Magyar egyetemisták mutatták be az autózás jövőjét

Műegyetemi siker a Mobil Világkongresszuson

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.02.25. 07.02

Az egyre gyorsabb mobil internet nem csak arra jó, hogy online nézhetsz nagy felbontású filmeket: az 5G az autonóm közlekedés alapfeltétele. Mindjárt kiderül, miért.

A lakossági piacon elérhető csúcsot a 4G (más néven LTE) képviseli, és valljuk be, el vagyunk ájulva tőle, főleg azok, akik még emlékezünk a néhány évvel ezelőtti mobildata csigafutamra. Csakhogy a modern technológiák világában gyorsan múlik ám a világ dicsősége: lám, a jelenlegi uralkodót hamarosan elődeivel közös, névtelen tömegsírba lökik, mint “Before 5G”, azaz az ötödik generációs mobil-adatátviteli normát megelőző, túlhaladott szabványok egyike. A nagyobb adatátviteli sebesség kézzelfogható változást fog hozni mindazok életébe, akik online streaminggel hallgatnak zenét vagy menet közben néznek interneten tárolt filmeket: gyorsabb, akadásmentes, tisztább, szebb lesz a médiaélmény. Van azonban egy ennél sokkal fontosabb vonzata is az új generációs adatátviteli szabványnak: ez volt az az ugrás, amire az autonóm gépkocsikat fejlesztő autógyártók vártak. A titok a villámgyors jelátvitelből adódó, lerövidült késleltetés, azaz látencia: míg két végpont (készülékek, állomások, felhők stb.) között eddig 25 ezredmásodperc alatt ment oda-vissza a jel, ez most egyetlen ezred másodpercre rövidült le. A dolog rém egyszerű. Az autonóm járművek érzékelői kismillió adatot rögzítenek minden pillanatban az autó helyzetével kapcsolatban, ám ezeket értelmezni is kell, méghozzá a közelben mozgó többi, hasonló jármű vonatkozó adatával összevetve. Minél lassabban jön meg a visszaigazolás arról, hogy az adott irányban biztonságos a továbbhaladás, annál lassabban fog tudni közlekedni a kocsi, hiszen a biztonság elsődleges szempont.

Amint a tanszék vezetője, dr. Charaf Hassan elmondta, az csak programozás kérdése, hogy mi ad engedélyt a továbbhaladásra az autóknak. Jelen demóban a konvoj a legegyszerűbb elvet alkalmazza: az mehet tovább elsőként, aki leghamarabb érkezett a kereszteződéshez.Ha azonban akarjuk, tesszük hozzá már mi, adhatunk elsőbbséget a piros autóknak, a buszoknak, a kék villogóval közlekedőknek – vagy éppen a sötétített ablakú, szlovák rendszámú terepjáróknak, ha meg akarjuk őrizni a közlekedés realitását.

Kommentek

A japán anyukák a legjobbak?

Fehér bőrszerkóban semmiképpen, de a nagy koffer hátul előny. Mitől jó egy családi autó?

F1: A McLaren és a Merci is új motort kap

A Ferrari mellett a Honda és a Mercedes is frissített erőforrást visz a Belga Nagydíjra. A Honda hét zsetont költött el Spa előtt.

Lenyomja az ördögi hangú Jaguar az örökös király Porsche 911 Turbót?

Jaguar F-Type SVR a Porsche 911 Turbo ellen. Az angol erősebb és nehezebb, a német könnyebb, és valamivel kisebb a teljesítménye. Viszont ott van benne hosszú évtizedek munkája, ami lehet, hogy sokat nyom a latba.

F1: Vandoorne is mehet a Renault-hoz

A McLaren neveltje biztosan nem vár, ha a wokingi csapatnál nem kap versenyzői ülést 2017-re. Akár a Renault-nál is kiköthet a belga szupertehetség.

Top 10: Bestiális génekkel beoltott békésnek tűnő típusok

Imádjuk a “sleeper” kategóriát. Amikor egy unalmasnak tűnő, egyterű, kombi, családi izé lemezei mögött hemzsegő lóerők mutatják meg csicsás, drága sportautóknak, hogy mindig résen kell lenni, mert a külső nem minden.

Nem hiszed el, mivel van tele a padlás ennél a gyűjtőnél

Peter Lee házának tetőtere a világ legnagyobb Transit-gyűjteményét rejti.

F1: Tragédia, ami Schumacherrel történt

Volt csapatfőnöke, barátja, Ross Brawn rendszeresen látogatja Michael Schumachert, de ő is csak imádkozni tud a hétszeres bajnok versenyzőlegenda felépüléséért.

F1: Mindkét Nico glóriát kap

A Belga Nagydíj edzésén a Force India is pályára küldi a fejvédő keretet, most első ízben teszteli az eszközt egyszerre két csapat.

F1: Magnussent megint ejthetik

A renault-s Kevin Magnussen ugyan igyekszik mindent megtenni a 2017-es folytatásért, de úgy tűnik, hogy sejti, ez nem lesz elég. Remény helyett dac van benne.

Napi húsz forint lehet a pesti dugódíj

A megyei matricákhoz hasonló rendszerben vezetnék be a dugódíjat Budapesten. Szakértők szerint ez értelmetlen.

13 autó, ami csúnyán túltolta a szteroidot

Ha azt hiszed, már mindent láttál, amit borzasztó tuning címen látni lehet, akkor nagyon tévedtél. Ezek az autók tényleg kiverik a biztosítékot.

F1: A Red Bulltól kell félni jövőre?

A McLaren versenyfőnöke szerint a 2017-es szabályváltozások fő haszonélvezője a Red Bull lehet, persze a saját csapatában is nagyon bízik Eric Boullier.