A legtöbb autós a gumivásárlásnál elsősorban az árra, a márkára és a mintázatra figyel, pedig van egy apró kód az abroncs oldalfalán, amely sokkal többet elmond a gumi állapotáról, mint gondolnánk (főleg ha használt gumit vásárolunk).
Ez a DOT-szám, amely minden közúti használatra szánt abroncson kötelezően szerepel.
És nem véletlenül: ez a pár számjegy a gumi „születési bizonyítványa”, amely – azzal, hogy megmutatja a gyártási időpontot – segíthet elkerülni a kellemetlen meglepetéseket:
- az első két szám a gyártás hetét,
- az utolsó kettő pedig az évét jelenti.

Ez például egy 2020-as abroncs, amelyet az év 8. hetében gyártottak.
Miért számít a gyártási idő?
A gumik nemcsak a futásteljesítmény miatt kopnak, hanem az idő előrehaladtával is öregednek. A gumikeverékek elveszítik rugalmasságukat – még akkor is, ha az abroncs soha nem futott egyetlen kilométert sem.
A legtöbb gyártó és szakértő szerint 6 év felett már érdemes fokozottan figyelni, tízéves kor után pedig az abroncsot akkor is ajánlott lecserélni, ha a mintázat még megfelelő. Az öregedett gumi hajlamosabb a repedezésre, a tapadása romlik, és nő a defekt vagy a megcsúszás kockázata.
Mire figyelj használt gumi vásárlásakor?
Sok használt, de „újszerűnek” hirdetett abroncs valójában évek óta raktárban pihen. A DOT-szám megmutatja az igazságot – így egy gyors pillantással eldöntheted, megéri-e az adott darab az árát. Egy három-négy éves, megfelelően tárolt gumi még jó választás lehet, de ha hat-nyolc évesnél idősebb, érdemes elgondolkodni a cserén, még akkor is, ha a mintázat mély.
Ha pedig arra vagy kíváncsi, hogy idén melyik a legjobb téli gumi, a Vezess alábbi cikkéből megtudhatod:

