A Volkswagen a jelenleginél magasabbra pozícionálja az új Passatot. Hossza 4,8 méter lesz, ami 12,5 centiméterrel nagyobb a jelenleginél. A két év múlva bemutatkozó autóban az egyik legfontosabb újdonság, hogy nem az Audi A4 padlólemezét kapja meg. A most futó típusnál a közös padlólemezzel elérhető megtakarítás érdekében keresztmotorról hosszmotorra állították át a sorozatot. Az utódnál már nem a közös padlólemezt hangsúlyozza a gyár, hanem a közös műszaki komponensekkel elérhető költségcsökkentést.

A motorok közül szívócső befecskendezéses marad az 1,6 literes alapmotor. A kétliteres már közvetlen befecskendezéses FSI lesz, ahogy a kétliteres, 180 lovas turbómotor is. Várhatóan lesz ezerhatos FSI is, 115 lóerővel. A hosszában elférő W8-as motor nem építhető be keresztben, a négyliteres motor helyett a 3.2 V6 hajtja majd a csúcsmodellt. Ez a motor a Golf R32-ből és a Phaeton alapmodellből ismerős. Teljesítménye körülbelül 250 lóerő lesz.

A dízel csúcsmodell is kevesebb hengert és kisebb presztízst kínál 2004-től. A V6-os TDI helyére egy azonos hengerűrtartalmú, öthengeres, bő 180 lóerős motort tesz a VW. Az alapmotor marad a 100 lovas PD TDI, a kétliteres dízelek teljesítménye 136 illetve 160 lóerő lesz a hírek szerint.

Az öt- és hatfokozatú kézi váltó mellett egy kettős kuplungos automatát is kifejleszt a Volkswagen, amely rángatás nélkül képes váltani. A következő Golfban is megtalálható négylengőkaros hátsó futómű jóval igényesebb a jelenlegi csatolt hosszlengőkarnál.

A következő összkerekes Passat a keresztmotor miatt már átveheti a Golf olcsóbb Haldex-kuplungos összkerék-hajtását a hosszmotoros Audik drágább négykerék-hajtása helyett.

Az elektrohidraulikus fék várhatóan széria lesz, az elektronikus vezérlésű lengéscsillapítás esetében ez még nem biztos.