Magyar egyetemisták mutatták be az autózás jövőjét

Műegyetemi siker a Mobil Világkongresszuson

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.02.25. 07.02

Az egyre gyorsabb mobil internet nem csak arra jó, hogy online nézhetsz nagy felbontású filmeket: az 5G az autonóm közlekedés alapfeltétele. Mindjárt kiderül, miért.

A lakossági piacon elérhető csúcsot a 4G (más néven LTE) képviseli, és valljuk be, el vagyunk ájulva tőle, főleg azok, akik még emlékezünk a néhány évvel ezelőtti mobildata csigafutamra. Csakhogy a modern technológiák világában gyorsan múlik ám a világ dicsősége: lám, a jelenlegi uralkodót hamarosan elődeivel közös, névtelen tömegsírba lökik, mint “Before 5G”, azaz az ötödik generációs mobil-adatátviteli normát megelőző, túlhaladott szabványok egyike. A nagyobb adatátviteli sebesség kézzelfogható változást fog hozni mindazok életébe, akik online streaminggel hallgatnak zenét vagy menet közben néznek interneten tárolt filmeket: gyorsabb, akadásmentes, tisztább, szebb lesz a médiaélmény. Van azonban egy ennél sokkal fontosabb vonzata is az új generációs adatátviteli szabványnak: ez volt az az ugrás, amire az autonóm gépkocsikat fejlesztő autógyártók vártak. A titok a villámgyors jelátvitelből adódó, lerövidült késleltetés, azaz látencia: míg két végpont (készülékek, állomások, felhők stb.) között eddig 25 ezredmásodperc alatt ment oda-vissza a jel, ez most egyetlen ezred másodpercre rövidült le. A dolog rém egyszerű. Az autonóm járművek érzékelői kismillió adatot rögzítenek minden pillanatban az autó helyzetével kapcsolatban, ám ezeket értelmezni is kell, méghozzá a közelben mozgó többi, hasonló jármű vonatkozó adatával összevetve. Minél lassabban jön meg a visszaigazolás arról, hogy az adott irányban biztonságos a továbbhaladás, annál lassabban fog tudni közlekedni a kocsi, hiszen a biztonság elsődleges szempont.

Amint a tanszék vezetője, dr. Charaf Hassan elmondta, az csak programozás kérdése, hogy mi ad engedélyt a továbbhaladásra az autóknak. Jelen demóban a konvoj a legegyszerűbb elvet alkalmazza: az mehet tovább elsőként, aki leghamarabb érkezett a kereszteződéshez.Ha azonban akarjuk, tesszük hozzá már mi, adhatunk elsőbbséget a piros autóknak, a buszoknak, a kék villogóval közlekedőknek – vagy éppen a sötétített ablakú, szlovák rendszámú terepjáróknak, ha meg akarjuk őrizni a közlekedés realitását.

Kommentek

Nyálcsorgató veretés tökéletes utakon egy Porsche 911 GT3 RS-el

A San Bernardino hágó egyike a csodás alpokon átkelő aszfaltkígyóknak, egészen 2066 méterig kúszik fel, Chur és Belinzola dél-kelet svájci városokat összekötve.

F1: Räikkönen nem siet a visszavonulással

Kimi Räikkönen 2017-ben még biztosan a Ferrarinál versenyez, és egyelőre nem érzi úgy, hogy biztosan az lesz az utolsó éve. A jövő nyitott.

F1: Egy csatlakozó vágta tönkre Grosjean hétvégéjét

A Haas-csapat megtalálta Romain Grosjean siralmas szingapúri hétvégéjének okozóját, a hibás csatlakozót a Maláj Nagydíjra kijavítják.

Ilyet is csak a japánok tudnak kitalálni

Kinek jutna eszébe mikrobuszokkal versenyezni vagy driftelni? Nekik igen!

F1: A Renault hiába szeretné Sainzot

A Toro Rosso főnöke szerint semmi realitása annak, hogy Carlos Sainz 2017-ben a Renault-nál versenyezzen.

Papírból készült Aston Martin

Nem is gondolná az ember, hogy mire jó egy autó felhasználói kézikönyve azon kívül, hogy belelapozzunk, ha valamit nem tudunk.

Jön a következő F1-főnök?

A motorsportmarketing-guru, Zak Brown elhagyja saját cégét, sokak szerint hamarosan a Forma-1 vezetői között bukkanhat fel.

Izommotort kap a Kia városi crossovere

201 lóerős motorral támogatja meg a Soul kínálatát a Kia. A városi szabadidőjármű egyéb részletei is megújultak.

Utolérte a karma az eszelős bosszúálló autóst

A felvétel vélhetően Ausztráliában készült, ahol a jobboldali közlekedés szerinti belső sávban emberkedett a BMW X5 sofőrje, de csapása végül saját vesztét okozta.

Porschét eszik reggelire

Az 1997-ben bemutatott C5-ös sorozattal a Corvette végre méltó kihívója lett a Porschének és a Ferrarinak. A 344 lóerős V8-asra nem lehet panasz.

Buszsofőrrel hőbörgött a bunkó autós Győrben

A buszmegállóban állta el a menetrend szerint közlekedő járat útját, és szerinte ezzel nem volt gond, sőt annyira ragaszkodott igazához, hogy még a buszsofőrnek is magyarázott.

F1: Alonso könyvet ír, nem pokémonozik

Fernando Alonso elárult magáról néhány érdekességet, valamint a Forma-1-es álompárosát is megnevezte.