A probléma gyökere egy, az Európai Bíróságon a Mercedes autógyártó ellen folyó per volt, amely többek között az úgynevezett termoablakok jogszerűségét érintette. A termoablak kifejezés azt a néhány percet jelöli, amíg egy dízelmotor bemelegszik, és csak innentől felel meg károsanyag-kibocsátása az előírásoknak.
Az ügy előzménye, hogy a duisburgi tartományi bíróság kétségbe vonta, hogy egy Euro 5-ös dízel a mindennapi használat során több szennyezőanyagot bocsáthat ki, mint amennyit a laboratóriumi vizsgálati eljárás megenged. Annak tisztázása érdekében, hogy az érintett Mercedes modellek vásárlói jogosultak-e kártérítésre, a tartományi bíróság az Európai Bíróság elé vitte az ügyet.
Az Európai Bíróság jelezte, hogy az esetlegesen elmarasztaló bírósági döntés azt eredményezné, hogy számos régebbi dízelüzemű jármű engedélyét jogellenesnek nyilvánítják.
Ráadásul az EU visszamenőleges hatállyal kívánta alkalmazni a kibocsátási normákat a régebbi járművekre. Az EU ugyanis ragaszkodott ahhoz, hogy az Euro 5-ös és egyes Euro 6-os dízelüzemű járművekre ne a gyártáskor érvényes jóváhagyási kritériumok (NEDC-ciklus) vonatkozzanak a károsanyag-kibocsátási vizsgálatok során, hanem immár az újabb előírásokat kell alkalmazni (WLTP) ‒ olvasható az ADAC beszámolójában.
Ezek közé tartozik az úgynevezett RDE-teszt, azaz a valós forgalomban végzett emissziós tesztek. Például az Euro 6d kibocsátási szabvány szerinti újabb dízelautókat már ennek megfelelően vizsgálják.
Ennek a jogértelmezésnek a következménye az lett volna, hogy az Euro 5 dízelüzemű járművek és egyes Euro 6 dízelüzemű járművek engedélyét is vissza kellett volna vonni.
A járműveket ezután ki kellett volna vonni a forgalomból. A híradások szerint csak Németországban 4,3 millió Euro 5-ös, valamint 3,9 millió Euro 6-os dízelüzemű jármű esett volna a tiltás alá.
Az Európai Bíróság főtanácsnoka osztotta a duisburgi bíróság álláspontját, és azon voltak, hogy az úgynevezett NEDC-szabályok szerint vizsgált szennyezőanyag-határértékeket nemcsak a laboratóriumban, hanem a közúton is be kell tartani normál vezetési körülmények között: például nagyobb sebességgel, teljesen eltérő gumiabroncsok használata, illetve változó útviszonyok mellett, többek közt emelkedőn felfelé és lefelé haladva egyaránt.
Ez számos dízelautó-tulajdonos számára rendkívül kellemetlen következményekkel járhatott volna. A pert azonban néhány hete visszavonták, így az Európai Bíróság előtt folyó eljárás is érvényét vesztette. Ez azt jelenti, hogy nem fognak több millió járművet kivonni a forgalomból.