Sokáig egymás sarkát taposta a 2017-es F1-szezonban Hamilton és Vettel, még ütközésbe is átcsapott  a sokszoros bajnokok olykor indulatos küzdelme. Három hónapja hihetetlennek mondtuk volna, meglepő módon mégis három futammal a finis előtt eldőlt idén a bajnoki cím sorsa.

Szubjektív válogatásunk az év utolsó Forma-1-es versenye előtt felidéz olyan szezonokat, és mindent eldöntő utolsó futamokat, amikor rendkívüli izgalmak közepette dőlt el a világbajnoki cím.

10. 1970 – Meghalt Jochen Rindt, majd egy hónap múlva bajnok lett

A korabeli visszaemlékezések szinte mind megjegyzik, hogy a Graham Hill mindkét lábának eltörése után első számú Lotus-pilótává előlépő Jochen Rindt megígérte 1970-ben a kedvesének: ha vége az évnek, visszavonul. A 10. futamhétvégén már 5 győzelem után fölényesen vezető német (aki osztrák színekben versenyzett) azonban Monzában, a kivételesen hátsó szárnyak nélküli autóval a szalagkorlátba csapódott, és a kórházba szállítás közben meghalt. Az összetettben ekkor nála még jóval hátrébb álló Jacky Ickxnek adott volt a szomorú feladat: ha nyeri az utolsó három futamot, övé a bajnoki cím. Kettőt be is húzott, ám a Rindt helyére szerződtetett Emerson Fittipaldi egyet elvett tőle, így a korábban a sízést a sérülései miatt abbahagyó német a Forma-1 egyetlen posztumusz világbajnoka lett.

9. 2007 – Hamilton-üstökös felszállt, aztán nagyot bukott

Nemrég Európa-bajnok kamionosunk, Kiss Norbi ajánlgatta nekem a 2000-es évek közepéről egy GP2-es futam összefoglalóját, amelyen egy bizonyos Lewis Hamilton nevű srác megpördült, majd a mezőny végéről keresztül-kasul előzte a mezőnyt. Őt, és a szakmabelieket talán nem lepte meg a brit ifjú ajtóberúgós bemutatkozása 2007-ben a Forma-1-ben, ám a világ – talán nem elfogultság ezt állítani – ámult azon, hogy élete első szezonjában, a frissen kétszeres bajnok Fernando Alonsóval a garázs másik oldalán mégis az utolsó két futam előtt biztosan vezette a világbajnokságot. Hogy aztán amatőr hibákkal látványosan elbukja azt. Kínában a bokszutcába hajtáskor sodródott bele a kavicságyba, míg a brazil szezonzárón lecsúszott a pályáról, majd miután visszajött, pár kör és előzés után az autója romlott el – végül a ferraris Kimi Räikkönen lett a bajnok. Az idényt 2. helyen záró Hamilton és a 3. Alonso egyaránt 1-1 ponttal maradt le a finnről. Ennél szorosabb nem lehet – mondhatná a kedves olvasó, dehogynem, olvasson tovább!

8. 1989 – A híres Prost vs. Senna-ütközés, és a kevésbé ismert Balestre-vád

Erősen elgondolkodtató 2017-ből visszanézni az 1989-es szezon nagy technikai változására. Mostanában kezdenek terjedni a hazai utakon a turbós motorral hajtott személyautók, miközben a Forma-1-ben 28 évvel ezelőtt már ott tartottak, hogy betiltották. Rögtön tegyük hozzá: Senna és Prost, Prost és Senna, vagyis a kor két ikonjának éppen aktuális csatája gyorsan magára vonta a figyelmet már a San Marinó-i Nagydíjtól, hogy minden idők egyik leghíresebb ütközésével csúcsosodjon ki a szezon végére. Japán, Szuzuka, Senna bevág Prost mellé…, mi is megírtuk már többször, itt videót is mutattunk róla, mindenki ismeri a sztorit. Odáig legalábbis, ami a pályán történt, ahol ugye a brazil tovább tudott menni, és megnyerte a futamot. Csakhogy ezután jött a vébét – végül – valójában eldöntő „diplomácia”. A FISA francia elnöke, Jean-Marie Balestre töröltette Senna eredményét, így a szintén francia Prost egy hétvégével később harmadszor is világbajnok lett, mire a brazil csalással vádolta meg. Mindhiába.

7. 1994 – Senna tragédiája, Schumacher koronája

Minden idők egyik legnagyobbját, és – bocsánat, de minden tisztelet mellett – minden idők egyik legnagyobb aszfaltbetyárját veszítette el ebben az évben a Forma-1. Ayrton Senna tragikus halála után azonban mindenben méltó utóda emelkedett fel Michael Schumacher személyében, aki legelső vébécímét máris egy vitatható ütközés után szerezte meg. Év közben fej-fej mellett haladtak Damon Hill-lel, majd az Ausztrál Nagydíjon, amit a szezon végén tartottak akkor, a német nekikoccant egy kanyarban a falnak, majd visszagurult az aszfalt közepére. A mögötte érkező brit megpróbált elsurranni belül, ám Schumi ráhúzta a döglődő Benettont, ellenfele Williamse végzetesen megsérült.

6. 1986 – A Williams a legjobb. De más nyer

Megsokszorozódott ettől az évtől idehaza a Forma-1 rajongótábora, a legelső Magyar Nagydíj is nagyjából arról szólt, mint az év egésze. Nigel Mansell és Nelson Piquet házon belüli csatája végül azt eredményezte, hogy a szezon végére nem a magasan legjobb autónak tartott Williams egyik vagy másik versenyzője lett a bajnok. Ehhez persze egymás gyilkolásán felül hatalmas balszerencse kellett, és egy rájuk végig makacsul kapaszkodó Professzor is. Nem tudom, volt-e olyan máskor, hogy egy évadzárón mindkét éllovas defektet kapjon, Ausztráliában ez történt, Prost nyert, és bajnok lett. Három ponton belül zárt az első három.

5. 2010 – A híres orosz fal története

Nem történt olyan rég, sokan emlékeznek rá, hiszen az év legutolsó versenyének kiváló hírértékkel járó szerepét jó pénzért átvevő Abu-Dzabiba négy, azaz négy pilóta érkezett úgy, hogy kétórányi versenyzés után világbajnok lehet. Sebastian Vettel, Mark Webber, Fernando Alonso és Lewis Hamilton is küzdött, hárman mindhiába, hiszen hatalmas taktikai csatában végül behúzta a Red Bull és Vettel – egyaránt – az első bajnokságát. Ja, és a megelőzhetetlen Vitalij Petrov is beírta magát a Forma-1 nagykönyvébe, valamint az elbukó spanyol rajongóinak a fekete noteszébe.

4. 1982 – Fogták a fejüket a fogadóirodák matekosai

Aki szerint Monzáig izgalmas volt az idei szezon, tanulmányozza részletesen a 35 évvel ezelőttit. Niki Lauda visszatérése, San Marinó-i bojkott, Gilles Villeneuve halála mellett egymásnak adták a dobogó legfelső fokát a különböző pilóták. Ma már nincs olyan, mint akkor, 1982-ben ugyanis abszolút nem lehetett megmondani előre, hogy ki nyeri a soron következő futamot. A 16 futamon összesen 11 versenyző nyert (Rene Arnoux, Lauda és Prost 2-szer), közülük a csupán egyszer csúcsra érő Keke Rosberg lett a világbajnok. Kilenc pont járt egy győzelemért, a finn 44-gyel vitte a koronát!

3. 1976 – Lauda megég, Hunt csúcsra ér

„A szex a bajnokok reggelije” – volt hímezve egyikük overalljára. Csak akkor megyek gyorsan, ha van tétje – vallotta a másikuk. Minden idők legtöbbször megírt, legszebben megfilmesített, leggyakrabban emlegetett Forma-1-es szezonja a pályán és azon kívül is kőkemény küzdelmet hozott. Gyorsan szerezze be mindenki Maurice Hamilton – hollywoodi hatásvadászat nélküli – könyvét a részletekről, és ha uncsi lenne vasárnap a szezonzáró, kezdje el olvasgatni. Addig is két fotó az évből, kommentár nélkül.

2. 2008 – Szegény Massa-papa, szegény Massa-család, szegény Felipe Massa

A sírós arcú brazil pilóta idei második, és úgy tűnik, végleges visszavonulása kapcsán a világsajtó mostanában többször felidézte a 2008-as szezonzárót, amelyen fél kör erejéig világbajnok volt. Aztán Timo Glock nem tudott Vitalij Petrov lenni, Hamilton elcsúszkált mellette, és Massa hazájában megszerezte a bajnoki címet. Jesszus, mennyire izgalmas szezonzárás volt, Felipe édesapjának arckifejezése örökre beégett az F1-rajongók retinájába.

1.1984 – A szezon, aminek a végén 0,5 pont döntött két szupersztár között

Világbajnok talán még sosem égett annyira, mint a Nelson Piquet, Brabham-BMW páros, amely a szezon első hét futamán még pontot sem szerzett az állandó műszaki hibáik miatt. Persze hiába is erőlködtek volna, hiszen a mezőnyből kiemelkedő McLaren-Porsche a kétszeres bajnok Laudával, és a jövő istenkirályának tartott Prosttal indult a szezonnak, aminek a végén minden idők legkisebb különbsége döntött közöttük. A francia ifjú az időmérőkön is verte az osztrák rókát, és hét futamgyőzelme állt öttel szemben az év végén, ám a Prost által megnyert, de az eső miatt félbeszakított monacói futamon kiosztott pontokat megfelezték, így végül Lauda bezsebelte előle a bajnoki címet.

(Fotók forrása: Getty, AFP, AP, Motorsport)