Nemrég írtam arról, hogy szüleim autója, a 2011-ben, öt éves korában, 100 000 kilométerrel megvásárolt Opel Zafira 1,8 Cosmo nagyszervizen esett át és a piaci értékének nagyjából felébe került rendbehozni. Abban a cikkben ígértem, hogy megosztom Veletek az autógázszettel szerzett tapasztalatokat és költségeket. Az LPG-átalakítást a kocsi megvásárlása elvégeztettük, mert a dízel testvérmodellek üzemanyagköltsége vonzott, lehetséges javítási kiadásaik viszont nem.

Dízel helyett LPG-s szívó benzines

Például négy injektor felújítása 180-200 ezer forintért, a nagynyomású szivattyú vagy a kettős tömegű lendkerék cseréje, ami a benzin-gázos 1,8-asban mind nincs. A három közül egyetlen egy költségkeretével megoldható a Z18XER motor változó szelepvezérlésének javítása, amiről itt olvashattok, bár ennél az autónál még nem volt rá szükség.

Tényleg így a legolcsóbb autózni Magyarországon? 1

A gáztartály került a pótkerék helyére. Az a műhely, ahol ezt az autót átalakították, nem tesz be akármekkora gáztartályt, hiába kári az ügyfél, mert a pótkerékvályú lemezének teherbírása véges

Már a használt családi autó kiválasztásánál is szempont volt, hogy át lehessen alakítani kettős üzeműre. Emiatt szívócső-befecskendezéses autót kerestünk, egyszerű technikával. A szívómotor nem előfeltétel, mert a megfelelő kapacitású gázellátással turbófeltöltős motorokat is jól át lehet alakítani LPG-üzemre. A közvetlen befecskendezős, FSI, SCi, IDE, GDI, CGI stb. benzinesek utólagos átalakítása viszont felejtős, mert benzinbefecskendezés híján nincs mivel hűteni az égéstér felett lévő injektorokat. A mi esetünkben az Ecojetnél végezték az átalakítást, meggyőztek azzal a mérnöki szemlélettel, amivel a témához közelítenek.

Mit hozott az LPG?

Nem sokkal a vásárlás után beszereltettünk az autóba egy olasz gázszettet, amivel az autó most már 100 000 kilométernél is többet futott. A beszerelés a műszaki vizsga előtt történt, így nem kellett a benzin-gáz kettős üzemmel újravizsgáztatni az autót. Mivel az egyébként csak elméletileg hatékony felső szelepolajozást kértem bele, ártani nem használ alapon, így került az egész 250 000 forintba.

Gyakorlatilag benzinből átlagosan 9, gázból 10 litert fogyaszt 100 kilométeren vegyes forgalomban. A mérsékelt autópályás, országúti tempót 8 l/100 kilométeres gázfogyasztással hálálja meg a motor, ez az üzemanyagköltség gázolajból 4,14 litert jelentene, amit egy dízel Zafira 1,7 CDTI és az 1,9 CDTI sem tud hasonló sebességnél.

Tényleg így a legolcsóbb autózni Magyarországon? 2

Gázból átlagosan 10, benzinből 9 litert fogyaszt 100 kilométerre az elmúlt 100 000 km tapasztalatai szerint

100 000 kilométeres futással, 90 százalékos autógáz-aránnyal, autógázból a kúton mérve 10 százalékos fogyasztástöbblettel számoltam, mert a jól beállított gázbefecskendezéssel ennek az autónak a fogyasztástöbblete nem éri el a még tolerálható 15 százalékot a benzinüzemhez képest. Az üzemanyagárak a cikk írásakor a szerkesztőséghez legközelebb eső benzinkút illetve autógáz-töltőállomás számai.

Előbbi nagy kút, shoppal, kávéval, levegőfújóval, szélvédőmosással, utóbbi egy kis gázkút, ahol a szolgáltatáscsomag az üzemanyagra korlátozódik, de ott is lehet bankkártyával fizetni. Az autógáz literje 210 Ft, a 383 Ft 90 filléres benzinárat lekerekítettem 380-ra, hogy szebb számok jöjjenek ki. Aki máshol és más árakon tankol, szorozza fel kicsivel vagy ossza el az alábbi eredményeket!

