Az Astrát még ma is gyártják, a Mégane elköszönt 2002-ben, a Focus 2004-ben

Az Astrát még ma is gyártják, a Mégane elköszönt 2002-ben, a Focus 2004-ben

Az Astra ma is készül, a két másik elköszönt 2002-ben, a Focus 2004-ben


Egymillió forintot ezerféleképp el lehet költeni családi autóra. Beleugorhatunk egy öreg, de hatalmas egyterűbe, nyomoroghatunk egy újabb és gazdaságos kiskocsiban, feszíthetünk egy elaggott luxusgépben. Mi sok más ésszerű autó közül három gyakori típust választottunk ki, mindegyiket egymillió forint körüli összegből.

Renault Mégane 1.4 16V, 76 ezer km, 910 000 Ft

Első benyomásunk, hogy a 2001. decemberi Mégane a legavíttabb a három közül, bár a másik kettőben sokkal több kilométert mutat az óra.

Öregesen himbálódzik a Mégane

Öregesen himbálódzik a Mégane

Öregesen himbálózik a Mégane


A váltó megakad, pontatlan és gázadásra-gázelvételre kóvályog a váltókar a hajtáslánc lágy felfüggesztése miatt. És ennél nemigen akadna jobb, mert ez a kocsi alig futott, nem volt agyontörve, valóban megkímélt darab.

Tegnapelőtt

A Mégane-ben a kormány bután ferdén áll és bár legalább fel-le állítható, az üléshelyzet nem ideális. Elöl csak a sok rakodóhelynek örülhetünk. Hátul nagyon kényelmes a térbőség, a ferdehátú kasztni fejtérben is engedékeny. A csomagtartó is tisztességes méretű, a helykihasználás jóval ügyesebb több mai kompakt autóénál.

Biztonságban a Mégane vezet
1955 óta végez törésteszteket a Renault. A teherautó szaladt bele az álló kocsiba

1955 óta végez törésteszteket a Renault. A teherautó szaladt bele az álló kocsiba

1955 óta végez törésteszteket a Renault teherautó szaladt bele az álló kocsiba


Tíz évvel ezelőtt mindhárom típust tesztelte az Euro NCAP. Az Astra 25 pontot kapott a laborbeli zúzás után, amennyit a Focus. Az Opel a frontális, a Ford az oldalütkzésben volt kicsit jobb. Az oldallégzsákok bevezetése után a Renault újratörette az addig is négycsillagos Mégane-t, amely a konkurensek 25 pontjával szemben harmincat ért el a hatásosabb oldalvédelemnek köszönhetően.

Az elgázolt gyalogosokkal és a kerékpározókkal az Astra és a Mégane gonoszul elbánik, amit négyből egy csillaggal honoráltak a tesztelők. A Focus se jó, de kevésbé kegyetlen: eredménye két csillag.

Gazdagon felszerelt a kényelmes Mégane

Gazdagon felszerelt a kényelmes Mégane

Gazdagon felszerelt a kényelmes Mégane


A francia autók kényelme az első Mégane-ra is áll, a maga árszintjén kényelmesen rugózik, nem hangos és örülünk a gazdag felszereltségnek is, benne a kormányról vezérelhető rádióval.

A motorja jó

Figyelemre érdemes az 1999-es modellfrissítéssel bevezetett 16 szelepes motorgeneráció. Az 1,6-os is kiemelkedik a mezőnyből, de a takarékosabb ezernégyes még jobb vétel. 95 lóerőt tud, az autó remekül gyorsul vele és rugalmas is. Az igazi értékét mégis a fogyasztás adja meg, mert Budapesten is 7-7,5 literből eljár a Mégane 1.4 16V.

Opel Astra G 1.2 16V, 2003, 143 ezer km, 1 080 000 Ft

Tágas a hátsó üléssor az Astrában

Tágas a hátsó üléssor az Astrában

Tágas a hátsó üléssor az Astrában


A legalább százötvenezer forinttal többet, bő egymilliót érő G Astra viharvert karosszériája dolgos évekről és néhány ütközésről árulkodik.

A királykék alapszín nem bírja a karcokat, egy világos metálfényezés ebből a szempontból is jobb választás.

Alapmodell, de nagyon egyben van

Nem érezni a 143 000 kilométert a szervizkönyves autón, nagyon egyben van. A futóművéből nem jönnek vészjósló hangok, szépen fut egyenesen, nem csikorog a fék.

Stabil az Astra, a kormányzása is eltalált

Stabil az Astra, a kormányzása is eltalált

Stabil az Astra, a kormányzása is eltalált


Tisztán dolgozik a kuplung és alapjáraton rezzenéstelenül forog a motor. Belül szinte nyomtalanul telt el a hat év, minden kárpit és belső téri elem ép, ami van benne, az működik.

Ebben az alapmodellben még kormányállítás és ülésmagasság-állítás sincs, de mindezek híján is kényelmes vezetni. A fapados G Astrában az ülés hosszában gigantikus tartományban állítható és minden tekerentyű jó helyen van. Hátul nincs akkora, mint a Mégane, de a Focusnál kicsit tágasabb a lábtere.

Lapozás után a Ford Focus következik, szó lesz a dízelekről és megmondjuk, melyik autóért adnánk pénzt


1.4-es motorral lenne az igazi

Az Astra G nem egy érzelemdús gépezet, de jól a kezünk alá dolgozik a mindennapokban. Az ablakok egy érintésre végigfutnak fel-le, a központi zár távirányítóján nem kell törpe lakatokkal küzdeni, mert egyértelmű a nyitás-zárás jelölése. A sok rakodóhely és a nagyra nyíló csomagtér is jól jön.

Nagyon halvány az 1,2-es motor. A 90 lóerős 1.4 sokkal jobb és nem fogyaszt többet

Nagyon halvány az 1,2-es motor. A 90 lóerős 1.4 sokkal jobb és nem fogyaszt többet

Nagyon halvány az 1,2-es motor


A konkrét autónak egy baja van, az ezerkettes motor. Sík úton tűrhetően dolgozik, de hegynek fel vagy több utassal harmatgyenge.

Rossz rágondolni, hogy a Caravanhoz is választható volt. A tulajdonos 6,5 literes átlaggal ingázik egy sváb faluból a fővárosba, aminél a vérbő 1,4-es motor egy jóval hajtósabb tesztünkön nem fogyasztott többet.

Ford Focus 1.6 Turnier, 1999, 118 ezer km, 1 045 000 Ft

Ebből a hármasból a Focus a legjobb autó, a maga idejében is jóval nagyobb dobás volt az Astránál vagy a Mégane-nál.

Kusza, de funkcionális a Focus műszerfala

Kusza, de funkcionális a Focus műszerfala

Kusza, de funkcionális a Focus műszerfala


Kifejlesztésekor hasznát vették a harmadik életszakasz gúnyának, olyan okos apróságok vannak benne, mint a műszerfal bal szélére tett csomagtérnyitó. Így az ablakon benyúlva is nyílik a csomagtér, ha már egyébként kulcs kell hozzá.

Egy-négyes Focust ne vegyünk

Elöl kicsit szűk az ülés állítási tartománya, ami legfeljebb a hátsó utasok lábterének használ. Az ötajtós 350 literes csomagtere kisebb a G Astráénál vagy a Mégane-énál, a konkurenseknél szintén ajánlható négyajtós és a kombi itt is megoldást jelent a cuccok elnyelésére.

Vezethetőségben a Focus a bajnok

Vezethetőségben a Focus a bajnok

Vezethetőségben a Focus a bajnok


A cikkben egy 1999-es kombi szerepel. A gyenge és semmivel nem takarékosabb ezernégyessel szemben az egy-hatos benzinessel ez a létező legjobb kombináció, mégis elvihető durván egymillió forintból, annyira lecsúsztak a használtautó-árak. A motorja energikus, vegyes fogyasztása nem megy 7,5-8 liter fölé, a váltó még 10 éves korban is kellően pontos. A tükrökből sajnos alig látni valamit.

A Focus időtálló

A Focus aduja a pazar futómű és az élvezetes kormányzás. Bármelyik mai autóval szemben megállja a helyét, ha a kutyacsontot, a szilenteket és amit még kell, időben kicserélteti a  tulajdonos.

 

Mi van a dízelekkel?
Focust már bő hétszázezer forinttól hirdetnek, az Astra feljebb indul, a Mégane nem

Focust már bő hétszázezer forinttól hirdetnek, az Astra feljebb indul, a Mégane nem

Többféle dízelmotor van mindháromhoz


Mindhárom modellből kapható dízelváltozat, különböző konstrukciójú és teljesítményű motorokkal. Van 1,7 literes, Isuzu-eredetű motor (pl. Astra Eco4) és 2,0 vagy 2,2 literes saját dízel az Opelben, szívó- vagy turbódízel Mégane, a Focusból hagyományos adagolós TDDi vagy közös nyomócsöves TDCi 75 és 115 lóerő között.

Hozza vagy viszi a pénzt?

Sokszor megírtuk, hogy rossz esetben a használtan vett dízelek javíttatása többe kerülhet az üzemanyagon megfogott forintoknál. Elég néhány konkrét alkatrészárral indokolni az óvatosságot, ami nem márkafüggő! A dízelek adagolóját és közös nyomócsöves (common rail) befecskendezési rendszerét legtöbbször a Bosch szállítja az autógyártóknak, utóbbit ritkább esetben a Delphi vagy a Siemens VDO.

A régebbi dízel sem golyóálló

Alacsonyabbak a Focus alkatrészárai a másik kettőénél

Alacsonyabbak a Focus alkatrészárai a másik kettőénél

Használtan kockázatosak a dízelek


A gázolaj minőségére érzékeny, közös nyomócsöves dízelmotorokhoz egy nagynyomású szivattyú 500-600 ezer forintba kerül, a porlasztócsúcs ára ki- és beszerelés nélkül 100-120 ezer forint, és ebből hengerenként van egy. A Renault dCi, az Opel CDTI, a Ford TDCi néven kínálja közös nyomócsöves motorjait.

A cikkben jóval olcsóbb autókról van szó, az alacsonyabb árúak között a régebbi konstrukciójú (Ford: TDDi, Opel: DTI, Renault: dTi) dízelek mozognak, de ezek sem veszélytelenek. Ha más nincs is, egy turbócsere 100-150 ezer forintos költségéből sokat lehet autózni. Mivel mindhárom típusban jók az 1,6-os és a Focust kivéve az 1,4 literes benzines motorok, a kisebb kockázat miatt ezek megvásárlását tanácsoljuk.


Melyik nyer? Majdnem holtverseny

Egymillió körül korrekt autókat találtunk

Egymillió körül korrekt autókat találtunk

Egymillió körül korrekt autókat találtunk


A választék mindhárom típusból bőséges, megéri rászánni az időt sok autó megnézésére és kipróbálására. A kipróbált autók mindenesetre biztatóak, hiszen egymillió forint körüli áron sikerült tényleg megkímélt, jó állapotban lévő autókat találni.

Nehéz eldönteni, melyiket vegyük, mert azonos összegért az olcsóbb Mégane-ból jobb állapotút kapunk, de ez nem feltétlenül jelent vonzóbb autót a másik kettőnél. Hármunk közül Nagy Dénest a Focus, Rácz Tamást a G Astra fogta meg. Nálam a Focus volna a favorit, de mivel nem férek el benne rendesen, marad az Astra. Kellett nekem nagyra nőnöm.

Az alkatrészárakat és a hibalehetőségeket összegyűjtöttük a túloldalra


Astra, Focus, Mégane: ami elromolhat

Mégane I: akadnak bajai

A Mégane kevésbé megbízható, mint a másik kettő

A Mégane kevésbé megbízható, mint a másik kettő

A Mégane kevésbé megbízható konkurenseinél


Hosszú olajcsere-periódusával és kis fogyasztásával a Mégane gazdaságossága kiváló lehetne, ha nem adódna néhány példánynak a legtöbbféle baja a három típus közül. A gyújtótrafó a Focuson is gyakorta elhagyja magát és az Astránál sem ismeretlen hiba, de a Renault hengerenkénti trafóiból több fogy.

