A New York-i Aircela nevű cég nemrég bemutatott egy különleges gépet, ami benzint állít elő a levegőből. A készülék mérete nagyjából egy hűtőszekrényéhez hasonló, és az elkészült üzemanyag azonnal használható bármilyen hagyományos benzinnel működő járműbe.

Ez az üzemanyag ugyebár nélkülözhetetlen a közlekedésben és az iparban is, de a benzin előállítása, aztán az elégetése, jelentős környezetszennyezéssel jár: rengeteg szén-dioxid kerül a levegőbe, ami hozzájárul a klímaváltozáshoz. Az elektromos vagy egyéb alternatív hajtások terjedése sajnos lassú és költséges, főleg az infrastruktúra megfelelő kiépítése miatt, és ezen a ponton lép be a képbe az Aircela forradalmi találmánya.

A gép egyesíti a levegőből történő szén-dioxid közvetlen kinyerését és benzinné alakítást, mindezt megújuló energiával működtetve. Így nem csak környezetbarát, de a meglévő járműparkot sem kell lecserélni vagy átalakítani.

A cég egyik bőkezű támogatója Karl Dums, a Porsche egyik volt vezetője, aki eleinte szkeptikus volt.

“Nem hittem, hogy ez működni fog, szerencsére tévedtem. Ez egy történelmi pillanat, és biztos vagyok benne, hogy hosszú és fontos út kezdete”

‒ nyilatkozta korábban Dums.

A rendszer apró, moduláris egységekből áll, amely bárhol telepíthető: lakóházakban, kereskedelmi épületekben vagy ipartelepeken. A keletkezett üzemanyag nem tartalmaz nehézfémeket, és teljesen tiszta, etanolmentes benzinként használható.

A technológia tudományos alapja Klaus Lackner fizikus munkájának köszönhető, aki évtizedekkel ezelőtt kezdett el foglalkozni a levegőből történő szén-dioxid-kivonással. Az Aircela ezt a kutatást viszi tovább egy gyakorlati, piacképes megoldással.

 

A gép működése: 

  1. Az Aircela gépe egy vízalapú oldatot használ, amely kálium-hidroxidot tartalmaz, hogy megkösse a szén-dioxidot (CO₂) a környezeti levegőből. A levegő áthalad egy speciálisan kialakított térfogatú részen, ahol érintkezik a folyékony megkötőanyaggal, így hatékonyan el tudják távolítani a CO₂-t.
  2. Elektrolízissel bontják a vizet (H₂O) hidrogénre és oxigénre. A hidrogént megtartják és a következő lépésben használják fel. Az oxigént biztonságosan kiengedik. Ezzel egy időben a megkötőanyagot regenerálják, hogy újra felhasználható legyen a CO₂ megkötésére.
  3. Az összegyűjtött CO₂-t és a hidrogént egyesítik, hogy metanolt állítsanak elő. A metanolt kémiai folyamatokkal átalakítják benzinné. Az eredmény fosszilis eredetű anyagoktól mentes, azonnal a motorban használható benzin, amely teljes mértékben kompatibilis a meglévő járműveinkkel.

A vállalat 2019-ben alakult, és pár éven belül eljutott a működő prototípusig. A cég célja, hogy 2025 őszére megkezdje a gépek telepítését elsősorban olyan helyeken, ahol nincs lehetőség hagyományos fosszilis üzemanyagokra, vagy ahol a felhasználók szeretnének tisztább, megújuló alternatívát.

Ha pedig az érdekel, hogyan lesz vízből üzemanyag, akkor a Vezess korábbi cikke csak rád vár: