Az 1998 és 2005 között gyártott Volkswagen kisautó, a Lupo legtakarékosabb, 1999-ben bemutatott változata egyfajta erődemonstráció volt a németektől. Megmutatták, hogy képesek elérni a 3 l/100 km-es fogyasztást, méghozzá dízelmotorral! Az apró kocsiban 1,2 literes dízelmotor dolgozott, robotizált váltóval. Különlegesség volt a magnézium ülésváz és kormánykerék, az alumínium ajtók, sárvédők és motorházfedél, a könnyített üvegek és a 0,29-re javított alaktényező.
Közvetlen befecskendezéses turbódízel-motorját változó geometriájú turbó tölti. Az 1.2 literes TDI motor PD-rendszere (Pumpe-Düse: adagoló porlasztó-elem) a közös nyomócsöves megoldásnál jóval magasabb, 2050 báros maximális nyomást állít elő.
A magasabb befecskendezési nyomás javítja a gázolaj porlasztását, ami tökéletesíti az égést, csökkentve a fogyasztást és növelve a teljesítményt. Ez a kilencvenes évek végén igen modern megoldásnak számított, ekkoriban még messze voltak az öntöltő hibridek, amelyek ma uralják az alacsony fogyasztású modellek piacát.
Érdekes, hogy tényleg mindent a súlycsökkentés, és a takarékosság szolgálatába állítottak, néha ritkább, drága anyagok felhasználásával. Erre példa, hogy 2001 közepéig készült alumíniumötvözetekből és magnéziumból a csomagtérajtó, ami könnyebb az acélnál. Emiatt a csökkentett gördülési ellenállású gumikkal szerelt autó eleve könnyű fara hajlamos volt kitörni gázelvételre kanyarban.
Átmenetileg a lökhárító alatti ólomnehezékek javították a balanszot, hogy ne kelljen módosítani a fedelet, majd a 2001 második felétől gyártott autók átvették a többi Lupo acél csomagtérajtaját.
Az apró autó teljesítménye 61 lóerő, a forgatónyomaték 140 Nm 1800 és 2400 között. A Lupo 3L PD TDI súlya 905 kilogramm.
Tényleg rekorder lett
2001 nyarán indult hétnapos angliai túrára egy 12 tagú tesztcsapat, hogy új rekordot állítson fel a 100 kilométeren szabvány szerint átlagosan 2,99 liter gázolajat fogyasztó Volkswagen Lupo 3L-lel.Az angliai Brightonból a Dr. Shigeru Miyano vezette tesztcsapat a „háromliteres” Volkswagen Lupóval, hogy hét nap alatt 5600 kilométert tegyen meg, és új fogyasztási rekordot állítsanak fel a Guinness Rekordok Könyvében. A tesztútvonal érdekessége volt, hogy az 5600 kilométeres távon sokszor kanyargós útszakaszok és emelkedők nehezítették a tesztelők dolgát. A rekordkísérlet sikerült, a Lupo átlagosan 2.46 liter gázolajat fogyasztott.
A modellt kétszer is teszteltük a Vezessnél. Először, amikor megjelent még 2001-ben, új autóként, majd a közelmúltban átfogó bemutató cikkben foglalkoztunk vele, ahol a valós fogyasztási adatok is kiderültek az autóról: „Alföldi, sík utakon nyugodtan vezetve az autó valóban beéri 2,7 liter gázolajjal száz kilométeren. 130-as sztrádatempónál 3,9 litert eszik, 150-re gyorsítva is csak 4,2 literre emelkedik ez az érték.
A csekély légellenállás (cw 0,29), a kiugró, 45 százalékos hatásfokú motor és a hosszú váltó-áttételezés eredője az elhanyagolható üzemanyagköltség. 120-nál ötödik fokozatban 2000, 160-nál is csupán 3000 a percenkénti fordulatszám.”
Bár ma már modern hibridek és elektromos autók uralják ezt a szegmenst, a Lupo 3L öröksége a hatékonyság iránti elkötelezettségben él tovább. Nem volt egyke az autó ugyanis a technikát a Volkswagen-csoporton belül az Audihoz is átemelték, így született meg az A2-esből is a három literes változat.