A német rendszámú Mercedes és a magyar Astra sofőrje ma reggel kamerák előtt szégyenkezhetett, illetve dühönghetett, amikor az Állami Autópálya Kezelő új mobil kasszájában befizette a pótdíjat.




A Mercin egyáltalán nem volt matrica, az Astráét pedig elírta a kutas a vásárláskor. Mindkét autót az M1-es autópálya 21-es kilométerénél, egy benzinkútról kihajtva állította meg az ÁAK brigádja. A narancssárga dzsekis ellenőr bepötyögte az e-matrica rendszerrel mobilnetes kapcsolatban lévő kézi terminálba a rendszámokat, és kezdődhetett a magyarázkodás, a vita és a végén a fizetés.
A német sofőrt nem sajnáltuk. A rendszer szerint korábban, máskor már vettek e-matricát erre a kocsira. Mivel általában senki nem állítja meg ellenőrzésre a kocsikat a magyar sztrádákon, és a külföldi rendszámon elindulva amúgy is nehézkes a pótdíj behajtása az automata kamerák képei alapján, a sofőr alighanem most kipróbálta, mi történik, ha nem vesz. Hát ez: 14875 forint bírság a matrica ára mellé.
NEM ÉRI MEG AUTÓPÁLYÁN BLICCELNI! Ezzel a sorral kezdi sajtóanyagát az autópálya-kezelő. A tavaly decemberben felállított hat új mobil ellenőrzőbrigád bárhol megállíthatja az autósokat sztrádán, és ha egyszer kiderült, hogy a kocsin nincs érvényes e-matrica, már nemigen van menekvés a pótdíj elől, akkor sem, ha csak látogatóba jött Magyarországra a kocsi. A tesztüzem során az ÁAK azt tapasztalta, hogy a bliccelési arány a 120 ezer ellenőrzött autós 1,6%-a, a matrica nélkül sztrádázó majd’ 2000 autó 78%-a külföldi rendszámú volt.
Az elkapott autósok 70%-a a helyszínen be is fizette a pótdíjat. Érdekes módon a külföldiek jóval nagyobb arányban fizettek a helyszínen, mint a magyarok. Ha nincs az autósnál se pénz, se bankkártya, se euró (most 275 forintos árfolyamon számolja be az ÁAK, vastagon fog az átváltó ceruza), csekket kap, és később is fizethet. Ha nem, az autópálya-kezelő pereskedésbe foghat: az autópálya-díj ugyanis nem adók módjára behajtható tartozás. Nem tudtuk eddig, de az ÁAK és a sztrádán közlekedők polgárjogi viszonyban vannak egymással.
“Az ÁAK-nak nem a pótdíjak, büntetések kiszabása a célja, hanem éppen ellenkezőleg. A mobil ellenőrzőcsoportok folyamatos jelenlétével a vásárlási kedvet szeretnénk növelni és egyben a bliccelés lehetőségét visszaszorítani” – mondja Varga Zoltán, az ÁAK díjszedési igazgatója.
Mi meg azt mondjuk, hogy talán ha lenne egynapos, vagy legalább a tavaly eltörölt négynapos, olcsóbb matrica, biztos nagyobb “kedvvel” vásárolnának matricát az autósok. Mindenesetre azt javasoljuk, ha van kedvük, ha nem, ha sztrádáznak, legyen befizetve a díj, és a jó rendszámra. Különben könnyen ott találhatják magukat körülbójázva egy mobil pótdíjbeszedő pénztár előtt az autópálya szélén.


