Oroszországban és a világ hasonlóan rideg helyein nem viccből építenek lánctalpast maguknak az emberek, vannak olyan vidékek, ahol télen-nyáron ezek a legalkalmasabb eszközök a közlekedésre. Összeszedtünk néhány példát.

Mitsubishi Pajero

Szokatlan és brutális terepjárót épített egy ukrán autórajongó a Mitsubishi Pajero harmadik generációjából. A japán terepjárót gyakorlatilag egy az egyben ráhelyezték a lánctalpas platformra.

 

Niva-alapokon

 Ez a csodás gép valaha Lada Niva volt, alapjait pedig teljesen egyedi tervek alapján hozta össze az ismeretlen orosz mester.

 

Zuk, Moszkvics és VW kombó

Az ukrán Igor Rad és unokája, Dmitrij a közös horgászaton, kiránduláson, kertészkedésen túlmutató nagypapa-unoka projektbe fogott bele. Fészerükben építettek egy különféle alkatrészekből összelegózott lánctalpast. A kabint egy lengyel Zuk adta, a motor Moszkvics-eredetű, az alváz és a hajtáslánc, maga a lánctalp pedig saját konstrukció. Az eredetileg Moskvich-412-esben szolgáló motor 75 lóerőt teljesít, a végsebesség 70 km/óra körüli.

 

A jövőből vagy múltból érkezett?

A képeken látható mocsárjáró tökéletes sci-fi-hangulatot áraszt: az építő cég a repülőgépgyártásban használt alumíniumból készítette a kabint, ami a limitált erőforrások miatt egyenlő volt a minimalista, szögletes kialakítással. Egy olyan járművet akartak létrehozni, ami mocsárban, puha havon, sőt akár vízen is képes kétéltűként haladni. Ehhez különleges hajtással látták el a könnyű, csupán 220 kilogrammos alumíniumbódét. A hernyótalp gumielemekből áll össze, ami elég masszívnak tűnik, kár, hogy működés közben nem láthatjuk.

8 lánctalpas rettenet, amelynek nem akarsz az útjába állni 1

Az erőt egy Moszkvics 412-es hajtáslánca adja, a kormányzás a harcjárművekből megszokott karokkal történik. Összesen három prototípusról szólnak a hírek, a gyártás a konstrukciótesztelés során kiderülő gyengeségei miatt nem indult be. A motor egyszerűen túl gyenge volt a feladathoz, és a terepjáró képesség is elmaradt a várttól.

8 lánctalpas rettenet, amelynek nem akarsz az útjába állni 2

Audi 80 kabrió

Ennél betegebb, egyben brutálisabb Audit még nem hordott hátán a föld. Ezekkel a lánctalpakkal nincs előtte akadály! Az építést a sípályák urai, a ratrak gépek ihlették, a széles lánctalpakkal gyakorlatilag nincs az a hómennyiség, és emelkedő, amivel ez az Audi ne tudna megbirkózni. A furcsa télnyűvő mozgatásáról a motorkínálat csúcsa gondoskodik, egy 2,8 literes V6-os motor, 174 lóerővel. Bár téli felvétel nincs a gépről, elég bizarr látvány lehet egy nyitott Audi a többméteres alpesi hófalak között.

8 lánctalpas rettenet, amelynek nem akarsz az útjába állni 3

Cadillac Brougham

Zseniális építés, ugyanaz, amit az oroszok általában Ladákkal, UAZ-okkal művelnek, csak ízig-vérig amerikai stílusban. Az alapot egy Bombardier SV250 hótaposógép adja, a “bódé” pedig egy 1989-es Cadillac Brougham. A limuzin eredetileg moziszerepre készült, a forgatás után viszont munka nélkül maradt.

8 lánctalpas rettenet, amelynek nem akarsz az útjába állni 4

Szamárból lánctalpas

Míg a bolygó nyugati felét lassan ellepik a drónok és high-tech eszközök, addig Oroszország délnyugati régiójában Ladából építenek lánctalpas miniharcjárművet, vagy terepjárót, vagy nem is tudom, minek nevezzem pontosan. A motor, a kerekek és néhány kisebb alkatrész mind-mind az AutoVAZ termékeiből származnak, a karosszéria és az alváz pedig egyedi építés.

A blokk, a váltó és az ülés egy VAZ 2108-as Samarából került a házi rettenetbe, ami árkon-bokron képes átmászni.

 

V8-as főnix

Végül pedig egy alapból lánctalpas traktort mutatunk, amelybe egy V8-as motort szereltek, szóval mindenképp itt a helye.

A DT-75 szovjet, 30 kN-os vonóerőosztályba tartozó nagy teljesítményű, univerzális lánctalpas mezőgazdasági vontató, amelyet a Volgográdi Traktorgyár 1963-tól gyártott. Ez volt a Szovjetunióban a legelterjedtebb és legnagyobb mennyiségben gyártott lánctalpas traktora, amelyből napjainkig több mint 2,7 millió darab készült. Alapból 6,3 literes, 75 lóerős, négyhengeres dízelmotorral szerelték, de a népszerű orosz ezermester/’jutuber’ ezt unalmasnak tartotta és dobott bele egy 300 lóerős, japán V8-as blokkot. Ezért pedig imába foglaljuk a nevét.

Amint elkészült az átalakítás, a csapat azonnal terepre vitte a gépet és kipróbálták, mit tud élesben. Elég meggyőző…

 

Melyik lánctalpas dög tetszik leginkább?
Mitsubishi Pajero
13% (65)
Niva
6% (32)
Zuk, Moszkvics és VW kombó
11% (53)
A jövőből vagy múltból érkezett?
8% (38)
Audi 80 kabrió
13% (65)
Cadillac Brougham
4% (23)
Szamárból lánctalpas
3% (14)
V8-as traktor
42% (207)