Amikor az európai gyártók még ezerrel fejlesztették a dízelmotorokat, amelyek riasztóan brutális nyomaték leadására voltak képesek. Ezekben ott volt az a sebességfokozattól szinte független, brutális, hátba vágó, mindent elsöprő erő, ami úgy mozdított meg kéttonnás testeket, mint papírsárkányokat a viharos szél. Aztán jött a dízelbotrány, a zöldlelkiismeret, és a gázolaj szép lassan szitokszóvá vált.

Főleg a németek vetették el a sulykot: megalkották a dízelmotorok isteneit, a teherautókat megszégyenítő nyomatékú szörnyetegeket, és beépítették őket – istenem, hova máshova – családi SUV-okba és luxuslimuzinokba. Ezért most felidézzük a gázolajos gigantománia öt legnagyobb hősét, mielőtt végleg elfelejtenénk őket.

Ezek voltak a nyomaték dízel istenei, és mind német 1

Főisten: Audi Q7 V12 TDI

  • Motor: V12 biturbó dízel
  • Hengerűrtartalom: 5934 cm³
  • Teljesítmény: 500 LE
  • Nyomaték: 1000 Nm (1750‒3250 ford./perc között)

Ez nem egy autó, kérem szépen, ez egy emlékmű. A nagybetűs TÉVEDÉS, a legcsodálatosabb mérnöki zsákutca, amit valaha aszfaltra engedtek. Fogták a Le Mans-i győztes R10-es versenyautó technológiájának szellemét, és belegyömöszölték egy bálnatestű családi tepsibe. Az eredmény ezer newtonméter lett. Egy felesleges, értelmetlen, pazar és éppen ezért végtelenül imádni való monstrum. Álló helyzetből 5,5 másodperc alatt sprintel 100-as tempóra, a végsebesség 250-nél korlátozott.

Ezek voltak a nyomaték dízel istenei, és mind német 2

Svájci bicska több márkára: VW Touareg V8 TDI / Bentley Bentayga Diesel / Audi SQ7

  • Motor: V8 biturbó dízel (+ elektromos kompresszor az Audinál és a Bentley-nél)
  • Hengerűrtartalom: 3956 cm³
  • Teljesítmény: 421‒435 LE (modelltől függően)
  • Nyomaték: 900 Nm

Itt egy kicsit csalunk, mert ez a három autó lényegében ugyanazt a szívet kapta. A Volkswagen-konszern csodafegyverét, a 4 literes, V8-as dízelmotort. A Touareg volt a csendes, visszafogott erőbajnok, a Bentayga a szmokingos testépítő, amelyik úgy tette oda a 900 Nm-t, hogy közben finom bőrillatot árasztott. Az SQ7 pedig a technokrata testvér a trióból, amiben debütált a különleges, elektromos kompresszoros feltöltési rendszer. 

A bitang teljesítményről két hagyományos és egy elektromos hajtású feltöltő gondoskodik. Utóbbi 25 századmásodperc alatt kapcsol be, és pörög fel 70 000/perces fordulatra, és tolja le a motor torkán a levegőt, ha gyorsan sok lóerő kell. Így a turbólyuk kifejezés ebben az autóban szinte teljesen értelmét veszti, a hatalmas teljesítmény azonnal kéznél van, amikor csak kell.

Ezek voltak a nyomaték dízel istenei, és mind német 4

Az Autobahn ura: Porsche Panamera 4S Diesel

  • Motor: V8 biturbó dízel
  • Hengerűrtartalom: 3956 cm³
  • Teljesítmény: 422 LE
  • Nyomaték: 850 Nm

Amikor a Porsche bejelentette, hogy dízelmotort tesz a Panamerába, sokan a szívükhöz kaptak. Aztán jött a 4S Diesel, és mindenki elhallgatott. Ez a motor (amely közeli rokonságban állt a 900 Nm-es V8-assal) egy lapos, elegáns sportlimuzin testében tombolt, és olyan menetdinamikát adott neki, ami a legtöbb benzines sportkocsi becsületére vált volna. A 850 Nm itt nem a hegymászásról szólt, hanem arról, hogy a német autópálya belső sávjából 200-as tempónál is úgy lőjön ki, mint egy katapult.

A nemzetközi menetpróbán 2016-ban ezt írtuk a típusról:

„Kiforgatva, űzve-hajtva pedig csak az derül ki, milyen szépen működik együtt az erős motor a nyolcfokozatú PDK-val. A dízel Panamera egy hihetetlenül csendes, elképesztően nyomatékos, összkerékhajtásával megrendíthetetlenül stabil, félelmetesen lassuló és nagyon-nagyon kényelmes sportlimuzin.

A 850 Nm nyomaték minden elindulásnál belénk szorítja a szuszt, a 2050 kilós saját tömeg meg se kottyan a négyliteres, 32 szelepes, dupla turbós V8-nak. A nagy motor békés utazótempónál egészen röhejesen keveset bír forogni, nálunk, a legális sebességtartományban, nyolcadikban talán az ezres osztást ha elérné nagy néha.” 

Ezek a modellek igazolják, hogy bő tíz éve még igaz volt a mondás: „Nyomaték kell? Szóljatok a németeknek!” ‒ az amerikai kisteherautókat, a Ford Super Duty F-250-eseket nem számolva ezek voltak a nyomaték királyai. Mára kevés maradt belőlük, hiszen az első tulajdonosok újabbra váltottak, a bestiális, bonyolult dízelmotorok fenntartása pedig valódi pénzégetés, amit alig pár őrült vállal be a sokkal gazdaságosabb négyhengereseknél nem elérhető pluszteljesítményért cserébe.