A Forma-1-es Magyar Nagydíj felvezetéseként a Renault Hungary idén is kitett magáért, Budapest egyik szállodájában tartottak F1-es estet, amelyen a csapat tagjai – Nico Hülkenberg, Jolyon Palmer pilóták, Szergej Szirotkin tesztpilóta, Cyril Abiteboul csapatfőnök és sokan mások – is ott voltak.

Bár Hülkenberg egyéb elfoglaltság miatt nem maradhatott sokáig, egy rövid beszélgetésre leülhettünk vele, természetesen a jövő héten a Renault-val a Hungaroringen tesztelő Robert Kubica esetleges visszatérése, akár csapattársként való megérkezése is szóba került.

 

“Igazán nehéz ezt megmondani. Számára nyilván nagy lehetőség ez, hogy aktuális Forma-1-es autót vezethet azok után, ami vele történt, de pont erről szól ez a teszt, hogy kiderüljön, hogy is áll, mire képes, mire nem, minden más csak spekuláció. Tudjuk, hogy a balesete előtt ott volt az élmezőnyben, a legjobbak között, de ez nem az én döntésem. Amikor a csapattársakról kérdeznek, nem izgat a dolog, mindegy, kiről van szó” – magyarázta a német, aki a Fernando Alonso esetleges renault-s visszatérésére vonatozó kérdést sem kerülhette el.

“Fernando? Nos, részemről rendben lenne, szívesen versenyeznék mellette, jó kihívás is lenne, jó viszonyítási pont lenne egy kétszeres világbajnok, az egyik legjobb, szóval nyitott lennék rá.”

És ha szabadon választhatna, bármelyik korszakból, ki lenne az álom-csapattárs? “Nincs ilyenem” – mondta.

Hülkenberg ugyan 2010 óta az F1-ben van, de győzni – sőt, dobogóra állni – még nem tudott. Talán a Renault-val hamarosan összejön végre a dolog. Hol ünnepelné az elsőt, ha választhatna?

“Ó, Monacóban, egyértelműen. A legikonikusabb, legrangosabb, legőrültebb versenypálya a világon, az ottani győzelem igazán különleges, egyértelműen a listámon szerepel. Az egyben a kedvenc pályám is.”

 

A másik Renault-versenyzőt, Jolyon Palmert egy kicsit hosszabban is faggathattuk, íme az angol pilóta válaszai:

Mivel foglalkoznál, ha nem autóversenyző lennél?
“Hahaha, húú, hát… Nem is tudom. Nagyon szeretem a sportokat, ideális esetben teniszező vagy focista lennék, de azokban nem vagyok elég jó. Gazdasági végzettségem van, szóval esetleg az üzleti életben lenne valami munkám. Vagy munkanélküli lennék…”

Ha választhatnál, hol szerezd meg az első Forma-1-es futamgyőzelmedet, melyik pálya lenne az?
“Hát, ez nehéz, de Silverstone-t választanám, az a hazai pályám, és a második Monaco, de inkább Silverstone, hihetetlen az ottani közönség.”

Melyik, a versenynaptárban jelenleg nem szereplő pályákat látnád szívesen a Forma-1-ben?
“Brands Hatch-et – a világ egyik legjobb pályája, emellett az otthonomhoz legközelebbi is. Hmm, emellett szeretek új helyekre menni, mondjuk Dél-Afrikába szívesen mennék, de csak úgy egyáltalán, szívesen látnék új, izgalmas helyszíneket. Bathurst (Ausztrália) is nagyon jó pálya, mondjuk a Forma-1-eseknek valószínűleg nem feküdne, aztán a Nordschleife is csodálatos, de a kedvencem Brands Hatch.”

Bár a legutóbbi nyilatkozatokban az első a minőség, utána a mennyiség elv került előtérbe, nem titok, hogy a Liberty Media is szeretné bővíteni a Forma-1-es versenynaptárt. Hány futam az ideális?
“Szerintem a 20 pont jó. Sok verseny, márciustól novemberig pont elég sűrű. Ha növeljük a számot, az leértékeli a bajnokságot, a versenyek értéke csökken, másrészt mindenki belefárad egy kicsit, a futamok élvezeti értéke csökken, és persze a családdal, barátokkal eltöltött idő, a magánélet is beszűkül. Szóval 20 nagydíj jó.”

A leintés után meg szoktad nézni a futamokat? Vagy csak részleteket, incidenseket?
“Sosem nézem vissza a futamokat, csakis az összefoglalót, hogy képben legyek, ha történt valami incidens. Az alsóbb szériákban, a GP2-ben viszont mindig visszanéztem a futamokat, hogy tanuljak.”

…a következő kérdésem épp ezt érinti: korábbi bajnokként ma is követed a betétfutamokat, megnézed a GP2-es, pontosabban Forma-2-es versenyeket?
“Igen, igen, mindig nézem. Nyilván sok megbeszélés meg egyéb program is van, de amikor csak tehetem, megnézem. Nem szenvedélyem, de általában jók a versenyek, én nagyon élveztem annak idején, és mivel ott van előttünk, leülök és megnézem.”

És mi a véleményed a jövőre bevezetendő glóriáról?
“Hm. Szar. A Forma-1-ben semmi szükség rá. Szerintem ez világos a múlt alapján. Az F1 történetében a glória senkit sem óvott volna meg, sem Bianchit, sem Felipe Massát.”

Szegény Henry Surteest viszont megmentette volna egy ilyen eszköz…
“Ő nem a Forma-1-ben versenyzett. Rakjanak akkor glóriát a Forma-2-es autókra, meg mondjuk az IndyCar-járgányokra, amikor oválon mennek, mert Justin Wilsont például megmenthette volna egy ilyen dolog.”

De nem félsz?
“A Forma-1-ben nagy bukóterekkel rendelkező pályákon vezetünk, kiválóak a korlátok, nagyon jók a marshalok, a lehető legjobb orvosi ellátás áll rendelkezésre, az autók nagyon erősek, a kerekeket karbonsodronyok tartják a helyükön, nagy balesetek után is simán elsétálunk, Jules Bianchi balesete óta a virtuális biztonsági autót is bevezettük, és az ő esetében semmit sem ért volna a glória, a munkagépet nem kellett volna a pályára küldeni. Felipe Massa (2009-es) balesete óta a sisakrostélyt is megerősítettük. A kockázatokkal pedig mindannyian tisztában vagyunk, én már 11 évet lehúztam a formaautókban glória nélkül, mások még többet. Szerintem az F1-be nem kell glória.”

Jolyon, köszönjük a beszélgetést!