Milyen egyszerűen működik a piacgazdaság! Ha a kompakt szabadidő-autókból öt évvel ezelőtti 104 ezer kelt el, idén viszont 485 ezer várható, akkor a Mitsubishinek dőreség volna kimaradnia a buliból.
Japán madár
Újdonságuk az ASX, amely 429 centis. A Skoda Yetinél héttel hosszabb, a kategóriában meghatározó súlyú Nissan Qashqainál néggyel rövidebb, tehát tökéletesen passzol a kompakt szabadidő-autók közé.
A harcias orr a Mitsubishi Heavy Industries F2 vadászrepülőjére utal. A jellegzetes kék fényezés sem véletlen, az árnyalat a kawasemi nevű japán halászmadarat idézi.
ASX: volt már ilyen
Európában a Mitsubishi most lép be a kompakt szabadidő-autók piacára, de az autó neve nem új. 2001 januárjában, a Detroiti Autóshow-n a japán márka bemutatott egy koncepcióautót ASX néven. Ez a típus azonban nem a mostani kompakt crossovert, hanem a korábbi Outlander-generációt előlegezte meg.
Hazánkban az első Outlander nem futott be nagy karriert, aminek több oka is volt. Egyrészt a formaterve miatt, másrészt a kínálatból hiányzott a dízelmotor, az autó csak szívó és turbós benzines motorokkal volt kapható.
Az új ASX közvetlen előfutára a 2007-es Frankfurti Autókiállításon látott cX tanulmányautó.
Nekem fogalmam sem volt róla, de a gyári sajtóanyag megsúgta, hogy a türkizkék tollazatú madár csak igen tiszta vizek forrásánál él meg. Az autó színe ezért a tisztaságért, a környezetszennyezés csökkentéséért tett erőfeszítésekre utal.
Elöl hajtó ezerhatos
Kétféle motor van, szokás szerint egy olcsóbb ezerhatos és egy jóval drágább kétliteres dízel. A változó szelepvezérléses benzines papíron vonzó számokat mutathat fel. A 6-6,1 literes átlagfogyasztás, a 154 Nm nyomaték és a 11,4 másodperces százra gyorsulás ígéretesnek tűnik a maga kategóriájában, de az alsó tagozatot kinőve semmilyen motort nem szabad a katalógusadatok alapján megítélni.
Érdekes a dízel is, méghozzá a változó szelepvezérlés miatt. A dízelmotorok között ez a technika nagyon ritka, szériaautóban nem is tudunk még egyet mondani hasonló megoldással.
Az új fejlesztésű motor 1,8 literes, a Mitsubishi ezzel a közös nyomócsöves dízellel váltja le a VW-konszerntől vett TDI-t a Lancerben is.
4×4 a dízelhez
A motor sűrítési viszonya a dízelek között rendkívül alacsony, 14,9:1-hez.
Ez jót tesz a károsanyag-kibocsátásnak és rosszat a teljesítménynek, de arra ott van a turbó.
Négykerék-hajtás csak a 300 Nm nyomatékú, 150 lóerős dízelmotorhoz rendelhető. Ez az elektronikus vezérlésű, többtárcsás kuplunggal dolgozó rendszer is az Outlander öröksége, mint az autó technikája úgy általában, sőt még tengelytávja is.
| Mitsubishi ASX |
Árak
|
|
| 1,6 MIVEC 4×2 (86 kW/117 LE) | 4 999 000-6 819 000 Ft | |
| 1,8 DI-D 4×2 (110 kW/150 LE) | 6 649 000-8 569 000 Ft | |
| 1,8 DI-D 4×4 (110 kW/150 LE) | 7 699 000-9 199 000 Ft |
Adatlap
Mitsubishi ASX, a kicsinyített Outlander
| Motor | 1590 cm3, Benzin, S4 |
| Teljesítmény | 117 LE |
| Nyomaték | 154 NM |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,4 sec |
| Végsebesség | 183 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) | 6 l / 100 km |
Hosszához képest az ASX 2,67 méteres tengelytávja igen nagy, amit érezni a tágas belső térben.
4,99 és 9,2 millió Ft között
Alapáron a dízel ASX rosszabb pozícióban van a Qashqainál. A Nissan jól bejáratott crossovere a kétliteres dízellel 6,4 millió forinttól, a Mitsubishi új autója 6 649 900 forinttól kapható.
Az ezerhatosok között a 4 999 000 forintos indulóár gyakorlatilag azonos. A legdrágább, Instyle navi felszereltségű dízel viszont bőven az Outlander 2,2D terepére téved 9,2 milliós árával.









