Új szakemberrel bővült a Vezess szakértői csapata. Varga Tibor, az autovizsgalat.hu vezetője főállásban segít a megfelelő autó kiválasztásában és mostantól nálunk is eléritek őt. Mint itt lentebb is, ír majd használt autókkal kapcsolatos témákban, illetve szakértői rovatunkban válaszol kérdéseitekre.

Innen Tiboré a szó:

Családi autó dízelmotorral

Napsütéses őszi reggel volt. Egy barátom barátja hívott fel, hogy családi autót keres 1–1,5 millió forint között, amiben elfér a két gyerkőc, anya, apa, és a családhoz tartozó csomagok. Nem volt konkrét elképzelése, engem kért meg, hogy javasoljak alternatívákat. Elvárás volt az alacsony fogyasztás, a bevált technika és a jó állapot. A család tervei között évi 20–25 000 km megtétele szerepelt.

Hosszas nézelődés vette kezdetét a Használtautó.hu-n. Egyre szűkült a kör, végül találtunk egy Budapesten hirdetett 2007-es Ford Focus C-Max 1. 6 TDCi-t az erősebbik (109 LE) motorral. A hirdetés részletei vezetett szervizkönyvet, törésmentes karosszériát, jó motort ígértek.

A Ford Focus C-MAX-ról

A Ford némileg lemaradva a versenytársak mögött, 2003-ban dobta piacra a Focus családi változatát, a Focus C-max-ot (a későbbi változatoknál a „Focus” név lemaradt). A Ford a Focus-szal indította útjára a „New Edge” tervezési irányvonalat. Ezt ék alakú vonalak jellemzik. A kistestvér sportossága után kicsit „telefonfülkére” emlékeztető formát hamar megszerette a családos közönség. Ez a példány 1.6 TDCi (a motor lényegében azonos a Peugeot-Citroënből ismert 1.6 HDi-vel) 109 LE, DPF-filterrel (részecskeszűrő) ellátott változata. Elektrohidraulikus rásegítésű kormánnyal, ötfokozatú váltóval, közepes felszereltségi szinttel (Trend).

Mivel Csongor debreceni, kerestünk még pár alternatívát Budapest környékén, hátha mégsem a kiszemelt Ford lesz a család új igáslova. Másnap autóba ültünk és pár óra múlva a 13. kerületben az autó mellett álltunk. A helyszínen derült ki, hogy a hirdetésben szereplő „magánszemély tulajdonos” valójában kereskedő. Sebaj, ettől még az autó lehet jó állapotban, illetve tudunk jó üzletet kötni.

Kutatás a hibák után

Az autó fényezése egyenletes volt kevés karcolással, néhány kőfelverődéssel. A festékréteg vastagságát megmérve az autón gyári festés volt, amit az illesztések egyenletessége is igazolt. Az AUTOCOM diagnosztikai műszert csatlakoztatva, egyetlen eltárolt hibakódot találtam, egy korábbi akkumulátor-lemerülés bizonyítékát.

A motorteret felnyitva azonnal feltűnt a motorból, pontosabban a turbóból érkező olajfolyás. Sajnos ezeknél a motoroknál a turbó meghibásodása gyakori probléma. A turbó nyomóoldali olajozó csövének szitaszűrője eldugul, ezáltal a turbó nem kap kielégítő olajozást és tönkremegy. Lehúzva a turbó nyomóoldali csövét, a tengely lógott. Ez az alkatrész megérett a cserére vagy felújításra. Ennek költsége 50 és 150 000 Ft között lehet. Mindenképpen jó alkualap az autó vásárlásakor.

Az olajfolyást leszámítva a motor egyenletesen járt. Az előző tulaj az összes befecskendezőt kicseréltette újakra, amit számlával és fotókkal igazoltak. Ezeknek az alkatrészeknek az ára és a csere költsége az autó árának közel a felét tették ki. Ez a tény mindenképpen jó hír volt, hiszen Csongornak befecskendező problémával a közeljövőben nem kell számolni.

Az autó szerviztörténetéből kiderült, hogy nemrég cseréltek komplett vezérlést. Szintén cserélték a kettős tömegű lendkereket, valamint az olajszivattyú szűrőjét is tisztították, ami egy másik típushibája az 1.6 TDCi motornak.

A tulajdonos elmondása szerint az autónak gyári festése van. Az autó karosszériája jó állapotban volt, kivéve egy festési sérülést a jobb hátsó ajtón és sárvédőn. A sérülés az autó átvizsgálása előtt pár nappal történt, ezért nem javították ki. Festékréteg-vastagság mérővel ellenőrizve valóban gyári értékek mérhetőek, azonban a bal hátsó ajtó szemmel láthatóan fényezve volt. Valószínűleg sérült ez az elem, ezért újra cserélték. Festés után így gyárihoz közeli értékeket mérhetünk.

Következett a menetpróba. Beülve látható volt az utastér jó állapota. Kopás csak a kormányon látszott, az is azért keletkezett, mert sokáig kormányvédő volt a bőrkormányon.

