Az elmúlt években többször, több csapat kapcsán is felmerült, hogy túlságosan hajlékony aerodinamikai elemeket – elsősorban első szárnyakat – használnak, tavaly például a végül bajnoki címet szerző McLaren volt a célkeresztben.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) időnként a műszaki ellenőrzések szigorításával igyekezett megfogni a szabályokat potenciálisan kijátszókat, tavaly azonban inkább több hétvégére kiterjedő, kamerás megfigyeléshez folyamodtak, melynek végén közölték, hogy nem láttak problémát a szárnyakkal.
Ehhez képest meglepő, hogy az év első hónapjának legvégén, amikor a csapatok már az idei autó fejlesztésének utolsó szakaszában járnak, váratlanul mégis szigorítást jelentettek be.
„Az FIA formaautós részlegének további, a 2024-es idény lezárulta utáni elemzéseit követően határozott célunk, hogy 2025-ben vitán felül álljanak az aerodinamikai elemek. Ennek keretében a 2025-ös idény kezdetétől szigorítjuk a hátsó, a Spanyol Nagydíjtól pedig az első szárnyak tesztjeit” – jelentette be a felügyelőszervezet.
A változtatás bejelentésének időzítése egyértelműen nem a legszerencsésebb, de az FIA szerint a júniusi, barcelonai fordulóig mindenki felkészülhet.
„A szakaszos megközelítésnek köszönhetően a csapatok a már meglévő elemek ejtése nélkül alkalmazkodhatnak” – mutattak rá.
A Motorsport.com úgy tudja, az első szárnyakra vonatkozó, később életbe lépő szigorítás után a szárny elemei 15 helyett már csak 10 mm-rel hajolhatnak majd el, valamint maga a mérési módszer is nehezebben kijátszhatóvá válik.
Az egykor a Jordannél tervezőként dolgozó, manapság F1-es műszaki szakíróként foglalkoztatott Gary Anderson szerint elég furcsa a mostani lépés, az, hogy az idény első harmadát, egy, a további részét pedig másik szabályrendszer szerint bonyolítják majd – a változtatás megboríthatja majd az erőviszonyokat.
„Én úgy vélem, hogy ezzel már az indulás előtt eltorzítják a világbajnokságot” – mondta a szakember a The Race-nek. „Minden autónál másképp áll össze a legjobb teljesítmény, de egy 33%-os változásról beszélünk a hajlékonyság terén, aminek biztosan lesz hatása. Egyes esetekben pozitív, másokban negatív.”
Anderson rámutatott, hogy nem önmagában az első szárnyról van szó, hanem arról, az hogyan működik együtt a padlólemezzel, annak széleivel, valamint a hátsó szárnnyal – így lesznek csapatok, melyek a változtatás előtt gyorsak, utána lassabbak lehetnek, és persze fordítva.