A Forma-1-ben öt éve vitatéma a kliensautók kérdése. A Red Bull és a Toro Rosso három éven keresztül közös kasztnin osztozott, a Super Aguri a nagy testvér, a Honda egy évvel korábbi modelljét használta 2008-ban, a David Richards vezette Prodrive pedig a McLarentől vett autóval szeretett volna beszállni a sportágba, a Ferrari pedig a mai napig szívesen indítana úgy harmadik-negyedik autót, hogy azt más csapatnak adja, azonban a jelenlegi szabályok csakis teljes jogú, független konstruktőrök indulását engedélyezik.

Ennek ellenére, mivel a költségcsökkentés az egyik legtöbbet emlegetett szó az F1-ben mostanában, az ötlet továbbra sem kallódott el, idén is többen beszéltek már róla. A mezőny legkisebb csapata, a spanyol HRT főnöke természetesen örülne a lehetőségnek, ha kész, csak további finomítgatást, fejlesztést kívánó alapkasztnit vásárolhatnának, főképp, hogy 2014-ben, az 1,6 literes V/-os turbómotorok érkezésével drasztikusan megnő majd az erőforrások költsége.

“Az én véleményem szerint jó elképzelés, ha egy kiscsapat úgy juthat jobb autóhoz, hogy nem kell többet költenie, sőt talán egy kicsit spórolni is tud. Mivel már kész kasztniról és alkatrészekről lenne szó, nem kellene megfizetni az egyedi tervezési és gyártási költséget, persze minden attól függ, mennyibe is kerülnének ezek” – mondta Luis Perez-Sala az olasz Autosprintnek, majd elismerte, hogy tart a 2014-es motorok árától.

“Igen, egy kicsit aggódom. Ma egy HRT-féle csapat költségvetésének 20 százalékát jelentik a motorok. Nem tudom, hogy fogjuk megoldani, ha ez duplájára nő 2014-ben. Szerintem az utóbbi években a legjelentősebb költségcsökkentést épp a motorok és a tesztelés terén sikerült elérni a Forma-1-ben. A megduplázódó árakról szóló pletykák aggasztóak, de az is nagyon nyugtalanító, hogy hogy még mindig nem tudni semmi hivatalosat, pedig alig egy év van az első tesztekig.”

A spanyol csapatvezető a HRT idei állapotára és céljaira is kitért, újra elmondta, hogy 2012-ben nem is gondoltak az előrelépésre, de még a konstruktőri 11. hely megőrzésére sem, a teljes átszervezés utáni konszolidáció a cél. A javulás jövőre jöhet.

“Őszintén, a céljaink teljesen mások voltak idén. Először is igazi csapattá kellett kovácsolódnunk, a nulláról indultunk, de mostanra valóság lett a csapat. A második lépés lesz a konstruktőri 10. hely megcélzása. Ha a terveknek megfelelően mindenünk meglesz, 2013 áprilisában-májusában várok nagy előrelépést. Most már magunk tudjuk végezni a tervezést az autó építését, mindent, mint egy igazi csapat.”

És hogy kikkel történhet az ugrás?

“Pedro (de la Rosa) mindenképpen itt lesz, kétéves szerződésünk van vele és szerintem látni akarja a 2012-ben végzett munka eredményét. A második versenyző személye pillanatnyilag még nem tisztázott.”