Pontosan húsz éve kezdte meg működését a Lamborghini Centro Stile, az autógyártó saját formatervező stúdiója. Ennek a kerek évfordulónak a tiszteletére újabb egyedi modellt tervezet a márka – olyan, erősen korlátozott darabszámban készülő típust, amely a cég működését általában megszabó korlátokat szabadabban értelmezheti, és fejlesztőinek a költségvetés határai helyet a tökéletességre szabad összpontosítania.

11 fotó

Ilyen autó volt annak idején a Reventón (2007), a Sesto Elemento (2010), a Veneno (2013), a Centenario (2016), a Sián (2019) és legutóbb az újraértelemezett Countach (2021). 

Most ezt a nagy presztízsű sort folytatja a Fenomeno, amely számos jellemzőjével új rekordot állít a márka életében. A legegyszerűbben értelmezhető a motorteljesítmény és a gyorsulás: a Revuelto hibrid hajtásláncának továbbfejlesztett kiadása 1080 lóerő rendszerteljesítményre képes, a kupé 2,4 mp alatt gyorsul 0-100 km/órára, míg a 0-200 km/óra sprint 6,7 másodpercet vesz igénybe.

Ez az autó látja a jövőt 6

Hajtáslánc

A belső égésű motor önmagában 10 lóerővel lett erősebb (825 helyett 835 LE), amit a módosított szelepvezérléssel, és az ebből adódó, megnövelt maximális fordulatszám (9500/perc) tett lehetővé. Ehhez társul az első tengelyt hajtó kettő, valamint a nyolcfokozatú duplakuplungos váltó kimenő tengelyére szerelt harmadik villanymotor 245 lóerős összesített teljesítménye (190 helyett.) A végsebesség maradt „valamivel 350 km/óra felett.” A jármű ugyanúgy képes tisztán elektromos üzemben haladni, mint a Revuelto; a 7 kWh kapacitású akkuval persze nem jutunk messzire, de nem is ez a lényeg, hanem a finom kis sebességű manőverezést lehetősége.

Ez az autó látja a jövőt 7

Most, hogy túl vagyunk a motorteljesítmény kötelező körén, lássuk a többi különleges jellemzőt.

Dizájn

A teljesen egyedi kialakítású orr legfontosabb jellemzői a motorsportból átemelt, hatalmas légbe- és kivezető nyílások, oldalról a megszokott, egyenes vonal fut a farig, amelyet a gigantikus diffúzor két szélére biggyesztett, épp csak jelzésszerű, háromágú zárófények határolnak. A kipufogóvégeket fent, középen vezették ki, ez lehet talán az eddigi legnagyobb kipufogóvég, amit láttunk.

A sárfogó nélküli, félig nyitott hátsó kerekek rendkívül agresszív és potens képet mutatnak.

Ez az autó látja a jövőt 8

Az aerodinamikai jellemzőket a hatásfok javításának szolgálatába állították, az oldalsó légbevezetések 30 százalékkal hatékonyabban hűtik a motort, mint a Revuelto esetében.

Utastér

Szénszálas kompozitból 3D nyomtatóval előállított műszerfali lébeömlők, a Fenomenóhoz fejlesztett, egyedi kagylóülések, digitális kezelőfelület, és korlátozások nélkül meghatározható belső színvilág: a 29 példányban készülő modell minimálisan újraértelmezve hozza a Lamborghini modern sztenderd vezetői környezetét.

Ez az autó látja a jövőt 9

Futómű

A Revueltóból átemelt felfüggesztést minden irányban kézzel állítható, motorsport specifikációjú lengéscsillapítók javítják fel, a szénszálas féktárcsák itt egyedi szerkezetűek, és a bevonatuk is speciális.

Az abroncsokat a Bridgestone fejlesztette, méghozzá virtuális technológiával, ami gyorsabbá és tisztábbá tette a fejlesztési folyamatot. Az ügyfelek választhatnak a normál sportgumik és a versenypályára való, de utcán is legálisan alkalmazható fél-slick abroncsok között.

Ez az autó látja a jövőt 10

Szabályozó elektronika

A végére hagytuk a cím magyarázatát: a Fenomeno ugyanis nem csak a legelső olyan Lamborghini, amelyet 6D gyorsulásérzékelővel szereltek fel (ez a jármű három tengelye mentén méri a lineáris, illetve szöggyorsulást), de a legnagyobb újdonság az integrált járműbecslő (Integrated Vehicle Estimator) funkció, amely a rendelkezésre álló adatok  alapján képes megjósolni az autó menetdinamikai jellemzőit, és előre ráállítani ezekre a vezérlő és szabályozó rendszereket. A féktávolság például akár 10 százalékkal javítható így, a fékvezérlés pedig kritikus helyzetekben (pl. ívmenet vagy versenypályán a vetőkövekre hajtás) is maximális fékerőt alkalmazhat.

Ez az autó látja a jövőt 11

Műszaki adatok

Méretek  
Hosszúság 5014 mm
Szélesség 2076 mm
Magasság 1161 mm
Tengelytáv 2779 mm
Fékek  
Elöl 420×40 mm
Hátul 410×32 mm
Hajtáslánc  
V12 lökettérfogat 6498 cm3
Furat x löket 95 x 76,4 mm
Max. teljesítmény 835 LE @ 9250/perc
Max. forgatónyomaték 725 Nm @ 6750/perc
Max fordulatszám 9500/perc
Fajlagos teljesítmény 128 LE / liter
Sűrítési viszony 12,6:1
Max hibrid rendszerteljesítmény 1080 LE
Erőátvitel  
Váltómű Duplakuplungos sebességváltó, 8 fokozat
Hajtásképlet Összkerékhajtás
Menetteljesítmények  
Végsebesség >350 km/óra
0-100 km/óra 2,4 mp
0-200 km/ óra 6,7 mp
100-0 km/ óra 30 m
Száraz tömeg / Teljesítmény 1,64 kg / LE

Nem csak Sant’Agata Bolognesében készülnek félelmetes V12-esek, hanem Maranellóban is: