Elvileg egy jó koncepcióautó úgy villantja fel az adott márkától a jövőben várható technikai és formai irányzatokat, hogy nem szakad el a hagyományoktól sem, még a futurisztikus kialakításban is egyértelműen felismerhető marad az autógyártó. Nos, ez az egyediség, azonosíthatóság mintha nemigen jött volna össze se a Subarunak, se a Ssangyongnak az idén. Az egyik szárnyasajtós, a másik öngyilkos ajtós – de simán lehetne fordítva is, a formák mögött nincs ott a márka.

Ssangyong XLV
Ssangyong XLV
Ssangyong XLV
Ssangyong XLV
17 fotó

Ssangyong XLV

Ssangyong XLV

Nem csoda, mindkét márka útkereső fázisban van mind technikailag, mind dizájn szempontjából, de azért tényleg zavarba ejtő látni, mennyire egyformán jellegtelenül képzelik el a jövőt. De csak ami a külsőt illeti – a technika nagyon is különböző.

Subaru Viziv 2 Concept

A japán crossover-tanulmány neve a ‘Vision for Innovation’ kifejezésből származik, ami ebben az esetben talán valami olyasmit jelent, hogy ‘látomás a megújulásért’. Ja, és azért 2, mert már tavaly is volt Genfben egy Viziv.

Subaru Viziv 2

Subaru Viziv 2

A kocsi a 30-as, 40-es korosztályba tartozó városiakat célozza, akik számára a család és az aktív életmód is fontos. A forma sűrű, masszív, merev, a Subaru célja, hogy biztonságot, védettséget ígérjen a kocsival. Ez eddig rendben is van, de hogy a hűtőmaszk, a lámpák kialakítása a boxermotor szerkezeti kialakítására késztetne asszociálni, ahogy a Subaru állítja, eléggé vitatható.

A négyszemélyes utastér is azért olyan, amilyen, hogy azt a ‘funkcionalitást, biztonságot, örömöt és hitelességet’ (???) nyújthassa a kocsi minden utasának, amit csak a Subaru tud. Ez aztán az igazi nesze semmi, fogd meg jól mondat, remekelt vele a sajtóanyag összeállítója!

A technika a nem különösebben érdekes bódé alatt már valóban figyelemreméltó. Az első kerekeket a hibridrendszer benzinmotorja mellett egy külön villanymotor is képes hajtani, hátul kerekenként egy-egy villanymotor adja az erőt. Az 1,6 literes, turbós dízelmotor természetesen boxer hengerelrendezésű – na, ez már tényleg Subaru!  A motor egy fokozatmentes automata váltón keresztül mozgatja az autót, már ha éppen nem csak áramot termel az akkumulátor vagy a villanymotorok számára. Az akku konnektorról is tölthető, a tanulmányautó elvileg tisztán elektromos üzemre is képes.

Subaru Viziv 2

Subaru Viziv 2

A mai trendeknek megfelelően a tanulmányautó hajtásláncát az EyeSight nevű optikai vezetétámogató rendszer is segít vezérelni, a sztereókamera képei alapján a vezérlés eldönti, hogy gyorsítás vagy lassítás várható és mindig hatékonyan menedzseli a bonyolult rendszert. A hátsó motorok a menetstabilizáló rendszer iránymutatása szerint forgatják oldalanként eltérő nyomatékkal a kerekeket, biztosítják a stabilitást és a mindig hatékony gyorsítást. Kanyarban befordulásnál több erő jut a hátsó, kerekekre, kigyorsításkor az elsőkre, a nagyobb stabilitás érdekében. Forszírozott kanyarban torque vectoring funkciót is ellátnak a motorok; az ívkülső kerekek erősebb megtolásával az autó pontosabban tartja a kívánt ívet.

SsangYong XLV concept

A Ssangyong XLV is egy második generációs koncepció, elődjét, az XIV-1-et Frankfurtban mutatta be a gyártó, 2011-ben. A kocsi, nahát, egy 1,6 literes turbódízel motort tartalmazó, de csak egy villanymotoros hibridrendszerrel hajtott szabadidőautó. Ez is lítium-ion akkut kapott, de csak picikét, fél kilowattórásat; az XLV nem tölthető konnektorról. A 10 kW-os villanymotor csak gyorsításkor segít be, önállóan mozgatni a kocsit tartósan nem képes.

Ssangyong XLV

Ssangyong XLV


Az XLV A Ssangyong XLV-re a ?Robust, Specialty and Premium? szlogent bírta kitalálni a marketinges, talán nem is szükséges lefordítani ezt a három szót. A kocsi természetesen az aktív életstílusú városiaknak szól, a formát a természet dinamikája és ritmikája ihlette, profilból például delfinformát kéne belelátnunk (???). A Ssangyong 4435 mm hosszú, fél centivel hosszabb csupán a Subarunál – a csaknem azonos méret is kiemeli, hogy bármennyire is eltérő a technikájuk, a koncepcióautók megjelenése feltűnően hasonlóra sikeredett.

Nagy különbség viszont a két kocsi között, hogy a koreai autó hétüléses, méghozzá hét milyen üléses! Valamennyi utas külön kagylófotelt kap a Ssangyongban, a középső ülés a második és harmadik sor között tologatható. 2+2+2+1 ülésesnek hívja a gyártó ezt a koncepciót, jópofa ötlet. Érdekes még az elektromosan elsötétíthető üvegtető, melyben részleges sötétítéssel jópofa minták rajzolhatók a plafonra.

Melyik kéne?
A Subaru
1% ()
A Ssangyong
1% ()
Mindegy
1% ()
Egyik se
1% ()