönyv. Az ajánlott viszkozitás 5W30. Bár a gyári kezelési útmutató mást is ír, de nehogy beletegyétek a 10W30, 15W40 és a 20W50-es olajat, az nem a mi klímánkra való. A kézi sebességváltó olajtöltetét 60 000 km után érdemes ellenőrizni, illetve cserélni, 2,3 liternyi SAE 75W-90-es olaj kell bele.

Négy év vagy 60 000 km a sima gyújtógyertyák csereperiódusa, az irídiumelektródásé 90 000 km. Szelephézag-ellenőrzésre 6 év vagy 90 000 km után van szükség. Hideg motoron az előírt szelephézag szívóoldalon 0,15-0,25, a kipufogón 0,25-0,35 mm.

Hibalehetőségek, Toyota Celica T23

Hasonlóan megbízhatóan működő sportos autóból nem fut túl sok, de használt autóként a Celicának is megvannak a maga problémái. A legveszélyesebb az első és a hátsó futómű-segédkeret rozsdásodása. A korrózióval odalehet a hátsó felső lengőkar bekötési pontja, ami súlyos baj. Ehhez képest bagatell a küszöbvégek vagy a hátsó sárvédőív rozsdásodása.

Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 138

Súlyos a baj, ha erősen rozsdás a hátsó bölcső, ezt nagyon nézzétek meg az eladó T23-as Celicákon

A hátsó bölcső korróziójától leülhet a hátsó futómű. Ha a Celica nem dől előrefelé, ahogy gyári állapotban tenné, a lengőkar-felfogatásra gyanakodhattok. Súlyos gond az is, hogy a légkondicionáló kondenzvize megállhat az első futómű-segédkeretben, ami a bölcső rozsdásodásával jár. Érdemes még időben fúrni pár lyukat a víz távozásához.

Attila, az autó rendkívül gondos és autóértő gazdája 1185 forintnyi alkatrészköltséggel megoldotta a csomagtéri beázást. Mielőtt a csomagtérbe jutó, a pótkerékvályúban megálló víz miatt szétszeditek az összes burkolatot és újraragasztjátok a szélvédőt, gondoljatok a csomagtérajtó felső éle alatti gumidugóra, sokszor annak a cseréje segít a bajon.

Ha 1ZZ-FE motorral kerestek használt Celicát, az olajzabálás a fő hibaforrás. A Toyota régen vissza is hívta ezeket a motorokat és kicserélte a hibás darabokat. Ha sok olaj fogy, arra rámegy a katalizátor.

Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 139

2002 őszén volt a modellfrissítés, kicsit módosult a hátsó lámpa

A javított motorokban 0,3 decivel több az olajtöltet, ettől nagyobb a min-max. érték közötti távolság a nívópálcán, és találhattok egy zöld pöttyöt az olajszintmérő pálcán. Ha nem olajzabáló motoron kaptok a katalizátorhibára utaló P0420 hibakódot, talán segít a távolság növelése az első lambda szonda kijebb emelésével.

A 192 lóerős motornak a kenésével adódhatnak fájó hibák, az olajszivattyú ugyanis levegőt szívhat az olajteknőből kanyarban ellöttyenő kenőanyag helyett. A 2ZZ-GE motoron eleve nem árt 200 000 km körül cserélni a hajtókarcsapágyakat.

Ehhez a kihegyezett motorhoz sokféle alkatrészből egyáltalán nincs utángyártott. A hengerfejtömítés hibáját vegyétek komolyan – tanácsolja a már idézett Attila. Ha az égéstérbe jut a víz, az összenyomhatatlan folyadék miatt átszakadhat a két dugattyút elválasztó vékony hengerfal.

A futóműben vannak drága tételek, főként az első lengéscsillapítók. A jó megoldás a KYB. Az első sima MacPherson futóműben az alsó lengőkarok hátsó szilentjének cseréje tud drágává válni. Nem a szilentblokk költséges, hanem az excenteres állítócsavarok kerültek sokba a kék Celica javításakor.

Használt Toyota Celica árak

Ha rákerestek a Toyota Celicára a Használtautón, az összes generációból nincs fent 30 autó. A legtöbb közülük az 1999-2005 közötti modell. Elvétve találni hat számjegyű összegért meghirdetett autót, nagyjából 1,1-1,2 millió forinttól mennek felfelé a kupék, órájukban nagyjából 220-280 ezer kilométerrel.

Legalább 1,5 millió forintot érdemes betervezni egy tisztességes példányra, de ez nem azt jelenti, hogy alatta mind rossz, és ami legalább 1,6-1,7 millió forintba kerül, az meg csak jó lehet.

Ha használt Toyota Celicát kerestek, kevés autóból is sokáig tarthat a keresés, mire találtok egy igazán jót. Kerüljétek a nagy zene-nagy kerék-nagy kidörgő háromszögben vergődő autókat, a gyári felnimérettel jók igazán a Celicák.

Addig vegyél Toyota Celicát, amíg el nem tűnik 141

900 ezer forinttól is vannak T23-as Celicák, de legalább 1,5 millió forintot tervezzetek be rá

Sok az Ausztriából és Németországból behozott autó, ezek korróziója aggasztó lehet, de nem törvényszerű, hogy vészesen rozsdásak legyenek fajsúlyos pontokon, elsősorban a futómű-segédkereten.

 

Használt Toyota Celica TS-t nagyjából kétmillió forinttól felfelé találtok, 2,4-2,5 millió Ft rámehet egy motorfelújítás utáni autóra. Ne legyenek illúzióitok, a jó Toyota Celicák egy része ki sem kerül használtautó-hirdetési oldalakra, mert elkel a márka rajongói csoportján belül. De semmi ne szegje kedveteket! Az utolsó Toyota Celica ára aligha megy lejjebb a mainál és egy tényleg jó állapotú megéri a keresést.

Hogy tetszik a T23-as Toyota Celica?
átlag
8.45
szavazat
704
Hogy tetszik a T23-as Toyota Celica?

Kommentek