Nézzünk be a garázsba, nyissuk fel autónk motorháztetejét. Hány gyertyakábel fityeg? Nem kell Uri Gellernek lenni ahhoz, hogy tudjuk a választ. Az átlagember átlagautója Európában négyhengeres. Zsírosabb pénztárca, vagy akkut autóbuzéria esetén több. Ahogy emelkedik a szám, úgy csökken a klublétszám, és elhagyva a V8-asok apró külön galaxisát, áthaladunk a különösen ritka V10-esek ködén, majd elérkezünk az autós univerzum széléhez. A 12 hengerhez.

Innen nincs tovább, legalábbis a józan ész számára. Ezen a ponton tisztázni kell egy fontos kérdést: mire jó a sok henger?

Az automobil születésekor még nem sok mód állt a lovak felpaprikázásához. Tudták, hogy a több levegő és több anyag kell a cél eléréséhez. Ezért növelték a térfogatot, a huszadik század sebességrekordere a Ford 999 négy korsónyi hengere összesen 18,8 literből termelt közel 100 lóerőt. Ekkor 1904-ben ez is elég volt a 147.05 km/h-s sebességrekordhoz, ám a Ford 999 masztodonja evolúciós zsákutcának bizonyult.

Az már ekkor is érezhető volt, hogy ha tovább akarnak lépni, rá kell venniük a motort minél több üzemanyag elégetésére. Ehhez magasabb fordulatszám és tökéletesebb porlasztás kellett, ami magával hozta a hengerszám növekedését is. A mérnöki szürkeállományok ebben az irányban kezdtek forogni, és két évtized múlva beköszöntött a benzinpusztítás aranykora. Repülőkben hatalmas csillagmotorok, luxusautókban rotyogó V8-as szívek szürcsölték hordószám a finomított kőolajat. A fekete aranyra épült motorizációnak nem volt többé ellenfele.  Ennek ellenére ekkor is piszkosul ritka volt a 12 hengeresnél nagyobb motor, akárcsak napjainkban.

Így nem lehetetlen feladat arra vállalkozni, hogy összeszedjük az autótörténelem eme csodabogarait.

A boldog békeidők megalomániája

Az autózás  LSD-vel átitatott vad látomása a Cizeta V16T
A BMW V16-osa kitúrta az orrból a hűtőt, így az a csomagtartóba került
Az aranyhal terv jól indult, de mégsem került gyártásba
Ilyet valószínűleg már soha nem látunk BMW orrban. De máshol se!
Ilyet valószínűleg már soha nem látunk BMW orrban. De máshol se!
19 fotó
Vezetékek sehol, csak polírozott, lakkozott alkatrészek

Vezetékek sehol, csak polírozott, lakkozott alkatrészek

Vezetékek sehol, csak polírozott, lakkozott alkatrészek


Többen is próbálkoztak, de nagy szériában csak a Cadillac volt képes a hatalmas 16 hengeres motorok gyártására a boldog békeidőkben. Az 1930-as évek elejére a motorfejlesztési verseny presztízsharccá fajult, az olajban fürdő amerikai milliárdosok áhítoztak a különleges, sokhengeres fényűző autókért. A Cadillac célja a Packard kitúrása volt a luxuskategóriából, így addig addig reszeltek, míg sikerült előállni egy széles körben is ütős újítással, a 452B típus 16 hengeres kivitelével.

A motor tulajdonképpen két soros nyolchengeres összefűzéséből született, amelyek 45 fokos szögben illeszkedtek egymáshoz. A Cadillac mérnökei a kor színvonalán igazi csúcsteljesítményt értek el. 7.4 literes alkotásukból 175-180 lóerőt sikerült előcsalogatni 3400 percenkénti fordulatnál, ez az erő a karosszéria felépítésétől függően 100-130 km/h végsebességre volt elegendő. Ennek eléréséhez precíz és újító munkára volt szükség, nagymértékben használtak fel alumíniumot, az alulvezérelt-felülszelepelt (OHV) kialakítás, hidrotőkés szelepállítással pedig igazi újdonságnak számított.

Elismerésre méltó, komoly teljesítmény, még a Rolls-Royce is átjárt a tengerentúlra nyálat csorgatni. Volt is mire, hiszen a tizenhatos komoly mérnöki megoldásai mellett látványnak sem volt utolsó. Polírozott alumínium, lakkozott felületek, és rejtett vezetékek tették teljessé a látványt, a gyáriak előszeretettel fotóztatták az általuk csak “Modern mesterek munkájának” titulált motort.


A II. világháború elsorvasztotta a dugattyúkban tobzódó konstrukciókat, egészen a nyolcvanas évek végéig senki sem vállalkozott efféle őrületre. Viszont tudjuk, az olaszok szeretnek nagyot álmodni.

