A Nagy-Britanniában alkotó Khyzyl Saleem egyike a nemzetközileg is széles körben elismert virtuális autótervezőknek. Munkásságát nem szorítja korlátok közé: előszeretettel mos össze régit és újat, gyúr eggyé legendás versenytársakat, rajzol ócskavasat a luxusból, és fényűzőt a rozsdásból. Nincsenek preferált márkái, az ázsiai, európai és amerikai autógyártás gyöngyszemeit egyforma tisztelettel kezeli, amennyiben elemeire bontja, és legjobb tudása szerint kelti ismét életre azokat.

Ezúttal a kora nyolcvanas évek két legendás japán sportautójából indult ki. Az 1983-ban debütált Toyota Sprinter Trueno AE86 hazai piacán vált legendává. A könnyű és kompakt modell igényes futóművével, részlegesen önzáró differenciálműves hátsókerék-hajtásával és fordulatszám-kedvelő motorjával egy letűnő kor utolsó fellángolása volt a normalizálódó világban.

Őrület, mi sült ki két japán klasszikus keresztezéséből 1
Őrület, mi sült ki két japán klasszikus keresztezéséből 2

Őrület, mi sült ki két japán klasszikus keresztezéséből

Őrület, mi sült ki két japán klasszikus keresztezéséből

Őrület, mi sült ki két japán klasszikus keresztezéséből 9
Őrület, mi sült ki két japán klasszikus keresztezéséből 10
Őrület, mi sült ki két japán klasszikus keresztezéséből 11
Őrület, mi sült ki két japán klasszikus keresztezéséből 12
Őrület, mi sült ki két japán klasszikus keresztezéséből 13
Őrület, mi sült ki két japán klasszikus keresztezéséből 14
Fotó megosztása:

Az AE86 kiváló tuningalapnak bizonyult, a motorsport-történelemben az apró Toyota elválaszthatatlanul összefonódott a driftsport kialakulásával és meghonosításával. A Hatchi-Roku bemutatkozásakor már legenda – mi több, frissen nyugdíjba vonuló legenda – volt az első generációs Mazda RX-7 modellfrissítést követő szériája. Az észak-amerikai piacon FB-ként ismert modell (másutt nem kapott külön nevet a ráncfelvarrott széria) tervezői az addig letisztult stílusú karosszériát műanyag koptatóelemekkel övezték.

Saleem azonban nem az alapmodellt vette kiindulási alapnak, hanem az RX-7 versenyautó-változatát, amely az észak-amerikai IMSA GTU bajnokságban volt meghatározó a nyolcvanas években (ezzel egy időben a negyedik generációs Toyota Celica az eggyel magasabb IMSA GTO géposztályban bizonyult utolérhetetlennek).

Őrület, mi sült ki két japán klasszikus keresztezéséből 15

Az IMSA-versenyautó kerékív-szélesítései és hatalmas hátsó szárnya érdekfeszítő kontrasztot alkotnak a Mazdáénál valamivel szögletesebb Toyota karosszériájával. Az összhatás két párhuzamos valóság határtartományán egyensúlyozva egyiket sem hagyja a másik rovására eluralkodni: az alapokat adó AE86 és a körítést biztosító RX-7 egymást erősítve hozza létre a sosem volt harmadikat, a nyolcvanas évek japán motorsportvilágának Best Of-válogatását.

A tortán már csak hab – de micsoda hab! – a lilás-rózsaszínes fényezés, amellyel a keréktárcsa-burkolatok arany küllőmintázata alkot tökéletesen korhű kontrasztot.