Tényleg így a legolcsóbb autózni Magyarországon? 3

Megkapta a motor a felső szelepkenő rendszert, de inkább ártani nem használ alapon. A kipufogószelepek hőterhelése a problémás, nem a kenése és a becsöppentett olaj úgyis elég a gázzal, nemigen tudja kenni a szelepet

A számításban 250 000 forint szerepel az átalakításra és nyolc évre 200 000 forintot számoltam többletkarbantartásként a gázszűrők cseréjére, a gázbiztonsági ellenőrzések díjára és akkor vastagon fogott a ceruza. Mi nem nyújtottuk meg az olajcsere-periódusokat a gázüzemben tisztább égés és az ettől kevésbé szennyeződő motorolaj reményében, így ebben nem kalkuláltam megtakarítással.

Egy benzines és autógázos használt autó üzemanyagköltsége 100 000 kilométeren

Autógáz-fogyasztás 90 000 kilométerre: 1 890 000 Ft (210 Ft/liter, 10 l/100 km)
Benzinigény autógázzal járva (380 Ft/liter, 9 l/100 km, 10% útaránnyal): 342 000 Ft
Átalakítás autógázra és műszaki vizsga: 250 000 Ft
Többletkarbantartás: 200 000 Ft
—————————————————-
Gázüzem összköltsége (LPG+95-ös, átalakítás, többletkarbantartás) 2 682 000 Ft
Benzinfogyasztás 100 000 kilométerre: 3 420 000 Ft (380 Ft/liter, 9 l/100 km)
—————————————————-
Megtakarítás benzin helyett autógázzal járva: 738 000 Ft

Tehát 380 forintos benzinnel és 210 forintos LPG-vel osztva-szorozva a gázüzem használata több mint 700 000 Ft üzemanyag-többletköltségtől kímélte meg a családot. Ebből a 738 000 forintból nem lett kipufogógáz, arról nem is beszélve, hogy autógázzal járni kevésbé környezetszennyező, mint a benzint elégetni.

Tényleg így a legolcsóbb autózni Magyarországon? 4

Egy LPG-s autó benzinnel is használható. A kettős üzem előnye, hogy amíg nincs gázkút és üres a tartály, elmennek benzinnel.Az Autótechnika 2007/5. számában megjelent adatok szerint a nitrogénoxidok (NOx) kibocsátása 20-40, a szén-monoxidé (CO) 60-90, a szénhidrogének (HC vagy CH) szintje 40-60 százalékkal alacsonyabb LPG-t elégetve, mint ugyanazt a motort benzinnel használva

Nyolc éve minden működik a kis kiadásokkal, normálisan karbantartott gázrendszerben. Nézzük meg, mi történhet, ha költeni kell rá! Ha két év múlva, 10 évesen lejár a gáztank érvényessége és a gyártó nem engedélyezi a pótkeréktartály nyomáspróbázását, akkor a tartály cseréje körülbelül 70 000 forintba fog kerülni munkadíjjal együtt. Ennek teljes költségét még évente csak 12 500 kilométert autózva is bőven fedezi egy évnyi árkülönbség benzin helyett legnagyobbrészt autógázt tankolva.

Tippek LPG-autózáshoz

Ne lamentálj, vágj bele! Minden tank elfüstölt benzinnel nagyobbak a többletkiadásaid.

Nem kell évente 20-30-50 ezer km. Megtérülést számítva nem évente, hanem összesen 30-35 ezer kilométerrel kalkulálhatsz. Akinek ez három év, az három év alatt, akinek fél év, az fél év alatt amortizálja a beszerelés költségét.

Hamar munka ritkán jó. Kérdezzetek rá a beszerelés időigényére! Ha a válasz egy-két nap, gondolkozzatok el azon, milyen rozsdavédelmet kaphatnak ilyen hamar munkával a karosszériára fúrt lyukak? Hol fér bele ebbe az alapos próbaút, ahol behangolható a gázrendszer, hogy tényleg jól működjék?

