A Forma-1 2017-ben érkezett új tulajdonosa, az amerikai Liberty Media minden téren igyekszik megreformálni a jövőben is fenntarthatóvá tenni a sportágat, a pénzügyi és műszaki újítások mellett a versenyhétvégék formátumának átalakítása is terítéken van.

A korábban a Renault-nál, a Toro Rossónál és Williamsnél is sportigazgatóként dolgozó Steve Nielsen egy ideje az F1 sportszakmai főnöke, Ross Brawn által összehozott szakértői stáb tagjaként foglalkozik az utóbbi témával, és azt mondja, nagyon kíváncsiak a nézők véleményére is.

“Néhány igen alapvető kérdésre kell választ találnunk, nekünk is és a nézőknek is. Például olyanokra, hogy milyen versenyhétvégéket is tűzzünk ki célul, mennyi szabadedzés legyen, mennyi futamot tartsunk, legyen-e több verseny egy hétvégén és milyen legyen az időmérő. Vannak elképzeléseink, de szeretnénk a lehető legtöbb véleményt megismerni” – magyarázta.

“A nézettség csökkent. Már van egy kis javulás, de a Forma-1-nek változásra van szüksége, hogy szélesebb közönséget tudjon megszólítani. Sok 30 év alatti van, akit egyáltalán nem izgat a Forma-1. Meg kell őriznünk a sportág alapértékeit, ugyanakkor a fiatalabb közönséget is meg kell szólítanunk. Ha ezt nem tesszük meg, bajban leszünk.”

“Kötéltánc, de nincs választásunk. Talán rövidebb versenyek kellenek, vagy kevesebb szabadedzés, és több hirtelen halál jellegű helyzet. Az emberek más és más módon kapcsolódnak a sportokhoz, nem mindenki szereti a szombat és vasárnap délutánját erre áldozni. Szóval minden ötletre nyitottak vagyunk.”

Hirtelen halál az F1-ben? 1

Nielsen szerint a versenyhétvégék átalakítása is hozzájárulhatna az F1 olcsóbbá tételéhez:

“Az F1-ben borzasztó sok időt és energiát ölnek olyan dolgokba, amik semmilyen formában nem adnak a show-hoz. Hiába dolgoznak a csapatok péntek éjfélig a pályán, azt senki sem látja. Azért dolgoznak, mert a szabályok lehetővé teszik ezt. De ha a nyolc munkaórát hirtelen kettőre csökkentenék, ahhoz is gyorsan alkalmazkodni tudnának, nagyon okos szervezetekről van szó.”

 

A versenyhétvégék rövidítése munkaerő-piaci szempontból, a csapatok fenntarthatósága miatt is szerencsésebb lehetne, mondja Nielsen:

“Ami a csapatokat illeti, egyre kevesebb ember, szerelő, mérnök választja pályájául a Forma-1-et, ugyanis egyre kevésbé fenntartható, nem úgy, mint 10 éve, amikor még csak 16-17 futam (sic!) volt. Míg régebben évente négy-öt alkalommal lehetett egy kicsit szusszanni, a családdal lenni, ma már csak augusztusban van erre lehetőség, és ahogy bővül a naptár, úgy zsugorodik majd még a nyári szünet is. Ha a versenyhétvégéket a jelenlegi formájukban hagyjuk, akkor tényleg nagyon kevesen választják majd a Forma-1-es munkát.”