Kissé félrevezető a J.D. Power „Teljesítmény, kidolgozás és kialakítás” felmérésének elnevezése, hiszen nem a legerősebb, legjobban összeszerelt vagy legergonomikusabb autókat keresik, hanem azokat, amelyek a legvonzóbbak a tulajdonosok számára. Az angol „Automotive Performance, Execution and Layout” elnevezés csupán visszafejtett magyarázata az APEAL betűszónak, amely (rossz helyesírással) annyit tesz: vonzerő.
A felmérésen tehát sem a vásárláskor tapasztalt minőséget (IQS), sem a megbízhatóságot (VDS), sem egyéb, tudományosan mérhető jellemzőt nem vizsgálnak. Ehelyett arra kérték a tulajdonosokat (nem kevesebb mint 87 ezer embert!), hogy legalább 90 napnyi használat után harminchét különböző szempont szerint értékeljék autójukat, a komfortérzettől kezdve a gázadáskor felszabaduló érzelmekig.
Ugyanakkor fontos tudni, hogy az érzelmi többlet nem zárja ki a minőséget: vannak márkák, amelyek nem csak az APEAL felmérésen, de a kezdeti minőség (IQS) vizsgálaton is kiválóan teljesítenek. Idén ez a Dodge-nak sikerült, de korábban a Hyundai, a Genesis, a Lexus és a Porsche is tudott duplázni.
| PRÉMIUM MÁRKÁK |
PONTSZÁM (1/1000) |
TÖMEGPIACI MÁRKÁK |
| Porsche | 881 | |
| Lincoln | 876 | |
| Cadillac | 874 | |
| 872 | Dodge | |
| 871 | RAM | |
| BMW | 869 | |
| Land Rover | 866 | |
| Genesis | 864 | |
| Mercedes-Benz | 863 | |
| Prémium márkák átlaga | 861 | |
| Lexus | 859 | |
| Volvo | 859 | |
| 857 | GMC | |
| Jaguar | 854 | |
| 853 | Ford | |
| 846 | Mini | |
| Infiniti | 846 | |
| Acura | 845 | |
| Audi | 845 | |
| 844 | Kia | |
| 844 | Mazda | |
| 844 | Nissan | |
| 842 | Honda | |
| 842 | Hyundai | |
| 839 | Chevrolet | |
| 838 | Tömegpiaci márkák átlaga | |
| 832 | Buick | |
| 832 | Subaru | |
| 832 | Volkswagen | |
| 829 | Mitsubishi | |
| 828 | Chrysler | |
| 825 | Toyota | |
| 822 | Jeep |
Na, de mi a helyzet a Teslával? Nos, Elon Musk sajátosan rendszerellenes üzletpolitikája csúfosan visszafelé sült el. Mivel a Tesla az USA 50 tagállamából csak 35-ben adta ki ügyfelei elérhetőségét a J.D. Power szervezetnek, a márka eredménye nem számít hivatalosnak. És hogy mi ebben a vicc? Hogy a Tesla 896 ponttal magasan elnyerte volna a legszerethetőbb márka címet – de így, hogy nem érvényes a szavazás, a listára sem kerültek fel, csak egy lábjegyzet emlékezik meg az eredményükről.