Magyar egyetemisták mutatták be az autózás jövőjét

Műegyetemi siker a Mobil Világkongresszuson

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.02.25. 07.02

Az egyre gyorsabb mobil internet nem csak arra jó, hogy online nézhetsz nagy felbontású filmeket: az 5G az autonóm közlekedés alapfeltétele. Mindjárt kiderül, miért.

A lakossági piacon elérhető csúcsot a 4G (más néven LTE) képviseli, és valljuk be, el vagyunk ájulva tőle, főleg azok, akik még emlékezünk a néhány évvel ezelőtti mobildata csigafutamra. Csakhogy a modern technológiák világában gyorsan múlik ám a világ dicsősége: lám, a jelenlegi uralkodót hamarosan elődeivel közös, névtelen tömegsírba lökik, mint “Before 5G”, azaz az ötödik generációs mobil-adatátviteli normát megelőző, túlhaladott szabványok egyike.

A nagyobb adatátviteli sebesség kézzelfogható változást fog hozni mindazok életébe, akik online streaminggel hallgatnak zenét vagy menet közben néznek interneten tárolt filmeket: gyorsabb, akadásmentes, tisztább, szebb lesz a médiaélmény.

Van azonban egy ennél sokkal fontosabb vonzata is az új generációs adatátviteli szabványnak: ez volt az az ugrás, amire az autonóm gépkocsikat fejlesztő autógyártók vártak. A titok a villámgyors jelátvitelből adódó, lerövidült késleltetés, azaz látencia: míg két végpont (készülékek, állomások, felhők stb.) között eddig 25 ezredmásodperc alatt ment oda-vissza a jel, ez most egyetlen ezred másodpercre rövidült le.

A dolog rém egyszerű. Az autonóm járművek érzékelői kismillió adatot rögzítenek minden pillanatban az autó helyzetével kapcsolatban, ám ezeket értelmezni is kell, méghozzá a közelben mozgó többi, hasonló jármű vonatkozó adatával összevetve. Minél lassabban jön meg a visszaigazolás arról, hogy az adott irányban biztonságos a továbbhaladás, annál lassabban fog tudni közlekedni a kocsi, hiszen a biztonság elsődleges szempont.

Két kutatási intézménnyel (Nokia Bell Labs és TU Dresden 5GLab) együttműködve a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének (BME VIK AUT) tanárai és hallgatói állították össze azt a demót, amely pontosan érzékelteti a régi és új rendszerek közötti különbséget. A nyolcas alakú pályán ütközés nélkül köröző autók versenye egyes országokban közkedvelt látványosság, mi is írtunk ilyenről, itt azonban az akadályok folyamatosan változó rendszerét mutatták be ezen keresztül a fejlesztők.

Az autó megáll, ha egy kijelölt zónán belül akadályt észlel, és továbbindul, ha elhárult az akadály – de nem mindegy, hogy ezt milyen sebességgel teszi. A barcelonai konferencián nagy sikert aratott bemutató mindent megmagyaráz.

Amint a tanszék vezetője, dr. Charaf Hassan elmondta, az csak programozás kérdése, hogy mi ad engedélyt a továbbhaladásra az autóknak. Jelen demóban a konvoj a legegyszerűbb elvet alkalmazza: az mehet tovább elsőként, aki leghamarabb érkezett a kereszteződéshez.Ha azonban akarjuk, tesszük hozzá már mi, adhatunk elsőbbséget a piros autóknak, a buszoknak, a kék villogóval közlekedőknek – vagy éppen a sötétített ablakú, szlovák rendszámú terepjáróknak, ha meg akarjuk őrizni a közlekedés realitását.

Kommentek

Amikor a vérbeli melós mondja: megoldjuk főnök!

Amikor ez a mondat elhangzik, akkor teremnek hasonló helyzetek. Mert egy furfangos melós előtt nincs akadály, és a drága fenyő faanyagot nem fogják feleslegesen szeletelni.

F1: 2019-től csak két motor?

Német sajtóértesülés szerint a Forma-1-ben három év múlva már versenyzőnként mindössze két erőforrással kell majd végigcsinálni a szezont.

19 kép a házi kendácsolás kénköves poklából

Megint összefújt a szél egy jó gyűjtésre való adagot a netre feltöltött legfurcsább, legviccesebb, legérdekesebb barkácsmegoldásokból, műszaki hibákból, és nemtörődömség hozta helyzetekből.

F1: Alonsóék máris győztek Monacóban

A Fernando Alonso vezette csapat 3-1-re legyőzte a herceg gárdáját a Forma-1-es Monacói Nagydíj felvezetéseként hagyományosan megrendezett jótékonysági meccsen.

Összehasonlító teszt: turbós benzines kompakt autók

Kis hengerűrtartalmú turbómotorral hasonlítottuk össze az Év autójának megválasztott Opel Astrát a nagyon új Renault Mégane-nal és a nemrég átdolgozott Kia Cee’ddel.

11 fotó, amitől sikítva fogsz röhögni

Már rögtön az első megadja az alaphangot, a többi csak kellemes ráadás. Ne feledd, a nevetésnek gyógyító hatása van, röhögj bátran!

F1: Rosberg a herceggel bratyizott

Nico Rosberg természetesen már Monacóban van (hiszen ott él), Albert herceggel ment egy kört a környéken.

A mustangos megmutatja, hogy nem szabad autópályára hajtani

A Ford Mustang sofőrje túl lelkesen próbált felhajtani a pályára, nem úgy jött össze, ahogy ez a KRESZ-könyvekben szerepel.

Vettel: 15 év után győzhetünk Monacóban!

Sebastian Vettel szerint a Ferrari képes lesz a győzelemért harcolni Monacóban. 15 éve tartó nyeretlenségi széria érhetne ezzel véget.

F1: A Toro Rosso jövőre már rendes motort akar

A Toro Rosso csapatfőnöke, Franz Tost szerint feltétlenül új specifikációjú motorra kell váltania az istállónak 2017-ben.

Egy SEAT, amit a szenvedélynek kellene eladnia

A hamarosan leköszönő SEAT Ibiza sportos kivitele, feltűnő megjelenéssel és egy visszafogott turbós benzinmotorral.