Gyakran visszatérő téma, hogy megúszhatja-e a bírságot az a gyorshajtó autós, aki még azelőtt a fékbe tapos, hogy elkészülne a drága fotó. Magyarországon jelenleg háromféle eszközzel, traffipaxszal, traffiboxszal, valamint a VÉDA-rendszerrel mérik, hogy a közlekedők betartják-e a sebességkorlátozásokat.

Kiderült, hogy ezek közül a mobil sebességmérők a leghatékonyabbak: a rendőrség által használt, lézeres TC-108-as hatótávja 5 métertől 1 kilométerig terjed – ezek a készülékek mozgó autóból és háromlábú állványról egyaránt használhatóak. Hasonló paraméterekkel bírnak a FámaLézer típusú berendezések, melyek 3 méterestől több mint 1 kilométeres távolságig, akár mozgás közben is képesek rögzíteni – közölte a Haon.hu megkeresésére az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK).

A VÉDA-rendszer részét képező, radaros VidarSpeed kamerák a tartókonzoltól vagy portáltól számított 20-30 méteres útszakaszon mérik a sebességet, de a pontos távolság függ az adott útszakasz és tartókonzol kivételétől és a kamera beállításától is. A VidarSpeedet emellett rendszámtábla-felismerő technológiával is felvértezték.

A VÉDA-kapuknál körülbelül 20 méteres hatótávolságról beszélhetünk, azonban a változtatható helyű, komplex ellenőrzési pontokon használt, lézeres ARH Cam S1 eszközök hatótávja 25-600 méter.

A traffiboxok esetében a bennük elhelyezett ARH Cam S1 készülékek képesek mérni a sebességet – ezt helyszíntől függően 100-150 méteres távolságból teszik meg.

Megerősítette azt is az ORFK, hogy az eszközök hatékonyságát ugyan nem számottevő mértékben, de befolyásolják a látási viszonyok.

Egy korábbi cikkében a Vezess kitekintett arra, hogy tavaly rekordösszeg folyt be a gyorshajtásokból: