A VW-konszern célja, hogy 2030-ig a németországi 130 ezer munkahely közel negyedét, azaz 35 ezret megszüntessen. A cégvezetés szerint a folyamat gyorsabban halad a vártnál: eddig mintegy 20 ezer dolgozó távozása már rögzített.

A személyzeti igazgató, Gunnar Kilian tájékoztatása szerint a leépítés elsősorban előnyugdíjazással és önkéntes távozásért járó végkielégítéssel történik. A vállalat az időskori részmunkaidős programot is kibővítette, a fiatalabb dolgozók számára pedig anyagilag kedvező távozási ajánlatokat tett. Erről korábban már a Vezess is beszámolt.

A cég és a szakszervezet még decemberben állapodtak meg a „Zukunft Volkswagen” nevű átalakítási programról. Kilian szerint az első lépések már éreztetik hatásukat: csökkentek a wolfsburgi gyár költségei, a németországi üzemekben pedig sikerült társadalmilag elfogadható módon csökkenteni a létszámot. A cél, hogy a közeljövőben versenyképesebbé és fenntarthatóbbá váljon a vállalt.

Gyenge nyereség az elektromos autóknál

David Powels, a márka pénzügyi vezetője szerint azonban a megtakarítási folyamat még messze nem ért véget. A vállalatnak strukturális problémákkal kell szembenéznie: túl sokat költ, miközben az elektromos járművekből kevés nyereség származik, és azok gyártása is túl lassan éri el a nyereségességi küszöböt.

A VW évek óta küzd a magas költségekkel, különösen azokban a gyárakban, ahol az elektromos autók készülnek, mint például Zwickau és Emden. A csökkenő kereslet miatt ezekben az üzemekben vissza kellett fogni a termelést. Eközben a kínai piacon is visszaesett az értékesítés és a nyereség, mivel az olyan helyi versenytársak, mint a BYD, egyre nagyobb részesedést szereznek.

Érdekesség, hogy a wolfsburgi gyárban, ahol hagyományos modellek készülnek, túlórákra volt szükség a megnövekedett kereslet miatt. A szakszervezeti vezető, Daniela Cavallo azonban figyelmeztetett: ez nem lesz mindig így. A Golf eladásai folyamatosan csökkennek, és 2027-re a modell gyártását Mexikóba helyezhetik át. A wolfsburgi üzemet ekkor alakítanák át az új elektromos Golf gyártására, ám a termelés beindulása csak később várható.

Négy napos munkahét jöhet Wolfsburgban?

Cavallo szerint 2027-től akár a négy napos munkahét is elképzelhető lehet a wolfsburgi üzemben, legalábbis ideiglenesen. Szerinte már most fel kell készülni a termelési szünetek kezelésére.

A Volkswagen helyzete jól példázza az autóipar jelenlegi kihívásait: a villanyautók iránti kereslet ingadozása, a globális piaci nyomás és a belső hatékonysági problémák egyszerre nehezednek a konszernre. Az, hogy sikerül-e ezekre időben és hatékonyan reagálni, alapjaiban határozza meg a vállalat jövőjét.