Egy semleges kis standon négy földön-vízen egyaránt mozogni képes autóba botlottunk Genfben. Csattogtattuk kicsit a fényképezőgépet az üdítően nem-új járművek között, és ezennel meg is osztjuk a fotókat a 2013-as Genfi Szalon talán egyetlen használtautó-standjáról.

Amphicar 770

Amphicar. Német gyártás, brit motor, vitatható létjogosultság, de nagyon jópofa karakter

Amphicar. Német gyártás, brit motor, vitatható létjogosultság, de nagyon jópofa karakter

Amphicar. Német gyártás, brit motor, vitatható létjogosultság, de nagyon jópofa karakter


Az 1961-ben debütált Amphicar talán a legismertebb kétéltű jármű Európában. A német Quandt által gyártott autóból 1968-ig, a gyártás leállásáig 3878 darab készült, de a tulajdonosi klub a mai napig igen aktív világszerte. Ők úgy tartják, az Amphicar a “leggyorsabb autó a vízen, és a leggyorsabb hajó a szárazon”, vagyis helyén kezelik jópofa, de korlátozottan használható járművük képességeit. Az Amphicar nagy erénye viszont, hogy nem szivárog, állítólag nyugodtan a vízben lehet hagyni napokra is, mint egy igazi kishajót.

Az Amphicart a Triumph 1147 köbcentis, 43 lóerős, négyhengeres benzinmotorja hajtja, négyfokozatú kézi váltójával szárazon 110 km/h, iker hajócsavarjával vízen 13 km/h a végsebessége.

A Rinspeed Splash vízen szárnyashajóként működik. Gyors, de sérülékeny

A Rinspeed Splash vízen szárnyashajóként működik. Gyors, de sérülékeny

Rinspeed Splash

A Splash a svájci Rinspeed fejlesztőiroda terméke. Íme, egy kis videó a vízen 80, szárazon 200 km/h elérésére képes, kihajtogatható vezérsíkokkal felszerelt különlegességről (1:35-nél azért felkívánkozik az emberben a kérdés bizonyos etióp kisgyermekekről):

Az először a 2004-es Genfi Szalonon bemutatott tanulmányt 750 köbcentis, kéthengeres turbómotor hajtja, melyet a környezetvédelemnek tett gesztussal földgázüzemre állítottak be. A motor 140 lóerős, a karbon-kompozit karosszériával az autóhajó mindössze 825 kilogrammot nyom. Z-tengelyes hajtásával 1,1 méter mély vízben már elboldogul. Ez a mélység csak a rajthoz kell, ugyanis a lehajtott hátsó spoilerrel és a kocsi oldalából kibúvó támasztóidomokkal a Splash már 30 km/h sebességnél kiemelkedik a vízből, és szárnyashajóként működik.

Volkswagen Schwimmwagen

A Schwimmwagen csak egyesben vagy rükvercben volt összkerékhajtású, a magasabb fokozatokban hátsókerék-hajtásúként működött

A Schwimmwagen csak egyesben vagy rükvercben volt összkerékhajtású, a magasabb fokozatokban hátsókerék-hajtásúként működött

A Schwimmwagen csak egyesben vagy rükvercben volt összkerékhajtású, a magasabb fokozatokban hátsókerék-hajtásúként működött


A VW Typ 166 minden idők legnagyobb példányszámban legyártott kétéltű járműve. A Wehrmacht és a Waffen SS megrendelésére 1942 és ’44 között készültek a VW Kübelwagen alapjaira épített úszó autók, mindösszesen 15 584 darab.

A 910 kilogrammos testet a Bogár 1131 köbcentis, négyhengeres boxermotorja mozgatta, teljes 25 lóerős csúcsteljesítményével. Érdekesség, hogy a Schwimmwagen a vízben nem nagyon tud tolatni: a főtengelyről direktben hajtott propeller értelemszerűen csak egy irányban foroghat. Rükverchez vagy hátramenetbe kapcsolt földi hajtással, a kerekek hátrafelé forgatásával kell evickélni, de ennél hatásosabb az – alapfelszereltség részeként adott – evezők használata.

VW Schwimmwagen. A Bogár alapjaira épített Kübelwagen rövidített alvázára készült, és ő minden idők legnagyobb példányszámban gyártott kétéltű autója

VW Schwimmwagen. A Bogár alapjaira épített Kübelwagen rövidített alvázára készült, és ő minden idők legnagyobb példányszámban gyártott kétéltű autója

Croco

A svájci TAG által gyártott Croco igen célszerű szerkezet úttalan utakra. Rugózása nincs, szárazon csak a gumi tompít valamit a zötyögésből, ellenben és a kocsi első és hátsó fele képes elfordulni egymástól a hossztengelyben. 440 köbcentis Wankel motorja 30 lóerős, ami a nyolcmázsás testtel szárazon 80 km/h végsebességre elég. Vízben épp csak elevickél a gép, végsebessége 4 km/h.

A váltó fokozatmentes, de felezővel ellátott, a Croco elvileg 100%-os emelkedők megmászására is képes. Érdekes, hogy a tárcsaféket a váltó tengelyére szerelték fel.

Croco a TAG-tól. A mai napig gyártják, csak már nem a TAg és nem Croco néven

Croco a TAG-tól. A mai napig gyártják, csak már nem a TAg és nem Croco néven

A Crocót csupán két évig gyártották, a svájci és a szaúdi hadsereg vásárolt párat belőle. Jelenleg az Alligo a gyártási jogok birtokosa, a német cég dízelmotorral, fülkével ma is gyártja a járművet.