Rendkívül sokat fognak beszélni a Kanadai Nagydíjról, amelyen ezért az incidensért vették el Sebastian Vettel győzelmét.

A német öt másodperces büntetést kapott, így hiába nyerte meg a pályán a futamot, helyette Lewis Hamilton kapta meg a győzelmet. Harmadikként Charles Leclerc ért célba.

A rendkívül feldúlt Vettel nem is vett részt a futam utáni interjúkon, egyből a csapata motorhome-jába indult.

A büntetést a közönség sem érezte jogosnak, Vettel kapta a nap versenyzője díjat. Kicsit lehiggadva Vettel visszament a díjátadásra, előtte megcserélte a parc fermében a táblákat, Hamilton autója elé tette a 2-est.

A vb állása:

1. L. Hamilton 162 pont
2. V. Bottas 133
3. S. Vettel 100
4. M. Verstappen 88
5. C. Leclerc 72
6. P. Gasly 36

Konstruktőrök:

1. Mercedes 295
2. Ferrari 172
3. Red Bull 124
4. McLaren 30
5. Renault 28
6. Racing Point 19

Íme a futam krónikája:

Kisebb pánikkal kezdődött a kanadai versenynap a Mercedes és Lewis Hamilton számára, egy ideig kérdéses volt, hogy a címvédő fel tud-e állni a második rajtkockába. Hamilton autóján még szombat délután azonosítottak egy hidraulikai szivárgást, amely forrásának felderítéséhez az egész autót szét kellett kapni.

Hamilton autóját végül sikerült kitolni a rajtrácsra, de a helyszínről érkezett hírek szerint az autót nem sikerült százszázalékos állapotba hozni, a fékek miatt maradt némi aggodalom a Mercedes szerelőiben (ezek légtelenítése az utolsó pillanatra maradt). Ez amúgy nem is csoda, egy normál helyzetben hatórás munkával két óra alatt végeztek. A Mercedes korábban világossá tette azt is, hogy Lance Stroll szombati motorhibája ellenére nem fogja letekerni a motorjait.

A rajt előtt egészen 52 fokig emelkedett az aszfalt hőmérséklete a verőfényes napsütésben (a levegő 28,6 fokos volt), ez nem sok jót ígért azok számára, akik lágy gumikkal voltak kénytelenek rajtolni. A szombati időmérőn Kevin Magnussen balesete miatt pórul járt, a Q3-ról is lemaradt Max Verstappen autójára kemény gumikat szerelt a Red Bull, a csapat tehát hosszú első etapra készült.

Hamilton a formációs körre némi bakkecskézéssel indult el, de megnyugtatták, hogy nincs gond az autójával. Simán el is jött az élmezőny a rajttól, Vettel megőrizte az első helyet, Leclerc próbálkozott Hamilton ellen, de nem volt reális esélye a támadásra az első kanyarban.

Az első kör után Vettel, Hamilton, Leclerc, Ricciardo, Gasly, Hülkenberg, Bottas, Norris, Verstappen, Kvjat volt a sorrend, azaz a helyezkedésben csak Bottas veszített egy helyet. A rajt a sűrűjében is egész sima volt, a nagy beszorítósdiban csak Albon járt pórul, ki kellett állnia új első szárnyért.

Vettel két kör alatt két másodperces előnyt épített ki Hamiltonnal szemben, Leclerc hátránya újabb két másodperc volt a harmadik helyen. Az első kerékcserét Sainz autóján ejtette meg a McLaren, a spanyol már a negyedik körben ledobta a lágy gumikat – de ez nem tervezett kiállás volt, eltömődött fékhűtő miatt kényszerű csere volt.

Az első három gyorsan leszakította a többieket, öt kör után Vettel két másodperccel vezetett Hamilton és négy féllel Leclerc előtt, míg Ricciardo már 5,5 másodperces lemaradással következett Leclerc mögött.

