Az évtizedek óta világszerte hagyományosan alkalmazott gyalogátkelő-jelölésekkel szemben a fehér csíkokat 90 fokkal elfordítva festik fel egy német kisvárosban.

A városvezetés és a helyi egyetem közös kísérleti projektjének tagjai úgy gondolják, a keresztirányú csíkozás biztonságosabbá teszi a gyalogosok úttesten való áthaladását, mivel a felfestések vizuális akadályt jelentenek a járművezetők számára.

A keresztirányú felfestésekkel jelölt gyalogos-átkelőhelyek ötlete egyébként korántsem új. Az elmélet egyik legismertebb képviselője Justus Alois Dahinden (1925-2020), a bécsi Műszaki egyetem egykori professzora volt. Álláspontja szerint a hosszirányban alkalmazott hagyományos jelzések alapvetően folyamatos haladásra ösztönzik a járművek vezetőit. Ezzel szemben az átlósan, az út tengelyére merőlegesen alkalmazott jelzések valamilyen akadályt jeleznek, optikai sorompóként működve lassítják a járműforgalmat, és már jó előre felkeltik a járművezetők figyelmét.

A gyalogosok elsőbbsége

A2 1930-as évek elején kezdtek megjelenni azok a rendelkezések, amelyek szerint az úttesten átkelőhelyeket kell kijelölni a gyalogosok biztonságos átkelése érdekében. Ezeket az átkelőhelyeket eleinte az út burkolatába rögzített, sorban elrendezett nagy acélszegekkel jelölték ki, melyek egyfajta folyosót képeztek a gyalogosok számára (ezt a megoldást számos országban alkalmazták, pl. Németországban, Franciaországban, Svájcban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában, Magyarországon).

Svájc még ennél is továbblépett, amikor 1932-ben világelsőként fogalmazta meg, hogy a kijelölt gyalogos-átkelőhelyeken a gyalogosoknak van elsőbbségük!

A professzor szerint a figyelemfelkeltés és az észlelés megkönnyítése mellett más előnye is van az újszerű felfestésnek. Tapasztalatai szerint ugyanis a gyalogosok, különösen a gyerekek hajlamosak arra, hogy a csíkokon haladjanak, ami a legrövidebb utat jelenti a túloldal felé. És ha a csíkokat dupla szélességben festik fel, akkor a gyermek és hozzátartozója kéz a kézben elférhetnének egyetlen csíkon.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy mennyire fontos, hogy ne csak az autósok, a gyalogosok is észnél legyenek a zebrán. Egy hazai kísérletből kiderült, hogy telefont nyomkodni közben, nem túl bölcs dolog: