Meglepetésbetűvel jön az új rendszám

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.06.21. 05.00

Nem az abc-ben soron következő betű jön pár hónap múlva, az N kifutása után.

Meglepetésbetűvel jön az új rendszám

Várhatóan év végén érkezik az új rendszám. Az N betű jóval gyorsabban kifut a közvetlenül előtte használt M és L betűknél, aminek egyszerű magyarázata, hogy az új autók értékesítése és a használtak behozatala is évről évre határozottan emelkedik, azaz egyre több üzembentartó jelentkezik vadonatúj azonosítóért az okmányirodákban.

Tisztán látszik az elmúlt 5 betű használati idején az adott évi forgalomba helyezések nagysága. A válság előtti pörgő piacon a J és a K betűk két-két esztendőig sem éltek, míg az L-t négy évnél is hosszabb ideig adták, az utána következő M betűt pedig az immár éledező, de a 2008 előttinél azért még szerényebb járműpiac  3,5 évig tartotta életben.

Itt látható, hogy melyiket mikortól meddig adták a hivatalok:
– M: 2011.11.22-én lett leszállítva az első rendszám, és 2015.03.11-én adták ki az utolsót.
– L: 2007.12.04-én lett leszállítva az első rendszám és 2012.03.27-én lett kiadva az utolsó.
– K: 2005.12.09-én lett leszállítva az első rendszám és 2007.10.25-én adták ki az utolsót.
– J: 2003.12.22-én lett leszállítva az első rendszám és 2005.11.11-én adták ki az utolsót.

3

Hónapra pontosan nem lehet megmondani az N kifutását, és utódja érkezését, hiszen az előttünk álló üzembe helyezések határozzák meg

Nem az jön, amire számítunk

Az N után nyilvánvalóan nem a kiadható rendszámok számát jelentősen lecsökkentő NY következik majd a télen, de sokunk meglepetésére nem is az abc szerint utána soron következő O betű, amely kimarad. Helyette

a P betű lesz az új rendszám.

Megkérdeztük erről az illetékes Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalát. „Azért nem lehet O karakterrel kezdeni, mert összetéveszthető a Q és a 0 karakterekkel (Pl.: OOQ-011)” – így szól a hivatalos magyarázat.

2

Egy-két P-s azonosító már fut, és a P betűs próbarendszámok is maradnak. 1990 augusztusától él a mai rendszer

Akinek nem tetszik, választhat mást

Továbbra is él a lehetőség, bárki választhat saját magának a még ki nem adott 3 betű és 3 szám milliónyi variációjából bármit, aminek a hatósági díja jelenleg 112 450 forint. Ugyanennyiért azt is kérelmezhetjük a hatóságnál, hogy az autónkon jelenleg használt, valamiért szívünkhöz nőtt azonosítót „egyénileg kiválasztott rendszámmá” minősítsék, így az örök életre megmarad, újabb és újabb autókra áttehető.

A KEKKH által „egyedileg előállított rendszámtáblának” nevezett 4 betű és 2 szám, vagy 5 betű és 1 szám szintén választható 435 000 forintért, itt már sokkal több lehetőség adott nevek, akár értelmes szavak kiválasztására.

Mindennek két feltétele van. Egyrészt nyilvánvalóan szabadnak kell lenni a kiválasztott rendszámnak, amiről az online adatbázisoknál megbízhatóbb információt az okmányirodákban vagy a kormányablakoknál az ügyintézők tudnak adni.

4

Nálunk akármi nem lehet

A másik feltétel így hangzik: kiadható, ha közrendbe, közerkölcsbe vagy jogszabályba nem ütközik. Itt sok esetben már nem annyira éles a határvonal, szó szerint közöljük az ide vonatkozó magyarázatot.

„Közrendbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti Magyarország államberendezkedésének és jogrendszerének az Alaptörvényben meghatározott alapvető elveit és intézményeit, az ott meghatározott alapjogokat és kötelezettségeket, valamint azokat a feltétlen érvényesülést kívánó jogi normákat, amelyek közvetlenül védik az ország társadalmi-gazdasági rendjének alapjait, így különösen, ha a jelkombináció önkényuralmi jelképre utal, illetve jelentéstartalma önkényuralmi rendszert jelképező személlyel azonosítható.

Közerkölcsbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti a nagy többség által elfogadott, pozitív értékeket, így különösen, ha az erkölcstelen, durva, agresszív, trágár jelentéstartalomra utal.”

Hogy mi trágár, azt végső soron a kérelmet elbíráló KEKKH dönti el. Jogszabályba ütköző lehet mondjuk a védjegyoltalom alatt álló szó (egy példa: PEPSI), szintén tiltott az NSDAP, de mondjuk a TEK nem tartozik ebbe a kategóriába, annak használata nem ellentétes jogszabállyal.

külfrendszFerrari1000JÓÓ

Budapesten vásárolt, Budapesten fotózott Ferrari német rendszámmal

 

Nem lesz területalapú rendszám

Pedig Európában ez a legelterjedtebb, a leginkább logikus, és a járműről/üzembentartójáról a legtöbb információt adó azonosító. Mivel a használtan behozott ilyen-olyan életkorú járművek nálunk ugyanazt az N betűt kapják, mint a 0 kilométeres vadonatújak (és így volt ez a korábban használt betűknél is), így a jelenlegi rendszer szinte semmilyen érdemi információt nem tartalmaz, és meglehetősen nagy a káosz a járművek orrán és farán.

Pár éve komolyan szóba került itthon is a területalapú rendszám bevezetése, amit sokan újabb pénzlenyúlásnak gondoltak. Talán emiatt, talán másért, csendben elült az ötletelés erről. Most megkérdeztük a KEKKH-et, mi a helyzet, azt válaszolták, hogy nincs tudomásuk készülő bevezetésről.

A jelenleg használt abc alapú rendszer a számítások szerint nagyjából 2030 környékén kifut, elfogynak a betűk. Legkésőbb akkor logikusan mégis csak a területalapúnak kellene jönni.

Figyeljen, így verik át az autósokat – fotó!

Kommentek

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.