Viszont a másik kettőben a kerékcsapágyak lényegesen tovább bírják és a tulajok jó eséllyel megússzák az esetleg eltörő hátsó lengéscsillapítók pótlását és a motortartó bakok cseréjét, mert a Mégane-ban ezek a hibák sem zárhatóak ki. Időnként a vízpumpa adja fel, a gázbovden szakadása jóval olcsóbban orvosolható gond. Mindennek dacára a cikkben szereplő Mégane-ba csak tankolni kellett eddig az olajcserén kívül, bár ez a ritkább eset.

Astra G: jórészt sokat kibír

Alacsonyabbak a Focus alkatrészárai a másik kettőénél

Alacsonyabbak a Focus alkatrészárai a másik kettőénél

Kedvezőbbek a Focus alkatrészárai


Az Astra technikája alapvetően tartós. A gyertyacsere elhanyagolása azonban növeli a trafók terhelését, így idő előtt elhalhat a gyújtótrafó. Baj adódhat a stabilizátorrúd bekötésével és időnként elöl a rugótányért kell egyengetni. Esetenként meghal a Lambda-szonda, a központi kijelző pixelhibáját az Astra G megörökölte az elődtől. A rémes olajfogyasztás inkább az 1,6-os motorok esetében fordulhat elő, a kimúló vízpumpa minden Astrát érinthet.

Focus I: nagy dobás volt

A Focus igen jó minőségű autó, a benzinesek jellemző baja a gyújtótrafó hibája, a régebbi TDDi dízelek főleg adagolóhibákkal ürítik a tulaj erszényét, a dízelekről lásd a keretest.

A Focushoz nem ajánljuk az 1,4-es benzinest, a többibe igen

A Focushoz nem ajánljuk az 1,4-es benzinest, a többibe igen

A Focus 1,4-es motorja gyenge és torkos


Rozsdásodás törött és összegányolt autók esetében jelentkezik, máskülönben 10 év körül sem jellemző. A szenvedélyesen rohadó F Astrák után az utód rozsdavédelmét végre az Opelnek is sikerült megoldania. A kipróbált verziókban a Mégane olajcsere-periódusa kedvezően hosszú: egy év/30 000 km. A Focus 1.6 évente vagy húszezer kilométer után igényli az olajcserét, az Astránál ez az évjárattól is függ, a gyakori Z14XEP kódjelű egy-négyesé harmincezer km. Ezt a verziót a szíj helyett láncos vezérlés miatt is érdemes előnyben részesíteni.

Márkaszervizes bruttó alkatrészárak, forintban

Focus 1,6, 1999
Astra G 1,2, 2003
Mégane 1,4 16V, 2001
 Gyújtótrafó*  29 000  69 729  12 451
 Első kerékcsapágy  10 875  85 636**  23 764
 Hátsó kerékcsapágy  13 645  82 209**  18 049
 Első lengéscsillapító 28 860  29 852  22 914
 Két első féktárcsa  25 550  47 078***  34 699
 Első fékbetét-garnitúra  11 940  13 681  13 212
 Gyári motorolaj/liter  2990 (5W30)  3540 (5W30 vagy 5W40)  2455 (5W40)
 Olajszűrő  1760  1936-2700  3451
Komplett féltengely  80 000
(külső csukló: 51 000)
 101 000 (csak külső csukló)  142 964
(gyári felújított: 42 882)

*Az Astra és a Focus esetében hídtrafó az összes hengerhez, Mégane: hengerenkénti trafó
**Az Astrához csak ABS-jeladóval és aggyal együtt kapható
***Fékbetétekkel együtt

Forrás: Opel Inveszta, Szolnok; Renault Autócentrum Szabó, Érd; Ford-márkakereskedések

Alkatrészt más, nem gyári forrásból is lehet keríteni. A legismertebb autóalkatrész-kereskedelmi hálózatokon felül kezdő Focus-tulajok is ismerik a Cromax nevét, a Renault esetében pedig ott van például a gyári kötődésű, de alacsonyabb árakkal dolgozó Motrio.