Innen üzenem minden bőrkormányos autótulajnak: Ne tegyenek kormányvédőt a jó állapotú bőrkormányra, mert tönkremegy a bőr!

Az autót elindítva a motor egyenletesen járt, kevés rezgés érkezett az utastérbe. A vásárlók rémálmát, a kettős tömegű lendkereket 30 000 kilométerrel ezelőtt cserélték a szervizkönyv szerint. Indításkor, leállításkor nem adott jellegzetes csattanó hangot és nem remegett, ami a hibás alkatrész jellemzője. Induláskor a tengelykapcsoló szépen tette a dolgát, de a váltó az összes sebességet kicsit akadva vette, ami egyébként jellemző a típusra. A motor a méretéből adódóan alacsonyabb fordulaton kicsit nyomatékszegény, azután 2000/min fordulat felett megjött az ereje. Jobban vezethető lenne az autó egy hatsebességes váltóval.

Az 1.6 TDCi motorról

A Ford 1.6 TDCi motorja a PSA konszerntől származik. Ezzel a motorral szerelt a Peugeot, a Citroen, a Ford, a Mazda és a Volvo is. Ezek a motorok alapvetően megbízható, nyomatékos, gazdaságos konstrukciók, de mint minden motornak, ennek is vannak típushibái. Gyakori probléma a turbó olajozócsövében lévő szitaszűrő eldugulása, ami a turbó idő előtti halálához vezethet. Hasonló problémát okozhat az olajszivattyú előszűrőjének eltömődése, ami olajozási elégtelenséghez vezet és tönkremehet a motor. Ezeket a problémákat célszerű megelőzni és időben kitisztítani a fent említett szűrőket. Az olajcsere-periódus betartására érzékeny, mint minden modern common-rail rendszerű Diesel-motor.

Azért is szeretem ezeket a motorokat, mert méretükhöz képest jól gyorsulnak és jó a nyomatékgörbéjük. A gyári érték 11,6 másodperc, ami elég a városi cirkáláshoz. Meglepő, hogy még kopott turbóval sem füstöl a C-Max. A fogyasztás pazar, 5 liter körül beéri 100 kilométeren. Ha valaki fél a dízelmotor magasabb fenntartási költségétől, a fogyasztáson behozza a plusz kiadást.

10 000 kilométerenként a benzines motor fogyasztáshoz képest (kb. 2,5 liter különbség) a megtakarítás nagyságrendileg 85-90 000 Ft.

Benzin vs. dízel

Benzin 1,8, 125 LEDízel, 1,6, 110 LE
Fogyasztás8,41 l/100 km5,86 l/100 km
Üzemanyag ára (kb.)360 Ft/l370 Ft/l
10 000 km fogyasztása (l)841 l586 l
10 000 km fogyasztása (Ft)302 760 Ft216 820 Ft

A futómű az egyik legnagyobb erőssége a Fordoknak. Ezen a téren jól teljesít. Sportos, de nem túl feszes. Családi autóhoz képest meglepően jól irányítható. Kopogásnak nyoma sem volt, pedig megtaláltuk a város legrosszabb útját. Külön köszönet az útfenntartónak a „tesztpályáért”. A fék tette a dolgát, de egy kicsit lehetett volna határozottabb. Valószínűleg egy fékbetét csere orvosolhatja a problémát.

Összegezés

A kilométer számláló szerint az autó 283 000 kilométeren keresztül rótta az utakat. Ez a szám soknak tűnhet a magyar szemnek, viszont legalább nincs visszaforgatva. Ez a futásteljesítmény átlagosnak mondható egy 11 éves autónak. Tudom, hogy mindenki 150 000 kilométerrel szeretne 10 éves autót venni, de ez csak illúzió. Ritka, mint a mesebeli fehér holló. Az autónak voltak hibái, mint a kopott turbó és a karosszéria sérülése, azonban a kialkudott vételárba (780 000 Ft) belefér ezek kijavítása. A végig Ford szervizben vezetett szervizkönyv, az új befecskendezők (kb. 300 000 Ft), a nemrég cserélt kettős tömegű lendkerék és kuplung (kb. 250 000 Ft), a törésmentes karosszéria (a sérülést leszámítva) és a négy új gumi mindenképpen jó választássá teszik ezt az átvizsgált C-Maxot.

Végül Csongor megvette az autót, kijavíttatta a karosszéria és a fényezés sérüléseit. A hibás turbót is felújíttatta, és most boldog tulajdonosa egy kis fogyasztású, jó műszaki állapotú családi kompakt egyterűnek.

Csongor példája is jól mutatja, hogy nincs használt autó további költségek nélkül. Érdemes az autóvásárlásra szánt költségkeretet úgy tervezni, hogy abba beleférjen az autó rendbehozatala is (olajcsere, vezérműszíj csere, hibás alkatrészek cseréje/javítása).