A Forma-1-et keretbe fogó multilaterális szerződés, a Concorde Agreement 2012 végi lejárta után az F1 jogtulajdonosát, a CVC befektetési csoportot képviselő Bernie Ecclestone a csapatokkal egyenként kötött új szerződéseket egyebek mellett a sportág bevételeiből való részesedésekről.

Nem csak az eredmény számít

Nem csak az eredmény számít


Rég tudni lehet, hogy az F1-ben egyedüliként a kezdetek óta részt vevő Ferrari, emellett az akkoriban taroló Red Bull, valamint a szintén patinás McLaren és Williams, végül hosszú izmozás után a Mercedes külön “indulási” bónuszt alkudott ki, amit a pályán elért eredményektől függetlenül, pusztán a megjelenésért kapnak. (Adalékként: ugyanezek a csapatok ülnek az F1 szabályait kidolgozó Stratégiai Munkacsoportban is.)
Az Autosport.com most a 2014-es kifizetési listával számszerűsítette is a fentieket.
A szaklap szerint a Forma-1 rendezési díjakból, tévés közvetítési díjakból és az “egyéb” kategóriába sorolt reklám- és vendéglátási pénzekből összeálló bevétele tavaly 1,65 milliárd dollár (447 milliárd Ft) volt, ebből 1,32 milliárd dollár (328 Mrd Ft) a profit.
A fenti profit 66 százalékát osztják el a csapatok között, azonban csak a “torta” felén osztozkodik minden csapat, a fennmaradó 16 százalékot a kivételezettek kapják meg a már említett bónusz címén.

Ennyit kap a Ferrari!

Ennyit kap a Ferrari!


A tavalyi konstruktőri bajnokságban a 4. helyen záró Ferrari esete a legkirívóbb, az olasz csapat az eredménye alapján “csak” 67 millió dollárt (18 Mrd Ft) kapott, azonban a részvételi bónusza a pletykált 100 millióval egybevágóan 97 millió dollár (26 Mrd Ft).
A Red Bull is ügyesen alkudozott, a Forma-1-ben 2013-ban nyolcadik évét töltő alakulat 74 milliót (20 Mrd Ft), a McLaren és a Mercedes 34-34 milliót (9,2 Mrd Ft), a két éve története mélypontján lévő Williams pedig 10 milliót (2,7 Mrd Ft) harcolt ki a részvételért.

Futottak még...

Futottak még…


A 2014-ben a konstruktőri bajnokság 8. és 9. helyén végző Lotus és Marussia együttesen kapott annyit az egész éves versenyzésért, amennyi a Ferrarinak a motorok beindítása nélkül, automatikusan járt. Más nézőpontból: a maranellói csapat annyi vagy több pénzt kap az indulásért, mint a Marussia, a Sauber, a Toro Rosso vagy a Lotus éves költségvetése.
Az alábbi táblázat világosan mutatja, miért követelnek egyenlőbb pénzelosztást a közép- és kiscsapatok, és hogy miért számít gyakorlatilag lehetetlennek a nagyokkal való versenyzés.
 Csapat
 (konstruktőri helyezés)
 Teljes pénzdíj
 /millió dollár/
 Eredmények utáni díj
 /millió dollár/
 “Részvételi” bónusz
 /millió dollár/
 
Ferrari (4.)
 
 164
 
 67
 
 97
 Red Bull Racing (2.) 156 82 74
 Mercedes AMG (1.) 126 92 34
 McLaren (5.) 98 63 34
 Williams (3.) 83 73 10
 Force India (6.) 60 60 –
 Scuderia Toro Rosso (7.) 54 54 –
 Lotus F1 (8.) 51 51 –
 Marussia F1 (9.) 48 48 –
 Sauber F1 (10.) 44 44 –