Majd az olaszok!

 

Az autózás  LSD-vel átitatott vad látomása a Cizeta V16T

Az autózás LSD-vel átitatott vad látomása a Cizeta V16T

Az autózás LSD-vel átitatott vad látomása a Cizeta V16T


Ha az autózásnak van LSD-vel átitatott vad látomása, akkor az a Cizeta V16T. Egy igazi vérbő olasz sportautó, ami még Lamborghininek is túl extrém volt. A léc iszonyat magasra került, egyszerűen mindenkinél jobbat akartak a tervezők, igazi luxussal teletömött szupersportautót. Ebben benne volt egy csipetnyi bosszúvágy is, hiszen Claudio Zamploi a fő ötletgazda Ferrari kereskedőként kezdte az ipart, a tervező pedig eredetileg a Lamborghini Countach utódjául szánta a hajmeresztő masinát, ám a bikás márkánál nem hajlottak a megvalósításra. Ezért csalódásában a Cizetához vitte a terveket.

A forma valóban lélegzetelállító, még most is találnak leesett állkapcsokat a genfi bemutató helyszínén, ahol 1988-ban először jelent meg a közönség előtt a 16 hengeres vas.  Nem csoda, hiszen a II. világháború óta nem dübörgött 16 hengeres szív egyetlen személyautóban sem. Ráadásul keresztben beépítve, a legendás Lamborghini Miura megoldását továbbgondolva. A két V8-asból összeillesztett blokk 520 lóerőt és 540 Nm nyomatékot termelt, a kor színvonalán elképesztő menetdinamikát biztosítva. A százas sprint alig 4 másodpercig tartott, az igazán bátrak pedig egészen a 320 km/h-ás beosztásig kergethették a sebességmutatót.  Kalapot akkor emelhetünk igazán, ha tudjuk, mindezt 1700 kilogrammos minden földi jóval teletömött Cizeta adta elő.

A különleges ritkaságból egy hazánkba is került, azaz csak majdnem, mert csalás miatt a vámosok lefoglalták. A pletyka szerint hosszú ideig egy magyar raktárban porosodott, majd visszakerült a gyártóhoz.

A BMW csak majdnem

Bő húsz éve a vesés márka is kacérkodott a tizenhatos motor gondolatával. Az E32 kódjelű hetesből akartak egy észveszejtő luxuslimuzint faragni, az M70-es V12-es egység megtoldásával. Az ötletek nem kerültek egyből a kukába, sőt használható prototípus is épült a hatalmas blokkal az orrában, de a környezetvédelem hívó szava és a hűtéssel adódó komoly problémák nem tették lehetővé egy ilyen teljesen értelmetlen benzinzabáló szörny sorozatgyártását.

A pokoli siker ellenére mégsem telt meg a kassza, a milliomosoknak borsosnak találták a 400.000 dolláros árcédulát. Összesen tíz darabot sikerült eladni, igaz még ma is vesznek fel rendeléseket, ha van felesleges 130 milliónk, összeraknak egyet a kedvünkért!

Király a trónon, a Bugatti Veyron

Az igazi delíriumos látomás a W18-as blokk.

Az igazi delíriumos látomás a W18-as blokk.

Az igazi delíriumos látomás a W18-as blokk.


Korunk hengerfétisét a VW konszern környékén szagolhatjuk ki, az elmúlt húsz évben általuk felvásárolt luxusmárkáknál bukkantak fel újra meg újra immár W elrendezésű hajmeresztő 16-18 hengeres motorok. A Veyron-t megelőző Bugatti EB118, E218 tanulmányok még 18 hengeres delíriumban úsztak, végül a sorozatgyártásig beáldoztak két hengert, így elmaradt az abszolút rekord, és be kellett érniük a tizenhatosok igencsak exkluzív klubjával.

Azt hiszem az 1001 lóerős fenevadat senkinek sem kell bemutatni, az összes nagy európai tévéműsor, magazin térdelt már előtte, és egyöntetűen motyogták a mantrát, hogy mekkora mérnöki csodát állítottak talpra a németek. Tény a magában idegen űrbázisra emlékeztető motor a benzin által mozgatott korunk csúcsékszere, ennél bonyolultabb, cizelláltabb szerkezetet valószínűleg már egy közúti autóba sem építenek be.


Csak remélhetjük, hogy kései utódaink majd értetlenkedve vakarják fejüket, ahogy a múzeumban meglátnak egy ilyen masztodont, és elgondolkodnak azon, elődeik miért vesződtek egy olyan szerkezet tökéletesítésére, ami a legkomolyabb erőfeszítések mellett is csak 30% körüli hatásfokkal bír, mikor az egész történet egyszerre rajtolt az elektromos hajtással.