1287 kilométer tikkasztó éjszakai autózás után a Vezess.hu négyfős különítménye megérkezett az európai autós újságírás minden évben megújuló zarándokhelyére, a Genfi Autószalonra. A nyolcvanegyedik alkalommal megrendezett kiállítás éppoly csillogó és kívánatos, mint szokott, sőt; mintha a válságból kivezető útra is rálépett volna már az autóipar.

A Genfi Szalon 2011-es logója: nő sállal. Emlékezetes haláleset is köthető ehhez a képhez: Isadora Duncan a kerékre tekeredett sáljától fulladt meg
Az egyik kiállítócsarnok a lépcső tetejéről
Negyedóránként-félóránként sajtótájékoztató
Folyik a lányok felkészítése
37 fotó

A Genfi Szalon 2011-es logója: nő sállal. Emlékezetes haláleset is köthető ehhez a képhez: Isadora Duncan a kerékre tekeredett sáljától fulladt meg

A Genfi Szalon 2011-es logója: nő sállal. Emlékezetes haláleset is köthető ehhez a képhez: Isadora Duncan a kerékre tekeredett sáljától fulladt meg

Az autózás élménye haldoklik

Az ideút borzasztó volt. Éjszakai esős-ködös autópályázás tartós tesztautónkkal, a Priusszal, ezzel a nagyon modern technológiájú, biztonságos, fejlett, takarékos, környezetbarát kocsival. Semmi sci-fi fíling, csak lélekölő robot. Az autózást be kéne tiltani. Hétvégi pályanap, gyerek az óvodába, rövid ingázás, hangulatos veteránozás, rendben, de hosszú utakat fáradékony, pontatlan biológiai lényekre bízni; nem is értem, hogy nem tiltották még be az ilyesmit.

Svájci érdekességek az utakon

Forgatható tábla

Forgatható tábla

Forgatható tábla


Bár Svájc nincs túl messze tőlünk, és majdnem EU, azért van pár érdekesség, amire felfigyeltünk az úton.

A svájciak már nem mennek lassan. 4-5 éve még jókat mulattunk azon, hogy ha elhúztunk a sztrádán az engedélyezett 120 helyett 121-gyel a belső sávban, a külsőből a mutatóujjukkal fenyegettek bennünket a helyiek. Mára ennek vége. A takarékossági okból 100-110-zel tötymörgő külső sáv mellett éppúgy 150-160-nal tépnek a helyi bátrak, mint otthon mondjuk az M3-ason. Ez nem szimpatikus.

Azért Svájcban is van hiba: itt most mennyivel lehet menni?

Azért Svájcban is van hiba: itt most mennyivel lehet menni?

Azért Svájcban is van hiba: itt most mennyivel lehet menni?


Szimpatikus viszont, hogy a sztrádák elválasztó sávjában végig elfordítható táblák vannak. A sebességkorlátozásokat, előzni tilosokat csak akkor fordítják ki, ha baleset, spéci forgalmi helyzet vagy az időjárás indokolja.

Sok a mechanikusan vagy elektronikusan változtatható tábla is, ezeket – úgy tűnik – tényleg használják és folyamatosan a forgalom igényeihez igazítják. (Nem úgy, mint otthon, ahol az M1-M7 feletti elektronikus táblák egy-két baleset vagy szörnyű hóvihar esetétől eltekintve évek óta 100-on állnak, dugóban is, éjjel is.)

Sok a kisáruszállítóból (Renault Master, Iveco Daily és társaik) készült nyergesvontató is, és dupla tankereket is láttunk, amik otthon és a hozzánk közeli EU-tagállamokban nagyjából ismeretlenek.

Jellemző, hogy csak a két sofőr gyűlölte a hosszú menetet, a hátul ülők pedig kényelmesnek, pihentetőnek találták az utazást. Vonatot a népnek, az kell nekünk ilyen európai léptékű utazásokhoz, nem autó.

Egy igazi újdonság: övlégzsák a Fordtól

Egy igazi újdonság: övlégzsák a Fordtól

Az autózás intézménye újjászületőben

Miközben az arab világban tombol a forradalom, a déli európai államok pedig sápadnak el a rémülettől (Spanyolországban 110-re korlátozták az autópályatempót, hogy spóroljanak az üzemanyaggal, Olaszország, aki olajigénye 25%-át Líbiából fedezte, most nemigen tudja, mit tegyen), Genf mintha már mutatná az utat kifelé az olajfüggőségből.

Az egyik kiállítócsarnok a lépcső tetejéről

Az egyik kiállítócsarnok a lépcső tetejéről

Az egyik kiállítócsarnok a lépcső tetejéről. Előtérben az egyterű Prius


A tavaly Párizsban észlelt trend folytatódik. Szinte minden standon van elektromos, de legalább hibridjármű. A Nissan Leafet már nem csak két kilométeren át, hanem 20 percig vezethetjük. A Priusból lett egyterű, a Porsche is hozott félig elektromos Panamerát.

A Toyota félórás kerekasztal-beszélgetésen mesélte el félelmetesen alapos, évszámokkal kikarózott stratégiai terveit a konnektoros hibriden, majd a benzines generátorral (range extender) felszerelt kvázi-villanyautón át a tényleges füstmentességig. A folyamatok zajlanak, az olajról lassan leszakadunk – csak legyen időnk az átmenetre.

Az autóbuzéria viszont örök

Bár minden autót és az autózás intézményét en bloc gyűlölve estünk be a Palexpo nevű kiállítócsarnokba, már szeretünk itt lenni. Sok ezer négyzetméteren sok száz modell várja az újságírókat (ma és holnap), majd pedig mindenki mást, akit érdekelnek az autók.

És hiába vannak dugók, hiába önti el a fél világot a CO2-emisszió miatt megemelkedő tenger, hiába szívjuk a rákkeltő borzalmakat nap mint nap, az emberek még midig szeretik az autókat. Mi is.

Rögtön kezdünk az új Audi A3 helyszíni bemutatójával, aztán pedig öntjük olvasóink elé a sportkocsikat, az elektromos- és hibridáradatot, meg persze azokat a kocsikat is, amik a mi magyar valóságunkban leginkább érdekelhetik a vásárlókat. Jó szórakozást!