2026-tól nagy változások jönnek a Forma-1-ben. Az egyik, eddig keveset emlegetett változó az autókba kerülő üzemanyag lesz, melynek teljes egészében fenntartható forrásból kell származnia. Ebben az irányban a fejlesztések folyamatosak, és ugyan egyre többen dolgoznak már ilyeneken, az újfajta versenybenzin nem lesz olcsó.

Persze mondhatjuk, hogy a sima versenybenzin sem olcsó, de azt azért mindenki megérzi a bőrén, ha

az eddigi 22-33 dolláros (7800-11 700 forintos) literenkénti ár hirtelen 170-225 dollárra (60-80 ezer forintra) ugrik.

Ez akár tízszeres növekedést is jelenthet. Ráadásul ez csak a kezdet: a The Race-nek megszólaló egyik csapatfőnök elmondta, a dolog csak tovább eszkalálódhat azzal, ha tovább finomodik a technológia. Ez ugyanis további dráguláshoz vezethet, köszönhetően az adalékanyagoknak, melyek szintén nem kevés pénzbe kerülnek.

Ha mindez így marad – márpedig ez aligha fog változni -, az istállók éves szinten a 24 futamon 1,9-2,4 millió dollárt (676-854 millió forintot) fognak csak üzemanyagra költeni. Azok a csapatok jobban járhatnak, akiknek közvetlen kapcsolata van üzemanyag-beszállítókkal (pl. Ferrari vagy Mercedes), míg a többieknek ilyen kapcsolatok nélkül még drágább lehet a versenybenzin.

Felmerülhet a kérdés, hogy az akár tízszeresére is emelkedő összeget hogyan fogják kigazdálkodni a csapatok, tekintve, hogy költséglimit van és lesz érvényben. Erre a válasz szerencsére egyszerű: az üzemanyagköltségekkel ilyen szempontból 2026-ban már nem kell számolni.

A kialakult üzemanyaghelyzettel egyébként a Nemzetközi Automobil Szövetség is tisztában van, és már beszélnek arról, hogy 2027-re részben egységesítsék az üzemanyagokat. Ez azt jelentené, hogy jobban megkötnék, mi az, amihez az üzemanyag-fejlesztők nem nyúlhatnak hozzá a laborokban.