Az első előzést Verstappen mutatta be, a hatodik kör végén, a hosszú egyenesben simán elment Norris mellett a DRS segítségével, és fellépett a nyolcadik helyre.

Gasly a hetedik körben állt ki közepes gumikért a bokszba, a francia a 13. helyre állt vissza. Egy körrel később Ricciardo is letudta a kiállását, az ausztrál kemény gumikat kapott, és a 11. helyre érkezett vissza.

Nem sokkal később Norris autóján lépett fel szokatlan műszaki hiba, a McLaren jobb hátsó kereke kitört, a brit versenyző a pályán kívül parkolta le az autóját, nem volt szükség biztonsági autóra.

Közben Bottas képtelen volt támadni az előtte haladó Hülkenberget, így megkapta a nyakába a kemény gumikkal egész jól boldoguló Verstappent.

Vettel a 12. körben kezdte meg a lekörözéseket, a német tartotta két másodperces előnyét Hamiltonnal szemben. Leclerc kicsit leszakadt, négy másodpercre engedte el Hamiltont.

A középmezőnyben Ricciardo támadta meg Strollt a hetedik helyért, a Renault simán el is ment a Racing Point mellett. Verstappen a 14. körben már veszélyesen közel került Bottashoz, aki képtelen volt közel maradni a negyedik helyen haladó Hülkenberghez, aki a vártnál sokkal jobban boldogult a lágy gumikkal.

Hülkenberg végül a 16. körben állt ki kemény gumikért, az időzítés pedig tökéletes volt: a német visszaért a hetedik helyre Stroll és Gasly elé, a hetedik helyen folytatta Vettel, Hamilton, Leclerc, Bottas, Verstappen és Ricciardo mögött. Az első tízet Stroll, Gasly és Giovinazzi tette teljessé.

A 18. kör elején Hamilton kissé közelebb lopta magát Vettelhez, két másodperc alá csökkent a különbség, Leclerc egy leggyorsabb körrel vétette észre magát a harmadik helyen. Hamiltonnál a nagy felzárkózásba becsúszott egy apró hiba, a hajtűben elfékezte magát, amivel fél másodpercet veszített.

A huszadik körre Bottas kicsit lerázta Verstappent, másfél másodperc fölé hízott a különbség, Vettellel pedig közölték, hogy szegje le a fejét, mert B tervre vált a Ferrari. Ugyanezt Leclerc-nek is elmondták.

A monacói a 21. körben is futott egy leggyorsabb kört, három másodpercre csökkentette a hátrányát Hamiltonnal szemben, aki ismét két másodpercen belülre került Vettel mögött.

Vettel kezdte a kerékcseréket, a 25. körben állt ki a német, kemény gumikat kapott. Hibátlan csere volt, Vettel pedig visszaállt a harmadik helyre Bottas elé. Hamiltonnal közölték, hogy jöhet a Hammertime, a címvédő átvette az első helyet.

Végül nem sokat várt a Mercedes, két kört tartották kint Hamiltont, az ő cseréje is hibátlan volt, de éppen csak Bottas elé ért vissza. Az első helyet Leclerc vette át, Hamilton Vettellel szembeni hátránya négy másodperc fölé nőtt. Leclerc-rel elnyújtott első etapra rendezkedett be a Ferrari.

Bottas a 30. körben állt ki a negyedik helyről, két pozíciót veszített Verstappennel és Ricciardóval szemben. Az élen Hamilton négy másodpercre csökkentette a hátrányát Vettellel szemben, Leclerc előnye vészesen fogyott az élen.

Nem is várt sokáig a Scuderia, a 33. körben végül kihívták a monacóit, a cseréje után a negyedik helyre állt vissza a kemény gumikon hosszú első etapot futó Verstappen mögé. Vettel 3,2 másodperccel vezetett Hamilton, 13 másodperccel Verstappen és 14,5 másodperccel Leclerc előtt.