Tényleg így a legolcsóbb autózni Magyarországon? 5

Lyukakat kell fúrni a karosszérián az átépítéshez. Arra is gondoljatok, hogy mennyi a száradási ideje a korróziógátló anyagoknak, az 1-2 nap alatt mindennel végző műhelyek megvédik-e a rozsdásodástól az autót?

Ne a legolcsóbb gázszettet válasszátok, amivel valaki épp meghódítaná a nagyon kis magyar piacot. A gázrendszerek karbantartásigénye igen csekély, de a szervizhálózat és az alkatrészellátás legyen biztosítva a márka többéves hazai jelenlétével.

Ne toljátok túl a tartályméretet! A pótkerékvályú lemezének vannak korlátai, inkább legyen ott egy bruttó 42 literes tartály a megfelelő ütközésbiztonsági tartalékokkal, mint egy jóval nagyobb, de nehezebb.

Néha jobb a benzin. LPG-üzemben a gáz magasabb égési hőmérséklete miatt valamivel nagyobb a motor hőterhelése, mint benzinnel járva. Normál forgalomban ez nem számít, de nehéz utánfutót húzva, autópályán padlógáz közelében döngetve, telerámolt kocsival alpesi hágón küszködve váltsatok át benzinre!

Tényleg így a legolcsóbb autózni Magyarországon? 6

A beépítés csak a kezdete, az átalakított autót alapos próbaútra kell vinni a gázbefecskendezés vezérlő-számítógépének finomhangolásához. Ezzel korrigálható, ha a nyers beállításokkal padlógázra megtorpanna a motor

Figyeljetek a szelephézagra! A gázüzem magasabb égési hőmérsékletével nagyobbat tágulnak a szelepek a hőtágulással. A kipufogószelepek terhelése a lényeges. A szelephézagot 30 000 kilométerenként érdemes ellenőriztetni, és ha kevés, állítani rajta. Ez a hidrotőkés motoroknál nehezebb és drágább, a japán autókban jellemző csavaros szelepállítással könnyebb és olcsóbb feladat. Biztonsági szelepes LPG-tartály esetén indokolatlan a lehajtási tilalom mélygarázsokba. Mivel jó ideje csak ilyen gázszetteket tesznek az autókba, a haladó üzemeltetők külön felirattal jelzik, hogy biztonsági szelepes LPG-s autókkal be lehet állni.

Akinek van, örül neki, akinek nincs, kétkedik benne

Amennyiben az összes gázinjektort cserélni kellene, a négy befecskendezővel körülbelül 65 000 forintba kerülne, ami szintén alacsonyabb az egy éves megtakarításnál. Mivel az autó nemrég átesett egy nagyobb karbantartáson vezérléscserével, új kuplunggal, nem rozsdás és megbízhatóan működik, két év múlva kap egy új gáztartályt.

Hozzáértés híján sokan kiabálnak kígyót-békát az LPG-s használt autókra vagy egyszerűen csak idegenkednek tőlük. Az autószerelők is örömmel fogják a megoldatlan gondokat a gázra. Pedig egy jól beszabályozott, a keverék elszegényedését megakadályozó gázrendszerrel, a szelephézag rendszeres ellenőrzésével és szükség szerinti megnövelésével a motor jól működik autógázzal és elég sok pénzt hagy a tulaj zsebében.

LPG-s használt autó vennél? Ezt a cikket elolvasva könnyebb lesz.

Használt autó: japánok, gázüzemmel.

Sokat fogyaszt a benzines. Mennyibe kerülne átállni autógázra?

Mi a véleményed a gázautózásról?
Volt LPG-benzin kettős üzemű autóm, bevált
35% (432)
Volt benzin-gázos autóm, nem vált be
22% (270)
Most is autógázzal járok
27% (336)
A sűrített földgázban jobban hiszek, azzal járok
16% (205)