Noha az időjárás néha még nem olyan, már bőven ősz van, melyet jól jeleznek a sárgásbarna lombú fák, vagy éppen a lombtalanok, melyek levelei már a földön vannak. Utóbbiakból óhatatlanul kerül az utakra is, kifejezetten csúszóssá téve azt.
Nagyjából eddig tartana a tankönyvi leírása az őszi csúszós utak tanmeséjének. A Ford azonban továbbment, és beleásták magukat a témába: vajon mennyire csúszósak a falevelek? Csúszósabbak például, mint a hó, vagy még mindig a téli időszak a legkritikusabb ebből a szempontból?
Mérnökeikkel komoly adatgyűjtésbe kezdtek. A havas információkat skandináviai helyszínekről gyűjtötték be, míg a falevelek csúszósságának Belgiumban jártak utána. Itt többzsáknyi falevéllel borították be tesztpályájukat, majd bevetettek egy olyan gépet, mely meg tudja határozni az egyes felületek súrlódását. Értelemszerűen minél nagyobb a súrlódás, annál kevésbé csúszik az anyag.


A mérések alapján arra jutottak, hogy
a falevelek bizonyos esetekben épp annyira csúsznak, mint a hó.
Mindkét esetben 0,3-0,4 közötti µ-értékeket mértek (a µ, a görög mű betű a súrlódási tényező). Ráadásul a nedves felület fokozza a csúszásveszélyt a falevelekkel borított úton.
“A legtöbb ember tudja, hogy havas időben lassítani kell és legyen óvatosabb. De sokkal kevesebben vagyunk, akik ugyanígy figyelnek a levelekkel borított utakra, pedig azok ugyanolyan csúszósak lehetnek” – fogalmazott Eddy Kasteel, a Ford fejlesztőmérnöke.
Tekintettel az elmúlt évek időjárására, lassan akár azt is mondhatnánk, hogy az őszi körülmények közt a legveszélyesebb autózni. Ezekben a hetekben egy másik tényező is fokozza a kockázatot, erről itt írt korábban a Vezess:

