Autós újságíróként igyekszem követni az állami-önkormányzati járműbeszerzési kiírásokat, amilyen az FCsM Astra-specifikus tendere is volt. A NAV közbeszerzési felhívása nem a korrupció gyanúja miatt vált érdekessé, hanem azért, mert a legizgalmasabb kategóriákban lett eredménytelen.
227+8 autó
A teljes tender összesen 235 kisebb-nagyobb gépjármű beszerzéséről szólt. Az APEH utóda lépcsőshátú autókat, terepjárókat és bevetési kombikat keresett, amikkel a kínai piacon ütnek rajta az ügyeskedőkön az ellenőrök a híradóstábok előtt. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal a felhívásban kikötötte, hogy az autókat teletankolva kell átadni és minimum 3 év/150 000 kilométeres garanciát vár el.
A 235 autón belül összesen hét hetedik kategóriába sorolt (Avensis, Laguna méret) és egy nyolcadik kategóriás (E-osztály méretű) autóra kért ajánlatot az állami szerv, ezek lehettek a legnagyobb értékű járművek.
Amihez kevés az érettségi
Hazánkban az állami besorolás a személyautókat három alapkategóriába (hivatalos nevén termékosztályba) osztja:
– személyszállító személygépkocsik,
– terepjáró személygépkocsik,
– egyterű személygépkocsik
Ezen belül a személyszállító autókat az NFM 14/2012. (VI.8.) utasítása kilenc osztályba sorolja. Nem a teljesítmény vagy a súly számít, hanem a jármű hossza, szélessége és tengelytávja. Ezekből az adatokból jön ki egzakt matematikai képletek alapján kilenc kategória, ahol a 9 jelenti a reprezentatív luxusautót. (Eredménytelennek minősített tenderén a NAV 7-8. kategóriás autókat keresett, ahová az Insignia, a Mazda6, a C5 és társaik illetve az 5-ös BMW, az A6-os Audi és konkurenseik tartoznak.) A legfontosabb szempont a hossz (50 százalékos súly), majd a tengelytáv (30) és a szélesség (15). Aki szeretne elmélyedni a témában, megteheti a Magyar Közlöny 2012. évi 24. számában, a 3752. oldaltól. A belinkelt pdf. 102. lapjától jönnek a képletek.
Informátorunk szerint, aki a tenderen más szegmensben induló márkát képvisel, az érintett kategóriákban a BMW érte el a legjobb eredményt, talán a Volvo előtt. A NAV ugyanis az ajánlatok értékelését követően nyilvános felolvasáson ismertette az eredményt, amin az összes ajánlattevő képviselője jelen lehet. (Természetesen megkerestük a témában a BMW Magyarországot, de az importőr – üzleti titokra hivatkozva – elzárkózott attól, hogy bármilyen információt adjon az üggyel kapcsolatban.)
Apehes BMW? Na ne!
Tehát a pontszámok közzététele alapján elvileg a BMW vezérképviselete nyerte a tendert. És innen kezd izgalmas lenni a dolog. Ugyan melyik kormány kockáztatja meg, hogy a bulvárlapok BMW-n furikázó adóellenőrökről harsogjanak, esetleg átszámítsák az autók árát rákgyógyszerre vagy inkubátorra?
Az ár döntött. Volna…
A kéttényezős értékelés abszolút korrekt volt. Az elbíráláskor 90 százalékos súllyal esett a latba az ár, 10 százalékot értek az ún. “energiahatékonysági és környezetvédelmi jellemzők”, amit a fogyasztási és a károsanyag-kibocsátási adatokból kalkulál az adóhivatal.

Sajnos a NAV sajtóosztályától nem sikerült megtudnunk, mekkora motorú 3-as és 5-ös BMW-k kapták a legtöbb pontot. Nem mindegy, hogy négyhengeres 520i-re volt-e igény vagy V8-as 550i-re, de előbbi a valószínű. Vége azoknak az időknek, amikor állami funkcionáriusok 275 lóerős, jó esetben is 13,7 litert fogyasztó W8-as Passatban pöffeszkedtek
A felolvasáskor még egyértelmű eredmény dacára a NAV – hosszas hallgatást követően – eredménytelennek nyilvánította a tendert. Linczmayer Szilvia adószakmai szóvivő szerint a lépés oka a teljes kormányzati szektor előirányzatait érintő forrászárolás, tehát a pénzügyi fedezet hiánya.
Az adóhivatal lépésében és az okként említett forráselvonásban az az érdekes, hogy csak a felső kategóriában nem született eredmény, a másik 227 kocsira érkező ajánlatokat a NAV érvényesnek minősítette.
Ti mit szóltok ehhez? Vehet a NAV közpénzből BMW-t, Volvót vagy bármilyen más prémiummárkát, ha épp annak az autója kerül a legkevesebbe?






