A Land Cruiser márkanév 1954-es megjelenése óta egyet jelent az elpusztíthatatlanság ígéretével és a parádés terepképességekkel. 2025-ben viszont ez már kevés a sikerhez, ma egy terepjárónak vonzó megjelenésűnek, komfortosnak és persze biztonságosnak is kell lennie. A 2023 óta létező, jelenleg futó Toyota Land Cruiser ezt is tudja. Pláne, ha a tesztautóhoz hasonlóan minden létező extrával kitömik.
Külső
Egy terepjáró megrajzolásakor nincs nagy mozgástere a dizájnernek. Muszáj valami szögleteset rajzolnia, nagy hasmagassággal, többé-kevésbé egyenes vonalakból. Egyszerűen ez a praktikus, és ebben a kategóriában a funkcionalitás még előnyt élvez a megjelenéssel, divattal, miazmással szemben. Ennek ellenére mégis sikerül valahogy a legtöbb komolyabb terepjárót olyan egyedire rajzolni, hogy azért megismerhetők legyenek.




Még messziről nézve is könnyen beazonosítható a Mercedes-Benz G-osztály, a Land Rover Defender, vagy éppen a Jeep Wrangler is, pedig az alapkoncepció mindegyiknél ugyanaz. Nem kivétel a Land Cruiser sem, persze ehhez az is kell, hogy legyen mire emlékeztessen, de aki látott már korábban egyet is a 70-es széria hosszú változatából, annak nem lesz nehéz dolga az azonosításkor.
Ha már praktikumról volt szó, lehet, hogy nem esik le rögtön, de a keskeny, LED-es fényszórók sem véletlenül ilyenek, a kisebb felületet kisebb eséllyel veri telibe egy kavics vagy elszabadult ág. Szintén a kármegelőzés miatt lett puha az alsó légterelő, és a lökhárító műanyag elemei is könnyedén, akár otthon is lecserélhetők. Sőt, a parkolószenzor is, aminek cseréjét szintén meg lehet oldani otthon, hisz beszerelés után nincs szükség az eszköz kalibrálására sem.
Hatalmas külső tükrök, tetőcsomagtartó, műanyag védőelemek, megvan minden, ami a terepjáráshoz hozzátartozik. Jó ötlet, hogy a csomagtartó már nem oldalra nyílik, hanem hagyományos módon felfelé (külön lehet nyitni csak az üveget is, ha valamiért az ajtó nem nyitható). A fellépő ugyan nem kifejezetten hasznos kiegészítő terepen, de a be- és kiszállásnál jól jöhet.
Bár egy terepjárónak baromi jól áll a hátsó ajtóra szerelt pótkerék, de sokkal praktikusabb, ha máshol van. Például az autó hasa alatt, mint a mostani Land Cruiser esetében is. Régebben az oldalra, sajnos Európában a rossz oldalra nyíló csomagtérajtó használata nem mindig volt kényelmes a rajta csüngő egész nehéz kerékkel.
Az autó karosszériája 4925 milliméter hosszú, 1980 mm széles, magassága 1935 mm, tengelytávolsága pedig 2850 mm. Büntetlenül 70 centis vízfolyáson lehet vele áthajtani, a szabad hasmagassága 221 mm. Első-hátsó terepszögei 31 és 22 fokosak. A Land Cruiserből bemutatkozásakor készült korlátozott mennyiségben gyártott különleges kiadás is, kerek fényszóróval, egyedi kiegészítőkkel. Ebből Európa 3000 darabot kapott, ezen belül Magyarország 50-et.
Mozgás közben ilyen a Land Cruiser:
Belső
Utastere váratlanul civilizált, ami nem csak a barátságos barna bőrülések érdeme, hanem az egész tér tágas, szellős, otthonos. Jó minőségű anyagokból építkeztek, klassz a dizájn, és már ránézésre is érezni, hogy minden a helyén van. A legtöbb dolgot sikerült alacsonyra építeni a vízszintes tagolású belsőben, így remek a kilátás minden irányba. De leginkább előre, ahol a szélvédőtől a horizontig húzódik az irdatlan méretű motorháztető.




Műszerfala digitális és ugyanúgy 12,3 colos, mint a fedélzeti rendszer érintésérzékeny központi kijelzője. Ezen kívül a fontosabb adatokat a szélvédőre is képes kivetíteni a rendszer. A monitorok alatt rengeteg gombnak, kapcsolónak is maradt hely, így a klímavezérléstől ‒ még a második sorban is ‒ az ülések fűtésének, hűtésének vezérlésén át szinte minden funkció közvetlenül, gombbal kapcsolható.
A középkonzolra kerültek a terepezéshez szükséges funkciók gombjai, itt válthatunk terepfokozatot, kapcsolhatjuk a középső és hátsó differenciálzárakat, oldhatjuk a stabilizátort ‒ legfeljebb 30 km/órás sebességig, utána újra zár ‒, vagy kapcsolhatjuk ki a menetstabilizálót. Emellett pohártartó és hűthető rekesz is került a középkonzolra, könyöklőbe. USB-töltőaljzatból megszámlálhatatlan van a kabinban, még a harmadik sorban sem kell rettegni a lemerüléstől.
Ha sikerül felmászni a magasan lévő kabinba, akkor már boldogan pöffeszkedhet, aki itt utazik. Ülései kényelmesek, jó oldaltartással, állítható hosszúságú ülőlappal. Az első, második sor parádés, az autót határoló lemezek minden irányban igen távol vannak. A harmadik üléssor már határeset, nem mondom, hogy nem lehet itt utazni felnőtt méretekkel, de a fénytelen, zárt kuckó inkább csak gyerekeknek lehet izgalmas.
Pláne, hogy USB-töltőpont is van kéznél, így végtelen ideig lehet telefont nyomkodni. A plusz két ülést villanymotorok varázsolják elő a padlóból, nem kell velük puszta kézzel küzdeni.
Csomagtartója 742‒2000 literes ötüléses változatban, és 556‒1875 a hétüléses opcióval. Ha mind a hét ülés használatban van, akkor 130‒171 literes a maradék csomagtartó, attól függően, hogy a kalaptartóig pakolva mérték, vagy a plafonig rámolták a poggyászt.
Technika
Összesen egyféle motor található a választékban, a korábban már bizonyított 1GD-FTV kódjelű, 2755 köbcentiméteres, turbós, négyhengeres dízelmotor. Ez az eddig ‒ más modellben is ‒ használthoz képest kisebb turbót, folyadékhűtésű intercoolert és nagyobb teljesítményű katalizátort kapott, a motor csúcsteljesítménye 205 lóerő, a legnagyobb nyomatéka 500 Nm. Nem egy csúcsra reszelt erőgép, itt sokkal inkább az örök élet volt szempont a tervezésnél, gyártásnál, nem a 2,8 literből kifacsarható lóerők száma.
Nyolcfokozatú automatikus váltóval érkezik az autó, más nincs is a listán. De nem is nagyon kell, a váltó a korábbi hasonló szerkezetnél gyorsabban, finomabban dolgozik. Terepen ötféle program közül lehet kiválasztani azt, ami a legközelebb áll a leküzdeni kívánt akadály jellegéhez.
Aki nem akarja az automatikára bízni a dolgot, az maga is válogathat, hogy a felező, a zárható középső és hátsó differenciálmű, vagy a nagyobb rugóút érdekében az oldható első stabilizátor kapcsolójához nyúl-e. Ne adj’ Isten a kúszófunkció gombjára tenyerel-e rá.
Viszont ez a motor már csak a készlet erejéig elérhető, a jövőben már csak hibrid-hajtással lesz rendelhető a Land Cruiser. A technika ugyanaz lesz, mint ami a Hiluxban is megtalálható. További részletek a hibrid Land Cruiserről ebben a cikkben olvashatók:
Elöl független, kettős keresztlengőkaros futómű, hátul négy lengőkaros merev tengely található az autó alatt, négy tárcsafék lassítja a terepjárót, a fordulókör sugara pedig kereken 6 méter. Kormányrásegítése elektromos, ami a korábbi hidraulikus rendszernél nem csak takarékosabb, hanem a vezetőtámogató rendszerekhez is jobban passzol.
Vezetés
Jól néz ki, tágas, menő a belseje, de mégiscsak az a legjobb abban, hogy Land Cruiserünk van, ha vezetjük. A megfelelő vezetőpozíció hamar megtalálható az autóban, kicsit ugyan szokni kell, hogy minden és mindenki messzebb van, mint máskor, de ez nem akkora baj. Sőt.
Motorindítás után már csak a 2025-ben furcsa, óriási fokozatválasztót kell D-be húzni, jön egy érezhető döccenés, ahogy a hajtás összeáll, és mehetünk. 205 lóerő papíron nem sok egy kiviteltől függően 2330–2550 kilogrammos monstrum mozgatásához. Ennek ellenére nem érezni kevésnek, ha kell képes meglódulni.
Ha valamiért sietni kell, akkor a motor hangja karcossá válik, mintha jelezné, hogy ez nem az ő pályája. Átlagos dinamikával hajtva viszont nem zavaró a hangja, és a nyolcfokozatú, hagyományos, bolygóműves automata váltóval nagyon jól kijönnek. Pontosan tudja mindkettő, mikor, mit kell csinálnia.
Jó a hangszigetelés, hiába akkora az autó homlokfelülete, mint egy kisebb családi házé, óriási külső tükrökkel, mégsem zavaró benne a szélzaj. Sőt, a kabin nagyobb tempónál is csendes.
Eltalálták a kellemes fogású, ergonomikus kialakítású kormány forgatásához szükséges erőt is, nem fárasztó, de azért érezni, hogy egy irdatlan méretű vasdarabot irányít a vezető. A hatméteres fordulókörrel a városban sem kell szenvedni vele, bekanyarodik bárhová, és a parkolás sem problémás vele, feltéve ha találsz neki úgy hatméternyi helyet. Mélygarázsban a karosszéria magassága okozhat gondot, ugyan a 1925–1935 milliméteres magasság még a kétméteres határ alatt marad, de így is belefuthatsz olyan parkolóházba, ahová már nem tudsz vele beállni.
Futóműve lágyan nyeli el az úthibák kellemetlenségeit, de közben nem billen meg tőle a karosszéria. A nagyobb gödrök, kövek sem hozzák zavarba, de egy gyerekkádnyi kátyúba huppanva már tompa puffanás jelzi, hogy történt valami, de ennyi. Érezni rajta, hogy rengeteg vas dolgozik alatta, és ennél sokkal rosszabb dolgokat is kacagva túlél. Ami a legváratlanabb, hogy emellett jól kanyarodik. Hosszirányban viszont képes nagyokat bólintani, leginkább fékezésekor, lámpánál megálláskor. De ez is jól áll neki.
Vezetőtámogató rendszerei közül a 360 fokos nézetet adó kamera nagyon hasznos, én a head-up display-ért is rajongok, illetve az adaptív tempomat is ügyesen dolgozik, nem beszélve arról, hogy a tempomat bekapcsolása nélkül is tudja azt az autó, hogy ha utolér egy másik járművet, akkor lelassít.
A fedélzeti rendszer logikája, menüelrendezése viszont nehezen átlátható, nem minden van logikus helyen. A kötelező, minden hülyeség ‒ főleg a táblafelismerő rendszer ‒ miatt kiabáló rendszerek elhallgattatása kifejezetten bonyolult benne. Más márkáknál már erre dedikált gomb is van, mert tudják, hogy a legtöbb autós gyűlöli ezeket a sokszor hibázó funkciókat.
Számítógépe 11,3 literes átlagfogyasztást saccolt, ami a valóságban is nagyjából ennyi volt, egészen pontosan 11,1 liter. Igaz, ebben főként városi és országutas használat volt, különösebb dugók nélkül autózva.
Költségek
A jelenleg már csak készletről elérhető Land Cruiser árlistája 31 875 000 forinttól indul a 2.8 D-4D motoros, 205 lóerős, ötszemélyes változattal. Ugyanez hét üléssel már 32 015 000 forintba kerül, a lista minden extrával megtömött legdrágább változata a hétüléses, panorámatetős kivitel, amiért 35 545 000 forintot kérnek.
Nagyon nem kell berezelni, nem marad Európa Land Cruiser nélkül, de a túlélés érdekében 48 voltos lágy hibrid rendszert kap az autó, amit a hibrid Hilux-ban már kipróbálhattunk. Az elektromos rendszert külön léghűtéses lítiumion-akkumulátor támogatja, az állandó mágneses szinkronmotor indítómotorként és áramfejlesztőként is szolgál, valamint 12 kW-tal és 65 Nm-rel besegít a hajtásba, ha szükséges. A csúcsteljesítmény lényegében nem változik majd, csak hatékonyabb, finomabb működésűvé válik tőle az autó.
Fényezések közül a fehér és a fekete alapáras, vagyis nem kell további forintokat hozzáadni a listaárhoz, míg a bronz és sötétszürke 440 ezer, a platina fehér, fekete metál és sivatag homok fantázianevű színekért 600 ezer forintot kell pluszba fizetni.
A részben nyitható, hatalmas panoráma üvegtető 630 ezer forintos tétel, illetve ezen kívül változatos tartalmú, előre összeállított csomagokra is lehet még költeni. Ezeket itt, a Toyota Land Cruiser részletes árlistájában lehet böngészni.
| A Toyota Land Cruiser és vetélytársai ‒ Listaár, forint | |
|---|---|
| Ford Bronco Badlands (335 LE) | 32 300 000 |
| Toyota Land Cruiser (205 LE) | 32 015 000 |
| Land Rover Defender 110 (200 LE) | 31 220 000 |
| Mercedes G 450 d (367+20 LE) | 54 977 000 |
Értékelés
Nehéz nem rajongani a Toyota csodafegyveréért, az aktuális Land Cruiserért. Méretre hatalmas, mégis könnyedén vezethető autó, ami a funkciójához, tudásához képest még komfortban is rengeteget ad. Terepképességei pedig messze túlmutatnak azon, amire átlagos európai felhasználás mellett valaha szüksége lehet bárkinek. Ja, és némi odafigyeléssel a gyári fogyasztási adat is simán összehozható vele.
| Mellette ‒ Ellene | |
|---|---|
|
|
Szavazás
Ha belejöttél, vannak itt még további Land Cruiserek is:
















