Egy új felmérés szerint a magyar autós társadalom többsége óvatosan, sőt kifejezetten bizalmatlanul közelít az elektromos autózáshoz. A Kovács Autóalkatrész Kft. kutatása szerint a legtöbben nem vennének villanyautót, és nem bíznak sem a technológiában, sem az infrastruktúrában. Az ellenállás hátterében azonban nem ideológiai, hanem nagyon is gyakorlati félelmek állnak.
A válaszadók közel 96 százaléka jelenleg nem használ sem elektromos, sem hibrid járművet. Továbbá 78 százalékuk nem örülne, ha a jövőben kizárólag villanyautók közlekednének az utakon.
A félelmek közül kiemelkedik a hatótávolság korlátozottsága (76,8%), valamint az akkumulátorok élettartama (65,3%). Emellett minden harmadik autós jelentős problémának tartja a szervizhálózat hiányosságait is.

A kutatás szerint a vásárlási hajlandóság kifejezetten alacsony. A megkérdezettek 60 százaléka legfeljebb tízmillió forint alatti összeget szánna egy elektromos autóra, míg 27,8 százalékuk egyáltalán nem költene rá. A középkategóriás modellek (10–15 millió forint) iránt csupán a válaszadók 11,7 százaléka mutatna érdeklődést.
Az autósok többsége csak akkor lenne hajlandó váltani, ha az elektromos járművek ára a belső égésű motorosok szintjére csökkenne. Az állami támogatás ugyan segíthet, de önmagában nem oldja meg a bizalmi és infrastrukturális problémákat.

A felmérésből kiderült, hogy a környezetvédelmi szempontok jelenleg csak másodlagosak a vásárlási döntésekben. A válaszadók 39,4 százaléka közepesen tartja környezetbarátnak az elektromos autókat, míg alig több mint tíz százalékuk látja őket teljes mértékben „zöldnek”. Minden hatodik autós egyáltalán nem hisz a villanyautózás környezetvédelmi előnyeiben.
Az akkumulátor amortizációja szintén aggasztja a hazai sofőröket: a megkérdezettek több mint 83 százaléka számol a költségekkel. Emellett sokan az otthoni szervizelés kockázatait is hangsúlyozták: 65 százalékuk szerint az elektromos autók karbantartása egyenesen veszélyesebb, mint a hagyományos járműveké.
A kérdőívet több mint 1500 magyar autótulajdonos, túlnyomórészt nem fővárosban élő férfiak töltötték ki, ami azért árnyalhatja az eredményeket. Erre a közlemény nem tért ugyan ki, de valószínűleg idősebb használt autóval járnak a válaszadók, vagyis valószínűleg nem is engedhetik meg maguknak a villanyautókat.
Az elektromos autók egyre nagyobb hatótávot kínálnak, és a töltőhálózat is folyamatosan fejlődik, mégis sok sofőr fejében ott motoszkál a kérdés: mi történik, ha útközben teljesen lemerül az akkumulátor?

