Bár a csapatutasításokat az FIA már 1998-ban betiltotta, majd erről teljesen megfeledkezve 2002-ben újra megtette ezt, azóta is látunk olyan eseteket, amikor egy-egy csapat egyik pilótája láthatóan előzékeny csapattársával szemben.

2002 - Botrányos végeredmény

2002 – Botrányos végeredmény

2002 – Botrányos végeredmény


A 2002-es betiltást a Ferrarinak sikerült kikényszerítenie, miután az az évi Osztrák Nagydíjon Rubens Barrichellónak kifejezett utasítás alapján a célegyenesben kellett átadnia a győzelmet Michael Schumachernek (súlyosbította a dolgot, hogy egy évvel korábban ugyanott már véghezvittek valami hasonlót). Bár azóta elvileg nincs ilyesmi a pályán, tilos a verseny eredményét befolyásoló csapatutasítás, a gyakorlatban azonban mai napig érvényesül a csapat akarata.

Tavaly nagy botrányt okozott, és vizsgálat is indult, miután a McLaren “nem engedte” Lewis Hamiltonnak, hogy Monacóban a győzelem felé autózó Fernando Alonsót támadja. A tavalyi szezonzárón is egyértelmű volt, hogy hiába vezetett hazai pályáján Felipe Massa, a brazil stratégiáját úgy alakítja a Ferrari, hogy Kimi Räikkönen megszerezhesse a győzelmet, és ezzel a világbajnokságot.

Ez tilos

Idénről felidézhetjük a Kanadai Nagydíjat, ahol Nick Heidfeld állt félre a gyorsabb Robert Kubica kedvéért, hogy a BMW kettős győzelmet arathasson, Hockenheimben Heikki Kovalainen volt nagyon előzékeny az élre robogó Hamiltonnal szemben, egy hete Kínában pedig Kimi Räikkönen várta be Massát, hogy átadhassa neki a második helyet, amellyel a brazil bajnoki esélyei jobbak maradtak.

A sanghaji helycsere után ugyan néhányan felvetették, hogy az ügy kivizsgálást, a Ferrari pedig akár büntetést is érdemelne, de végül nem lett semmi a dologból, hiszen konkrét utasítás nem hangzott el, Räikkönen saját belátása szerint döntött a csapat érdekének jobban megfelelő megoldás mellett.

2002 – Barrichello átadja a győzelmet Schumachernek

Az elmúlt években már nem egyszer felvetődött, hogy a tiltást értelmetlensége miatt meg kellene szüntetni, hiszen a csapatok dollár százmilliókat költenek el, hogy megszerezzék a bajnoki címet, így hatalmas ellentmondás, hogy aztán nem alakíthatják úgy csapaton belüli sorrendet, ahogy nekik tetszik, és ahogy az érdekeiknek megfelel.

Alex Wurz, az egykori Benetton-, McLaren- és Williams-versenyző, jelenleg Honda-tesztpilóta a sanghaji Ferrari-manőver után ki is jelentette: “Ez egy csapatsport, a versenyzők a csapatnak dolgoznak. Véleményem szerint nincs miről beszélni ebben az esetben.”

A Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo a héten még tovább ment, az olasz egyenesen a tiltás megszüntetését követeli:

Szeretne utasítani

Szeretne utasítani

Szeretne utasítani


“Beszélni fogunk Mosleyval [az FIA elnöke], hogy szüntessék meg ezt a képmutató dolgot. A lényeg, hogy másoknak nem ártunk, a csapat érdekeit viszont szolgálhatjuk vele, ami szép dolog” – mondta a csapatutasításokról Montezemolo a Gazzetta dello Sportnak.

Hogy a tiltás sorsa mi lesz, egyelőre a jövő zenéje, de az biztos, hogy ezután is, akár a jövő hétvégi Brazil Nagydíjon is – ha erre lehetőség adódik – úgy alakul majd a győzelemért küzdő pilóták sorrendje, ahogy az a csapatoknak a legkényelmesebb.