Öt fő témakör mentén indul el a közlekedési szabályrendszer megújítása és az új KRESZ (Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása) kialakítása. Az Építési és Közlekedési Minisztérium közleménye szerint a KRESZ-ben foglalt magatartási szabályokon túl a humán tényezőt, a szankciórendszert, az infrastruktúrát és a járműműszaki feltételrendszert érintő jogszabályok átfogó felülvizsgálatával kerül sor az új szabályozás kialakítására.
A KRESZ az állampolgárok körében legismertebb és legtöbbször alkalmazott jogszabály, amelynek megújítására átfogó tudományos munka és széles körű társadalmi egyeztetés keretében kerül sor. Az Építési és Közlekedési Minisztérium, valamint a szakfeladatokat végző KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. az elmúlt másfél évben több mint félszáz közigazgatási, szakmai, érdekképviseleti, tudományos és civil szervezet bevonásával mérte fel a közúti közlekedésben részt vevő hivatásos vagy civil szereplők elvárásait, gyűjtötte össze a tudományos, szakmai vagy érdekképviseleti szervezetek javaslatait, valamint azonosította a főbb problémaköröket, amelyek a felülvizsgálat szempontrendszerének alapját képezik.
A közlekedési szabályrendszer megújítása ennek megfelelően nem csupán a KRESZ és a kapcsolódó jogszabályok felülvizsgálatára és módosítására terjed ki. A szakmai és tudományos munka, valamint a társadalmi egyeztetés a több ponton javításra szoruló, bonyolult és idejétmúlt szabályrendszer mellett
- az oktatási, képzési területen,
- a szabályok betartásában és betartatásában,
- a közlekedési infrastruktúra sokszor helyi szinten nem egységes kialakításában, valamint
- a közlekedésben részt vevő járművek műszaki paramétereire vonatkozó követelményekben, és
- a közlekedésben megjelenő új technológiák, eszközök kezelésében
is beavatkozási területeket azonosított.
A KRESZ megújítása során folytatódik a széles körű szakmai és társadalmi egyeztetés, a cél az egyszerűbb, átláthatóbb és korszerűbb szabályozás kialakítása, a biztonságos közlekedés feltételeinek garantálása minden közlekedő számára, a szabályismeret és a szabálykövetés javítása, valamint a hazai közlekedési kultúra fejlesztése.
Az öt fő területet érintően az építési és közlekedési miniszter a belügy-, a Miniszterelnökséget vezető, a kultúráért és innovációért felelős, az igazságügyi, valamint a közigazgatási és területfejlesztési miniszter bevonásával 2025. március 31-ig tesz javaslatokat az új szabályozás kialakítására.