Bottas a 34. körben támadást indított Ricciardo ellen az ötödik helyért, az ausztrál hárította. Egy körrel később Leclerc gyorsan elment Verstappen mellett az egyenesben, a holland meg sem próbált védekezni. Hamilton folyamatosan közelített Vettelhez, 2,5 másodpercre csökkent a hátránya.

Bottas a 36. körben ismét próbálkozott, de Ricciardo ezúttal is résen volt, az ausztrál szerencséje az volt, hogy ő is nyithatta a DRS-t. Hamilton két másodpercen belülre került az élen.

Bottas a 38. körben végül megcsinálta az előzést Ricciardóval szemben, és átvette az ötödik helyet. Egy rosszul kijött lekörözés miatt Hamilton egy másodpercen belülre került Vettel mögött, a Mercedes nagyon jól működött a kemény gumikon.

Hamilton a 40. körben akár nyithatta volna a DRS-t is az egyenesben, de elfékezte a hajtűkanyart, ezzel fél másodpercet veszített. Egy körrel később is hibázott Hamilton, így ismét kívül maradt az egy másodperces határon.

A 43. körben Verstappen a fékpedálra kezdett panaszkodni, Vettel tartotta az egy másodperc körüli előnyt Hamiltonnal szemben. Bottas az ötödik helyen megtáltosodott, Ricciardo megelőzése után sorra autózta a leggyorsabb köröket.

A 46. kör elején Hamilton hat tizedre került Vetteltől, az egyenesben a címvédő ismét nyithatta a szárnyat, de nem volt támadási helyzetben.

A 48. körben Vettel lecsúszott a pályáról, de pont úgy csúszott vissza Hamilton elé, hogy az angol nem tudott előzni. Az angol azonnal jelentette is, hogy szerinte Vettel veszélyesen tért vissza a pályaelhagyás után.

Verstappen a 48. körben állt ki kereket cserélni, közepeseket kapott, Hülkenberg mögé állt vissza a hetedik helyre, de nagy gumielőnyben volt az előtte lévőkhöz képest. A versenyirányítás jelezte, hogy vizsgálják a Vettel-Hamilton esetet.

Verstappen az 50. körben előzte meg Hülkenberget, egy körrel később Ricciardón is áthámozta magát az egyenesben. 52 kör után Vettel, Hamilton, Leclerc, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Hülkenberg, Gasly, Sainz, Stroll volt az első tíz sorrendje.

Az 55. körre Vettel másfél másodpercre ellépett Hamiltontól, a Mercedesnél talán kivárásra játszottak a Vettel elleni vizsgálat miatt. És be is jött a türelemjáték, az 57. körben kiírták, hogy Vettel öt másodperces időbüntetést kap a leintés után. Az ítélet túl szigorúnak tűnik.

Vettel elkezdte nyomni, három másodpercre leszakította Hamiltont, aki azonban szintén résen volt, és kényelmesen öt másodpercen belül tartotta magát. Vettel a rádión közölte, hogy ezzel a döntéssel ellopják tőlük a versenyt.

Hamilton néhány lekörözés miatt a 65. kör elején ismét nagyon közel került Vettelhez, az angol megpróbálta a pályán is megnyerni a futamot.

Három körrel a leintés előtt Bottast kihívták új gumikért, hogy friss lágyakon megfussa a leggyorsabb kört, és megkapja az ezért járó pluszpontot. Hamilton nem tudott fogást találni Vettelen, de nem is kellett feltétlenül előznie Vettel öt másodperces büntetése miatt. Az angol bekísérte Vettelt a célba, de hiába lett második, megkapta a győzelmet.

Bottas megfutotta a leggyorsabb kört, Vettel pedig a büntetésével majdnem Leclerc mögé is visszaesett, mert a monacói hat másodperccel csapattársa mögött ért célba. Negyedikként Bottas, ötödikként Verstappen ért célba, a további sorrend Ricciardo, Hülkenberg, Gasly, Stroll, Kvjat volt a pontszerző helyeken.

Forrás: Vezess
Kapcsolódó címkék: F1 Forma-1 Forma-1 Kanadai Nagydíj