Ha sorrendet kellene felállítanom a legjobban elrontott modellváltások között, akkor talán a Mercedes-Benz CLS-t tenném az első helyre, mármint a C219-es első és a C218 kódú második generációt. Ilyen előzmények után kíváncsian vártuk, hogy Robert Lesnik külső formatervezési vezető és csapata milyen formát tud kitalálni a CLA második generációjának. Genfben a C118-as négyajtós CLA mellett az X118 kódjelű CLA Shooting Brake-et is láthattuk élőben, és fellélegeztünk: azt is megszépítették, ami eddig nem tetszett az autón.

Itthon a motorkínálatával együtt korábban bemutatott CLA ifjabb hölgyek és éltesebb dámák autója az utcakép alapján és ritkasága nem tükrözi azt a világsikert, amit az autó a darabszámok alapján aratott. Összesen 750 000 talált gazdára belőle, ebből mintegy félmillió a négyajtós. A kupészerű limuzin Észak-Amerikában volt különösen sikeres a Mercedes új belépőmodelljeként, ahol az A-osztályt nem forgalmazza a vállalat. Az első generációs CLA legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban a Shooting Brake továbbra sem lesz jelen, Kínában viszont, ahol szintén hiányzott az első CLA SB-generáció, az X118 már elérhető lesz.

Változatlanul kizárólag a kecskeméti üzem gyártja a CLA-t és kombiváltozatát a teljes világ számára. A hazai gyártás miatt számunkra kiemelten fontos autó kapcsán interjút kértünk a CLA fejlesztési vezetőjétől, Wolf-Dieter Kurz úrtól, akit az Origót képviselő Gulyás Péter kollégámmal együtt kérdeztem.

Wolf-Dieter Kurz vezette a C118-as és az X118-as CLA fejlesztését, ezért kértünk tőle interjút Genfben

Elöl 1549-ről 1612 mm-re, hátul 1547-ről 1602 milliméterre nőtt a CLA nyomtávja. Miért lett ennyivel szélesebb?

Két fő oka van. Az egyik, hogy kompakt autóink közül a CLA és a CLA Shooting Brake a sportos variáns. A másik, hogy a szélesebb nyomtávval szebb autót tervezhettek a dizájnerek.

495-ről 505 literre nőtt a ferdehátú csomagtere, a négyajtósé viszont ugyanennyit csökkent, 470-ről 460 literre. Miért?

Nem a méret növelése volt a cél, hanem a használható tér bővítése, hogy a babakocsit könnyebb legyen betenni vagy a Németországban fontos ásványvizes rekeszekből (Sprudelkiste) többet lehessen berámolni. A kettéosztott hátsó lámpákkal a limuzinban 62,9 helyett 89,1 centiméteres a csomagtérnyílás, a kombiban 63,5-ről 87,1 centiméterre ugrott.

Miért nem igaziak a kipufogóvégek?

Ez nem műszaki vagy aerodinamikai kérdés, tisztán formatervezési szempontok alapján dőlt el. Az volt a cél, hogy minél jobban nézzen ki az autó hátulról.

Érkezhet hathengeres motor a CLA-ba, akár az egyesült államokbeli vevőknek?

Technikailag bizonyára meg lehetne valósítani, de megölné az autó teljes koncepcióját. A könnyebb, négyhengeres turbómotorok jobban beválnak, nyomatékuk bőven elég a kompakt autóhoz.

Az új CLA MBUX-rendszerében is elrejtettek mókásnak szánt válaszokat bizonyos kérdésekre?

Időről időre változtatjuk őket és vannak egyes országok, amelyek saját mondatokat helyeznek el. (Az A-osztályban például arra a kérdést németül feltéve, hogy „Hey, Mercedes, mit gondolsz a Tesláról?” az a válasz érkezhet, hogy „Egész jól fest, de csak a visszapillantó tükrömben.” vagy „Nem tudom, miről beszél.”, netán „Bizonyára ugyanazt, amit ön, különben nem ülne itt.”, esetleg „Igen, igen. És ön tudja, hogy ki találta fel az autót?”. A szerk.)

Ült már az új Kia Proceedben?

Eltérő az autó pozicionálása, de mivel ez az első kompakt autó, amely a CLA-t követi a shooting brake dizájnnal, így már vezettem is.

Míg az első generációban több évvel követte a négyajtóst a Shooting Brake, most pár hónap van csak közöttük. Mi a sietség oka?

Amikor már adott a modellportfólió és eldőlt, hogy ez a verzió is a modellcsalád része lesz, egy karosszériaváltozat sokkal gyorsabban megvalósítható, mint az előd esetében, amikor először a magas üléshelyzetű, korábbi A-osztályt kellett leváltanunk egy sportosabb autóval.

Jóval szélesebb a rakodónyílás a kettéosztott hátsó lámpáknak köszönhetően

A kompakt sportkombi túlélte a modellváltást, a CLS Shooting Brake viszont egy nemzedék után eltűnt. Mi indokolta a döntést?

Abban a kategóriában a kombik iránt érdeklődők nagyobb csomagteret, praktikusabb autót keresnek, aminek az E-osztály T-Model jobban megfelel.

Ha már praktikum, a CLA-ügyfelek nem panaszkodtak a szűk hátsó sorra és a nehézkes ki-beszállásra?

Egyáltalán nem. Kínálatunk széles és az emberek tudják, milyen autót vesznek. A CLA-ban nem utaznak négyen hosszabb utakra, sokszor idősebb párok veszik, akiknek kirepültek a gyermekeik. Ha a fejtér fontos szempont, akkor ott a tágasabb A-szedán.

Amely nálunk nem kapható. Megjelenhet itt is a négyajtós A-osztály?

Igen, a limuzin A-osztály Európában is megtalálhatja a vevőkörét. Idén nyárig elkezdődik a forgalmazása Európában, így Magyarországon is.

116 lóerős a Renault-tól származó dízelmotor, 224 lóerős a CLA 250-ben a Mercedes saját négyhengeres benzinese. Májustól kapható itthon a négyajtós, szeptembertől a kombi

A CLA esetében igen magas a hódítási ráta. Milyen autókból ültek át a vevők?

Nem az SUV-világból jöttek, az aszfaltterepjárók közönségének a praktikus szempontok fontosabbak, nekik túl nagy lépés lett volna a CLA. Amerikában részben helyi kompakt szedánokat, globálisan főleg más prémiummárkák autóit cserélték le rá.

Érzékcsalódás részemről, vagy a CLA-ban valóban kiugró a hölgytulajdonosok aránya?

Piacról piacra változik. Az Egyesült Államokban 55 százalék, de ott csak a lépcsőshátú volt piacon. A szedánnál magasabb volt a hölgyek aránya, mint a Shooting Brake-nél.

Kurz úr, köszönjük a beszélgetést!

Forrás: Mercedes-Benz, Vezess