Valószínűleg az idei évnek is meglesz a maga sok vitát kavaró technikai fejlesztése. 2010-ben az F-csatorna, tavaly a befújt diffúzor volt a sláger, idén a Lotus által kifejlesztett fékezés-stabilizáló rendszer kavarhat viharokat. Az egykori Renault utoljára a 2006-os idényben állt elő olyan újdonsággal, amelyet szinte minden rivális lemásolt, az FIA által mozgó ballasztként értelmezett lengéscsillapítót végül betiltották.

A fékezés-stabilizáló rendszer az F-csatornához hasonlóan mechanikus, a pilóta működteti. Amint a versenyző rálép a fékre, az orr mélyre kerülését elkerülendő változtathatja a hasmagasságot, ami javítja az első szárny teljesítményét és így a kanyarstabilitást. A Red Bull a korábbi években flexibilis szárnyakkal kísérletezett, a Lotus megoldása azonban egyszerűen és hatékonyan biztosítja a szárny teljesítményének javítását.

A versenyeken is hasznos lehet az újítás, hiszen míg az első körben 150 kilónyi üzemanyag van a tankban, az utolsó körökre eltűnik a plusz súly, a hasmagasság folyamatos állítgatásával optimális szinten tartható az autó egyensúlya. Szakértők számításai szerint ezzel körönként egy-két tizedet lehet nyerni.

A pilóta a féktáv kulcsfontosságú pillanatában kapcsolhatja be a rendszert, amely hidraulika segítségével emeli meg az autót. Akár fordítva is használható, vagyis a kigyorsításnál jelentkező orremelkedést is kiküszöbölheti a pilóta. Állítólag több F1-es mérnök is nagyon érdeklődik a Lotus-féle ötlet iránt, amely a technikai igazgató James Allison nagy dobása lehet – bár a tavalyi előre vezetett kipufogós ötlet nagyon nem jött be.

Még kérdéses, hogy a rendszer legális-e, akár mozgó aerodinamikai elemként is értelmezhető, ezzel kapcsolatban Charlie Whiting versenyigazgató mondja ki a végső szót.