A 2018-as idény meglepetéscsapata a Haas-Ferrari, amely a mezőny végéből a negyedik erővé lépett elő, az ígéretes barcelonai tesztek után a melbourne-i szezonnyitón az időmérőn simán ott voltak a három nagy pilótái mögött, majd a futamon stabilan tartották a 4-5. helyet, mielőtt a kerékcserés bakik miatt kiestek.

A Haas formajavulása nem kerülte el a riválisok figyelmét, ahogyan az sem, hogy a VF1-18-as aerodinamikai megoldásai erősen emlékeztetnek a motorszállító és műszaki partner Ferrari 2017-es autójáéra. A Forma-1-ben konstruktőrök versenyeznek, azaz minden csapatnak saját tervezésű és építésű autóval kell indulnia, így nagy kérdés, szabályos-e a Haas.

“Bizonyítékom nincs (a szabályszegésre), de mindannyian tudjuk, hogy szorosan együttműködnek a Ferrarival, szóval vigyáznunk kell, nehogy túl szoros legyen az együttműködés” – mondta a McLaren-vezér Zak Brown Melbourne-ben.

“Valami lehet a dologban, az biztos, hogy az autójuk bizonyos részei nagyon hasonlítanak a tavalyi Ferrarira. Persze a mérnökök és az FIA dolga, hogy közelebbről is megvizsgálják a dolgot” – folytatta.

A tavalyi negyedik erő, a jelenleg a túlélésért küzdő Force India ügyvezetője, Otmar Szafnauer így beszélt:

“Nem tudom, hogy csinálták, varázslat! Ilyen még nem volt a Forma-1-ben. Egyszerűen nem értem, hogy lehetséges, hogy egy, az F1-ben két éve szereplő, erőforrásokkal nem rendelkező csapat ilyen autóval álljon elő. Varázsütésre? Én is szeretnék akkor egy ilyen varázspálcát!”

Szafnauer szerint a Stratégiai Munkacsoport következő ülésén át kell tekinteni a műszaki együttműködések, az adatok tervek megosztását illető szabályokat.

“Az összes aerodinamikai felületnek saját tervezésűnek kell lennie. Ha nem sajátok, azt csak vizsgálattal lehet kideríteni. De a műszaki átvételen csak azt nézik, hogy az autón minden megfelel-e a szabályokban szereplő paramétereknek. De hogy saját vagy másé az ötlet? Ez a nagy kérdés. A választ én sem tudom. Lehet, hogy saját, de azért gyanús – hogyan lehet ilyen tudáshoz jutni tapasztalatok, megfelelő eszközök és szakemberek híján?”

A Haas csapatfőnöke, Günther Steiner Melbourne-ben igyekezett rövidre zárni a ferraris gyanúsításokat: “A csapatunk büszke lehet arra, amit pillanatnyilag nyújt. Nem csinálunk semmit, amit nem lenne szabad vagy ami tiltott.”

A pilóta Romain Grosjean a héten hosszabban is reagált a felvetésekre:

“Minden alkalommal ugyanez van, ha gyorsak vagyunk, tavaly is ezzel jöttek, hogy Ferrari B csapat vagyunk. Ugyanazt a motort, sebességváltót, felfüggesztést használjuk, persze, hogy lesznek hasonlóságok, de magunk építjük az autónkat. Nem szép dolog ez azokkal szemben, akik keményen dolgoztak a Haas VF1-18-as elkészítésén.”

“Szerintem az F1 szempontjából hasznos, ahogy a csapatunk működik, ahogy partnerségre léptünk a Ferrarival, mert bizonyítja, hogy be lehet szállni és viszonylag rövid idő alatt jó szintre lehet jutni. Természetesen ha mindent nulláról kellett volna összehoznunk, most nem tartanánk itt, fontosak a Ferraritól érkező alkatrészek, de szerintem az F1-nek jó, hogy megmutattuk, hogy van mód arra, hogy a belépés után nem sokkal már eredményes lehet egy csapat.”